2023-09-18, 09:07
Medlem
Vad är mest prisvärt festool eller andra märken , när man skall bygga nytt
Citera
2023-09-18, 09:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn57

Festool är riktigt bra maskiner men vette fan om jag skulle säga att de är prisvärda.
Vad är det du ska bygga, är det ett helt hus, en mindre sommarstuga, ett attefallshus eller bara lite hemmapul?

Det viktigaste skulle jag säga är att köpa prylar med kvalitet och inte något billigt skit. Ser man på många byggare så kör de med makita, milwaukee, hilti, dewalt eller bosch (finns säkerligen flera märken) men många gånger så leasar de sina dyrare maskiner och har bara en grunduppsättning till grabbarna som de egentligen äger.

En sak är också att olika märken är säkert bra på olika saker. Ett märke kanske har en bra skruvdragare men bara en ok kap- och gersåg som exempel. En annan sak är också att bara för att produkterna är bra så behöver de inte passa en själv. Vissa har större handtag så greppet inte känns rätt för personer med små eller stora händer eller någon knapp som sitter på en knepig plats.

Jag är hemmapulare med villa och kör med mest makita men har även lite bosch. Det jag har är detta och just nu är jag inte i behov av så mycket mer. Prylarna har funnit i min ägo och använts till både mindre bodar, trallbygge, renovering inne och småpul i minst 7 år och vissa längre.
Det enda som strulat är skruvdragaren och borrhammaren. Borrhammaren slutade slå men det gick på garantin och skruvdragaren brann efter att jag efterdragit skruv i ett staket. Många skruvar och bara det sista draget så det gjorde att motorn brann upp, köpte en ny och bytte själv för någon hundralapp.

Skruvdragare - makita
Kap- och gersåg - makita
Borrhammare - makita
Sticksåg - Bosch blå
Borrmaskin sladd - Bosch grön
Elhyvel - Bosch grön
Handöverfräs - Bosch grön
Planslip - bosch grön
Mindre slip - bosch mouse grön
Varmluftspistol - Dewalt
Citera
2023-09-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn57

Vad och hur ska det användas?

Festool kan nog ej anses vara prisvärt under några förhållande, känns mer som skryt märke för att visa att du har råd att slänga pengar i sjön för maskiner som inte är bättre eller rent av sämre än billigare.

Jag har jobbat yrkesmässigt på byggen, sett och provat alla seriösa märken när det kommer till skruvdragare och en del när det kommer till slagborr. Följande anser jag om följande märken(skruvdragare)

Detta gäller för maskiner tillverkade 2011-2017

Blå Borch: 4/5 stryk tålighet, 4/5 batteri, hållbarhet antal år 3/5 och 4/5 vikt och användning.

Dewalt: 2/5 stryk tålighet, 3/5 batteri, hållbarhet antal år 2/5 och 2/5 vikte och användning.

Hilti: 6/5 stryk tålighet, 5/5 batteri, hållbarhet antal år 6/5 och 5/5 vikte och användning.

Makita: 4/5 stryk tålighet, 3/5 batteri, hållbarhet antal år 4/5 och 4/5 vikt och användning.

Milwaukee: 4/5 stryk tålighet, 5/5 batteri, hållbarhet antal år 4/5 och 5/5 vikte och användning.

Panasonic: 4/5 stryk tålighet, 3/5 batteri, hållbarhet antal år 5/5 och 3/5 vikt och användning.

Sen hade jag skämts om jag hade haft festool på ett bygge.

Hilti är dyrast i inköp men håller längs och håller prestanda bäst, där av mest prisvärt över tid. Men då använder du maskinen extremt mycket och att spara tiondelar per moment är viktigt för dig eller du måste ha det mest Stryktåliga som finns.

Millwaukee: samma eller nästan samma prestanda som hilti. Men ofta halva priset mot hilti. Yrkesmässigt fanns det bara två alternativ för min del och det är hilti eller Millwaukee.

Nu har jag annan tjänst och har inte skruvdragare i handen 4-5 timmar per arbetsdag. Så nu klarar jag mig till och med att ha en DeWalt.
Citera
2023-09-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
1: Ser man på många byggare så kör de med makita, milwaukee, hilti, dewalt eller bosch (finns säkerligen flera märken)
2; men många gånger så leasar de sina dyrare maskiner och har bara en grunduppsättning till grabbarna som de egentligen äger.

3: En sak är också att olika märken är säkert bra på olika saker. Ett märke kanske har en bra skruvdragare men bara en ok kap- och gersåg som exempel. En annan sak är också att bara för att produkterna är bra så behöver de inte passa en själv.
4: Vissa har större handtag så greppet inte känns rätt för personer med små eller stora händer eller någon knapp som sitter på en knepig plats.

5:Jag är hemmapulare med villa och kör med mest makita men har även lite bosch.

6: Skruvdragare - makita
Kap- och gersåg - makita
Borrhammare - makita
Sticksåg - Bosch blå
Borrmaskin sladd - Bosch grön
Elhyvel - Bosch grön
Handöverfräs - Bosch grön
Planslip - bosch grön
Mindre slip - bosch mouse grön
Varmluftspistol - Dewalt

1 det är helt klart dom vanligaste märken på byggen, gamla Hitachi, Panasonic förekommer men är rätt ovanliga.

2 enda jag hört och sett är Hilti när det kommer till leasing. Men kan ha hänt mkt dom 6 senaste åren. Hilti var nog först med leasing i Sverige skulle jag tro.
Med hilti kunde du leasa det du behövde nvs körde med det. Om Hilti släppte en ny säg skruvdragare fick grabbarna nya skruvdragare trots att dom var i mitten av leasing perioden.

3 oftast håller man sig till ett märken. Palla ha 7 laddare. Den maskinen man använder mest får bestämma.
I bland får dom nya leverantörer på motorer, kopplingar eller batterier som ej håller måttet.
Då får man snart höra det av någon på ett bygge och så undviker man dom, tills åtgärdat.

4.Dewalt och makita är för lite mindre händer generellt

5. Makita och blå bosch är bra grejer.

6. Många gånger är milwaukee billigare eller kanske ett par hundra dyrare än grön bosch.
Men milwaukee är ljusår bättre.

När du jobbar på akord är tid allt, den maskinen som gör ditt arbete 0.5 sek snabbare, rätt bältes clips, lättast eller bäst ergonomi den köper man. Att den kostar två tusen till det skiter man i.

Kommer du över en pH2 bits från hilti skruvautomater köp den omedelbart.
Det kommer bli den sista biten du någonsin köper privat om du ej tappar bort den.
Du kommer fundera varför i hela friden använt skräp bits dvs anda märken fram tills nu.
Renta kan du köpa den som privat person.
Dyr men som sagt håll koll på den så är det sista bitsen du köper och det bästa som du kan köpa.
Citera
2023-09-18, 22:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
1 det är helt klart dom vanligaste märken på byggen, gamla Hitachi, Panasonic förekommer men är rätt ovanliga.

2 enda jag hört och sett är Hilti när det kommer till leasing. Men kan ha hänt mkt dom 6 senaste åren. Hilti var nog först med leasing i Sverige skulle jag tro.
Med hilti kunde du leasa det du behövde nvs körde med det. Om Hilti släppte en ny säg skruvdragare fick grabbarna nya skruvdragare trots att dom var i mitten av leasing perioden.

3 oftast håller man sig till ett märken. Palla ha 7 laddare. Den maskinen man använder mest får bestämma.
I bland får dom nya leverantörer på motorer, kopplingar eller batterier som ej håller måttet.
Då får man snart höra det av någon på ett bygge och så undviker man dom, tills åtgärdat.

4.Dewalt och makita är för lite mindre händer generellt

5. Makita och blå bosch är bra grejer.

6. Många gånger är milwaukee billigare eller kanske ett par hundra dyrare än grön bosch.
Men milwaukee är ljusår bättre.

När du jobbar på akord är tid allt, den maskinen som gör ditt arbete 0.5 sek snabbare, rätt bältes clips, lättast eller bäst ergonomi den köper man. Att den kostar två tusen till det skiter man i.

Kommer du över en pH2 bits från hilti skruvautomater köp den omedelbart.
Det kommer bli den sista biten du någonsin köper privat om du ej tappar bort den.
Du kommer fundera varför i hela friden använt skräp bits dvs anda märken fram tills nu.
Renta kan du köpa den som privat person.
Dyr men som sagt håll koll på den så är det sista bitsen du köper och det bästa som du kan köpa.

Hitachi finns inte ens längre, eller maskinerna finns men går nu under namnet Hikoki (inget säljande namn även om maskinerna är helt ok).

Du har så rätt angående batterierna, tänkte inte på det då alla nu för tiden kör med batterimaskiner. Själv lever jag kvar i sladdvärlden förutom på skruvdragaren då givetvis. Men för mig som hobby och hemmasnickrare så gör det inget om jag måste ta fram sladdvindan och det tar fem minuter extra.
I ett bygge så är materialet ofta bara halva summan, resten är tiden så det finns mycket att tjäna på att köra med bra prylar och batterier.

Tror fler märken gått över till leasing nu men som du säger, hilti var säkerligen först med det plus att de hade ruskigt bra service för snickarna. Gick en maskin sönder så hade de antingen en färdig container utställd om det var stort bygge och vid mindre så fick de åka till närmaste butik där de kunde hämta ut en ny maskin.

De där bitsen du skriver om, går de inte att köpa längre eller är de bara väldigt svåra att få tag på? Är ruskigt less på dåliga bits och skulle gärna köpa ett nytt kit av bättre kvalitet än det jag har. Är oftast PH2 man använder men även lite torx och några få andra storlekar och modeller.

Att hyra maskiner som privatperson är annars rätt billigt om man nu bara ska ha en maskin någon dag för ett jobb istället för att köpa något billigt skit som man får svära över.
Att köpa en borrhammare på biltema för 300kr funkar men det blir inte roligt, hyr man en maskin på något ställe så blir det ofta billigare, resultatet blir bättre och jobbet blir roligare.

Nu har jag själv köpt de verktyg jag behöver och även om jag inte köpt det värsta så har jag ändå helt ok prylar för det jag använder dem till.
Citera
2023-09-19, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
1. går nu under namnet Hikoki (inget säljande namn även om maskinerna är helt ok).

2. Själv lever jag kvar i sladdvärlden förutom på skruvdragaren då givetvis. Men för mig som hobby och hemmasnickrare så gör det inget om jag måste ta fram sladdvindan och det tar fem minuter extra.
I ett bygge så är materialet ofta bara halva summan, resten är tiden så det finns mycket att tjäna på att köra med bra prylar och batterier.

3. Gick en maskin sönder så hade de antingen en färdig container utställd om det var stort bygge och vid mindre så fick de åka till närmaste butik där de kunde hämta ut en ny maskin.

4. De där bitsen du skriver om, går de inte att köpa längre eller är de bara väldigt svåra att få tag på? Är ruskigt less på dåliga bits och skulle gärna köpa ett nytt kit av bättre kvalitet än det jag har. Är oftast PH2 man använder men även lite torx och några få andra storlekar och modeller.

5. Att hyra maskiner som privatperson är annars rätt billigt om man nu bara ska ha en maskin någon dag för ett jobb istället för att köpa något billigt skit som man får svära över.
6. Att köpa en borrhammare på biltema för 300kr funkar men det blir inte roligt,

1. Tack så hette dom
2. Jag gör samma privat, på ett bygge görs det som går snabbast tid är dyrare än pengar

3. Har varit på då Sveriges största byggen.
Ingen tillverkare kommet ha en container eller anställda på plats, möjligen besök på en timme i veckan om ens så ofta.
Vad jag sett så Har du trasig maskin ringer du och det kommer en snubbe från hilti inom 2 timmar med ny maskin och tar den gamla.

4. Hilti säljer bara till företag, enda företaget och då företag som är slut kund dvs snickare, rörmokare mm. Ej grossister så vitt jag vet.
Det gör det väldigt svårt som privat Person att få tag på det.
Nu kanske det ej är menat så men renta hyr ut maskiner, har du sönder ngt får du betala för det. Där av kan du som privat Person köpa av dom.
Det är nog egentligen grå zon men men.

5. Stämmer

6. Nej biltema är bara skräp maskin skrotar i parti och minut. Ska du ta 10 pack så du klara dig ett par timmar eller på sin höjd... lunch.
Jag vägrar biltema, roybi, grön bosch och no name. Det är skräp som bara går sönder, ger sämre slutresultatet och svindyra i förhållande till nyttan dom gör.

Kört tester med sånna då vi haft lugnt på bygget, gjort samma arbetsmoment som hiltin slag borr och maskinerna är skrot innan dagen är slut i bästa fall.
Oftast bränner du dom på 15-60min.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in