Citat:
Ursprungligen postat av
Skohorn57
Vad är mest prisvärt festool eller andra märken , när man skall bygga nytt
Vad och hur ska det användas?
Festool kan nog ej anses vara prisvärt under några förhållande, känns mer som skryt märke för att visa att du har råd att slänga pengar i sjön för maskiner som inte är bättre eller rent av sämre än billigare.
Jag har jobbat yrkesmässigt på byggen, sett och provat alla seriösa märken när det kommer till skruvdragare och en del när det kommer till slagborr. Följande anser jag om följande märken(skruvdragare)
Detta gäller för maskiner tillverkade 2011-2017
Blå Borch: 4/5 stryk tålighet, 4/5 batteri, hållbarhet antal år 3/5 och 4/5 vikt och användning.
Dewalt: 2/5 stryk tålighet, 3/5 batteri, hållbarhet antal år 2/5 och 2/5 vikte och användning.
Hilti: 6/5 stryk tålighet, 5/5 batteri, hållbarhet antal år 6/5 och 5/5 vikte och användning.
Makita: 4/5 stryk tålighet, 3/5 batteri, hållbarhet antal år 4/5 och 4/5 vikt och användning.
Milwaukee: 4/5 stryk tålighet, 5/5 batteri, hållbarhet antal år 4/5 och 5/5 vikte och användning.
Panasonic: 4/5 stryk tålighet, 3/5 batteri, hållbarhet antal år 5/5 och 3/5 vikt och användning.
Sen hade jag skämts om jag hade haft festool på ett bygge.
Hilti är dyrast i inköp men håller längs och håller prestanda bäst, där av mest prisvärt över tid. Men då använder du maskinen extremt mycket och att spara tiondelar per moment är viktigt för dig eller du måste ha det mest Stryktåliga som finns.
Millwaukee: samma eller nästan samma prestanda som hilti. Men ofta halva priset mot hilti. Yrkesmässigt fanns det bara två alternativ för min del och det är hilti eller Millwaukee.
Nu har jag annan tjänst och har inte skruvdragare i handen 4-5 timmar per arbetsdag. Så nu klarar jag mig till och med att ha en DeWalt.