2023-09-17, 16:37
Medlem
Forskare i Storbritannien och Belgien tror sig ha funnit svaret på varför hjärnceller dör vid demenssjukdomen Alzheimers sjukdom. Nu hoppas man kunna använda resultatet av upptäckten i en rad olika läkemedel.

https://www.gp.se/livsstil/forskare-har-uppt%C3%A4ckt-varf%C3%B6r-hj%C3%A4rnceller-d%C3%B6r-vid-alzheimers-1.109942866

Vad tror ni om denna upptäckt?
Citera
2023-09-17, 16:44
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakinah
Forskare i Storbritannien och Belgien tror sig ha funnit svaret på varför hjärnceller dör vid demenssjukdomen Alzheimers sjukdom. Nu hoppas man kunna använda resultatet av upptäckten i en rad olika läkemedel.

https://www.gp.se/livsstil/forskare-har-uppt%C3%A4ckt-varf%C3%B6r-hj%C3%A4rnceller-d%C3%B6r-vid-alzheimers-1.109942866

Vad tror ni om denna upptäckt?

Detta har man vetat om i över tio år, men först nu kallar man det för upptäckt..
Ja vad ska man säga, de har väl mjölkat sina fonder för att tjäna så mycket som möjligt men tillslut var de tvungna att erkänna att de faktiskt vet.

Nu behöver forskningen bara komma på en medicin..

Edit: I en låst artikel står de såklart att de redan är påväg med ett nytt läkemedel.
Haha de som påstår att de precis gjort sin upptäckt , de går undan.

donanemab heter det nya läkemedlet.
Senast redigerad av Fummy 2023-09-17 kl. 16:48.
Citera
2023-09-17, 16:48
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Detta har man vetat om i över tio år, men först nu kallar man det för upptäckt..
Ja vad ska man säga, de har väl mjölkat sina fonder för att tjäna så mycket som möjligt men tillslut var de tvungna att erkänna att de faktiskt vet.

Min feting ovan.

Hur långt har de kommit med det? Är det något som kanske kommer redan de närmsta åren, eller ligger det flera decennier bort?
Citera
2023-09-17, 16:49
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Min feting ovan.

Hur långt har de kommit med det? Är det något som kanske kommer redan de närmsta åren, eller ligger det flera decennier bort?

De är väl också klart , hittade att de heter donanemab.
Dom bara förhalar det nu.

Edit: verkar som de skyller på att de inte är nöjda med 2 dödsfall, men va fan folk med Alzheimers som dör är väl inte märkligt?
fas 3-studie 35 procents lägre kognitiv och funktionell försämring vid tidig Alzheimers sjukdom än placebo.
Senast redigerad av Fummy 2023-09-17 kl. 16:52.
Citera
2023-09-17, 16:52
Medlem
Citat:

Edit: I en låst artikel står de såklart att de redan är påväg med ett nytt läkemedel.
Haha de som påstår att de precis gjort sin upptäckt , de går undan.

donanemab heter det nya läkemedlet.

Men är inte det typ två olika saker? För det här med meg3, om den blockeras så klarar sig tydligen cellerna. Det är det som man har funnit i forskningen. Men den här medicinen, blockerar den meg3?
Citera
2023-09-17, 16:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Edit: verkar som de skyller på att de inte är nöjda med 2 dödsfall, men va fan folk med Alzheimers som dör är väl inte märkligt?
fas 3-studie 35 procents lägre kognitiv och funktionell försämring vid tidig Alzheimers sjukdom än placebo.

Donemab är väl mot A beta peptiden o plack, och den nya medicinen bör vara mot MEG 3 i tau.
Citera
2023-09-17, 17:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

OK tack!

Jag googlande lite på det och medicinen verkar bromsa in sjukdomsförloppet, åtminstone för de med begynnande Alzheimer. Men även det är ju ett stort framsteg.
Citera
2023-09-17, 17:11
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakinah
Men är inte det typ två olika saker? För det här med meg3, om den blockeras så klarar sig tydligen cellerna. Det är det som man har funnit i forskningen. Men den här medicinen, blockerar den meg3?

Jag vet ej dock står det i den andra artikeln som är låst, och man kan läsa översta raderna.
I den länkade artikel kallar de läkemedlet för lecanemab , har jag ingen aning om.
Minns för flera år sedan 10 minst hur en läkare försökte bota sin egna man och då var de tal om plack alltså på tänderna " bakterier" eller nått sånt som färdades i nervbanorna från tänderna och hon behandlade detta med lyckade resultat , det var dock med bakteriedödande olja .

När man läser om MEG3 så står de endast att de har en betydande roll för Alzheimers forskningen, ingen vidare djupdykning. Men går säkert att läsa om någonstans men jag kan inte säga att jag förstår det där.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Donemab är väl mot A beta peptiden o plack, och den nya medicinen bör vara mot MEG 3 i tau.

och vad är då lecanemab?

/////////////////////// PS //////////

Det jag pratade om innan rör sig om bakterien Porphyromonas gingivalis och den överlever antibiotika.
P. gingivalis -infektion har kopplats till Alzheimers sjukdom och reumatoid artrit .

artikel från i år ..
https://www.alz.org/co/news/oral-health-and-alzheimers-risk
Senast redigerad av Fummy 2023-09-17 kl. 17:41.
Citera
2023-09-17, 21:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
och vad är då lecanemab?

Verkar vara den nya medicinen som går mot plack. Riktigt intressant. Funkar den så är det den enda medicin som kan stoppa sjukdomen, inte bara öka personens livsglädje.

Plack i hjärnan har inget med plack på tänderna att göra. Tandplack kan man bara borsta eller skrapa bort. Annars blir det tandsten. Som man också kan skrapa bort.

I hjärnan finns det beta-amyloid som ska vara där. Men vid vissa sjukdomar missbildas dessa och ställer till problem. Man kan leva symptomfritt med plack, men efter en tid missbildas även tau och då visar sig sjukdomarna. Man har inte vetat vad som orsakar sjukdomen, och de är ba-placken eller taunystanen. Men det verkar som man bestämt sig vilken ordning det händer vilket är avgörande för medicinering. Vi hoppas.
Citera
2023-09-17, 21:46
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Verkar vara den nya medicinen som går mot plack. Riktigt intressant. Funkar den så är det den enda medicin som kan stoppa sjukdomen, inte bara öka personens livsglädje.

Plack i hjärnan har inget med plack på tänderna att göra. Tandplack kan man bara borsta eller skrapa bort. Annars blir det tandsten. Som man också kan skrapa bort.

I hjärnan finns det beta-amyloid som ska vara där. Men vid vissa sjukdomar missbildas dessa och ställer till problem. Man kan leva symptomfritt med plack, men efter en tid missbildas även tau och då visar sig sjukdomarna. Man har inte vetat vad som orsakar sjukdomen, och de är ba-placken eller taunystanen. Men det verkar som man bestämt sig vilken ordning det händer vilket är avgörande för medicinering. Vi hoppas.

Du argumenterar emot utan att kollat på länkar eller läst något om hur en denna bakterie rör sig genom tänderna och ut via nervbanor som består av kalcium och så sätt är bekräftat är en orsak till Alzheimers
Du kan googla fritt och välja vilken källa du vill gällande Porphyromonas gingivalis och kopplingen till Alzheimers .
De finns mängder med artiklar som förklarar hur viktigt de kan vara att ha god munhygien för att minska risken med Alzheimers.

Så jo visst fan har man en aning om vad sjukdomen är orsakad av, det är en jävla tarmbakterie som heter Porphyromonas gingivalis , som sprider sig till munnen.
Man har upptäckt tester som kan se om någon är på väg att få Alzheimers om de bär på bakterien...
Bakterien klättrar från tänder till rötter och så vidare ut i nervsystemet som består av
plack.

Förövrigt tand-plack kan förflytta sig från tänderna till hela kroppen , de står här.
https://folktandvardenskane.se/om-oss/nyheter/2018/bakterier-i-tandkottet-sprids-i-resten-av-kroppen/

Om det är plack ifrån tänderna som vandrar längst tändernas nervbanor med dessa bakterier kan jag inte direkt säga att jag vet men vad annars skulle de vara från?

/// måste säga att jag upprepar mig visst i mitt inlägg som in i helvete, men de är ju för att det verkar ju tydligen inte gå in första gångerna jag skrivit det och det är tröttsamt.
Jag har tidigare tagit med alla punkter och lämnat källhänvisningar osv , tycker de borde räckt.
Senast redigerad av Fummy 2023-09-17 kl. 21:50.
Citera
2023-09-17, 21:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Du argumenterar emot utan att kollat på länkar eller läst något om hur en denna bakterie rör sig genom tänderna och ut via nervbanor som består av kalcium och så sätt är bekräftat är en orsak till Alzheimers
Du kan googla fritt och välja vilken källa du vill gällande Porphyromonas gingivalis och kopplingen till Alzheimers .
De finns mängder med artiklar som förklarar hur viktigt de kan vara att ha god munhygien för att minska risken med Alzheimers.

Så jo visst fan har man en aning om vad sjukdomen är orsakad av, det är en jävla tarmbakterie som heter Porphyromonas gingivalis , som sprider sig till munnen.
Man har upptäckt tester som kan se om någon är på väg att få Alzheimers om de bär på bakterien...
Bakterien klättrar från tänder till rötter och så vidare ut i nervsystemet som består av
plack.

Förövrigt tand-plack kan förflytta sig från tänderna till hela kroppen , de står här.
https://folktandvardenskane.se/om-oss/nyheter/2018/bakterier-i-tandkottet-sprids-i-resten-av-kroppen/

Om det är plack ifrån tänderna som vandrar längst tändernas nervbanor med dessa bakterier kan jag inte direkt säga att jag vet men vad annars skulle de vara från?

/// måste säga att jag upprepar mig visst i mitt inlägg som in i helvete, men de är ju för att det verkar ju tydligen inte gå in första gångerna jag skrivit det och det är tröttsamt.
Jag har tidigare tagit med alla punkter och lämnat källhänvisningar osv , tycker de borde räckt.

Det är ju bakterierna själva som kan följa med blodet, inte delar av plack. Så man har inte tandplack i hjärnan. Däremot kan bakterier irritera. Sedan så är det väl just nu omöjligt att säga till att skitig mun leder till demens eller om demens leder till skitig mun.
Citera
2023-09-17, 22:19
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Det är ju bakterierna själva som kan följa med blodet, inte delar av plack. Så man har inte tandplack i hjärnan. Däremot kan bakterier irritera. Sedan så är det väl just nu omöjligt att säga till att skitig mun leder till demens eller om demens leder till skitig mun.

Du skriver just nu en massa struntprat.
1. du påstår att nervbanor leder blod vilket är totalt felaktigt , eller så fattar du inte för 10:e gången att bakterien vandrar längst med nervbanor från tänderna/munnen till hjärnan.

2.jag länkade en artikel där det står att plack kan spridas i hela kroppen, men du vrider om det till att handla om bakterier istället och fortsätter vara arrogant.

3. du säger det är omöjligt att veta om de beror på bakterier före eller efter... trots att det finns bara 100 tals artiklar där det står att det är bekräftat och ingen säger motsatsen.

Citat:
"What bacteria causes alzheimers?
Scientists have found that this species of bacteria, called Porphyromonas gingivalis, can move from the mouth to the brain. Once in the brain, the bacteria release enzymes called gingipains that can destroy nerve cells, which in turn can lead to memory loss and eventually Alzheimer's.9 jan. 2023"
Senast redigerad av Fummy 2023-09-17 kl. 22:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in