2023-09-17, 20:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Går en del rykten nu att Kadyrov är död.

https://x.com/IIMSII4/status/1703472056996626507
Citera
2023-09-17, 20:27
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag tyckte det obsoleta ordet "obsolet" var adekvat eftersom siffrorna på din lista säkert stämde för tre år sedan men inte tycks uppdaterade sen dess.

Angående Natos förluster/ickeförluster - Om exempelvis Tyskland skänker Marder pansarskyttefordon till AFU som tas ur Bundeswehrs aktiva arsenal och förstörs i Natos pågående proxykrig borde de enligt mig räknas som just Nato-förluster. Ändå lite skillnad mot om Irak köpt sovjetiska vapen långt innan Desert Storm.

Hela kriget är en gråzon mellan "Nato hjälper Ukraina att försvara sig mot Rysslands oprovocerade attack" (som du säkert tycker) och "Nato krigar mot Ryssland med Ukraina som slagträ" (som jag anser). Oavsett ståndpunkt kan vi nog enas om att tendensen går mer och mer mot ett öppet krig Nato-Ryssland. När USA skänker HIMARS till Ukraina och pjässervisen består av soldater från US Army (anställda som PMC:s i neutral uniform), och dessa sen beskjuter ryska mål baserat på koordinater från USA:s satelliter och signalspaning - ja då är man inte långt från ett "hett" krig Nato-Ryssland enligt mig.
Detta eviga hjärndöda ryzz-narrativet..
Buhu, Nato krigar mot stackars oss...
Idiot
Krigade Sverige mot Ryzzland 1940 när vi stöttade Finland... kork.
Citera
2023-09-17, 20:27
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Jag tyckte det obsoleta ordet "obsolet" var adekvat eftersom siffrorna på din lista säkert stämde för tre år sedan men inte tycks uppdaterade sen dess.

Angående Natos förluster/ickeförluster - Om exempelvis Tyskland skänker Marder pansarskyttefordon till AFU som tas ur Bundeswehrs aktiva arsenal och förstörs i Natos pågående proxykrig borde de enligt mig räknas som just Nato-förluster. Ändå lite skillnad mot om Irak köpt sovjetiska vapen långt innan Desert Storm.

Hela kriget är en gråzon mellan "Nato hjälper Ukraina att försvara sig mot Rysslands oprovocerade attack" (som du säkert tycker) och "Nato krigar mot Ryssland med Ukraina som slagträ" (som jag anser). Oavsett ståndpunkt kan vi nog enas om att tendensen går mer och mer mot ett öppet krig Nato-Ryssland. När USA skänker HIMARS till Ukraina och pjässervisen består av soldater från US Army (anställda som PMC:s i neutral uniform), och dessa sen beskjuter ryska mål baserat på koordinater från USA:s satelliter och signalspaning - ja då är man inte långt från ett "hett" krig Nato-Ryssland enligt mig.

Det är ett krig mellan Ukraina och ryssland/iran/nordkorea/syrien (vilka drömländer för övrigt).
Citera
2023-09-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Desperata tider i Ryssland: förutom bränslebrist så har man nu brist på nya idéer på propagandaministeriet i Moskva. Ryssen tvingas att ta till gammal skåpmat och återvinner lögnen om "biolabben".

"Ukrainian biolaboratories are studying the biomaterial of Slavs to create biological weapons. They want to use it against our nation. They are studying how certain pathogens will affect Russians. In essence, they're continuing Hitler's work. After our victory, the whole world will know about it", wrote Sergey Mironov.

And yes, this is the official account of a Deputy of the State Duma.

https://nitter.net/nexta_tv/status/1703358339302789593#m

Men narrativet tycks ha ändrats.

Nu är det ukrainska lab, tidigare påstods det vara amerikanska. Men det skulle vara intressant om de lyckas hitta patogen som påverkar de multietniska ryssarna, men inte drabbar ukrainarna. Putinisterna i tråden hävdar ju med emfas att ryssar och ukrainare är samma folk.
Citera
2023-09-17, 20:32
Moderator
-Info-s avatar
Framgångarna för Ukrainas offensiv fortsätter. Ukraina har återtagit ytterligare en by och rensat den på ryska soldater. Klisjtjiivka denna gång:

Citat:
Ukraina: Ny by vid Bachmut erövrad

Ukrainska styrkor har tagit kontroll över byn Klisjtjiivka i närheten av Bachmut i östra Ukraina, uppger militären.

”Klisjtjiivka har rensats på ryssar”, skriver Olkesandr Syrskyj, befälhavare för de ukrainska markstyrkorna, i sociala medier.
Klisjtjiivka, en mil söder om Bachmut, ligger taktiskt viktigt i närheten av byn Andriivka som Ukraina i torsdags uppgav sig ha intagit.
Citat:
https://www.svd.se/a/wAjvwA/ukraina-ryska-attacker-mot-odessa
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ukraina-ny-by-vid-bachmut-er%C3%B6vrad-1.110102362
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=a96ae1927f3d47aee5f4b50f819cd 90e
Citera
2023-09-17, 20:32
Medlem
Citat:

Det är inte en gråzon mellan nato hjälper eller nato krigar. Viss natoländer hjälper Ukraina. Vissa inte. Vissa icke-natoländer hjälper. Och vissa inte. Så dina påhottde gråzoner finns inte. Att tyska tanks skänks till ukraina gör det INTE till natomatreal. Att svenska vapen är sär gör det inte till nato.
Citera
2023-09-17, 20:35
Medlem
borrizs avatar
Citat:

När USA skänker HIMARS till Ukraina och pjässervisen består av soldater från US Army (anställda som PMC:s i neutral uniform...
Har du några bevis på att det är så?
I så fall bör du lägga fram det du har, annars kommer alla här att hålla dig för troll!
Citera
2023-09-17, 20:38
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Går en del rykten nu att Kadyrov är död.

https://x.com/IIMSII4/status/1703472056996626507

Ja, hans morgon promenad var nog fake, såg ut som han åkte på något, inte gick som han ville få det att framstå.

Konstigt rörelsemönster annars.

Var väl inspelat för några veckor sedan.
Citera
2023-09-17, 20:41
Medlem
Citat:
Jag tyckte det obsoleta ordet "obsolet" var adekvat eftersom siffrorna på din lista säkert stämde för tre år sedan men inte tycks uppdaterade sen dess. Men "felaktig" är också en korrekt beskrivning, så kör på det.

Fortfarande var det ni ryssar som startade kriget.
Så sluta gnälla.
Citera
2023-09-17, 20:42
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det krävs två någorlunda jämbördiga sidor för att starta ett tredje världskrig. Ditt favoritland + Nordkorea + Belarus har naturligtvis ingen som helst chans och kan därför inte upprätthålla något tredje världskrig.
Världskrig?!! NI KAN JU FÖR FAN INTE ENS BESEGRA UKRAINA!

Vart någonstans står det jag jag VILL ha ett WW3?
Citera
2023-09-17, 20:43
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och eftersom Putin har dragit igång denna spiral så ska han belönas genom att få behålla tjuvgodset? Trevlig värld vi får då.

Hehe, ja världen fungerar så.
Citera
2023-09-17, 20:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
När USA skänker HIMARS till Ukraina och pjässervisen består av soldater från US Army (anställda som PMC:s i neutral uniform), och dessa sen beskjuter ryska mål baserat på koordinater från USA:s satelliter och signalspaning - ja då är man inte långt från ett "hett" krig Nato-Ryssland enligt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Det är inte en gråzon mellan nato hjälper eller nato krigar. Viss natoländer hjälper Ukraina. Vissa inte. Vissa icke-natoländer hjälper. Och vissa inte. Så dina påhottde gråzoner finns inte. Att tyska tanks skänks till ukraina gör det INTE till natomatreal. Att svenska vapen är sär gör det inte till nato.

HIMARS är så lättanvänt att man kan lära vem som helst att hantera den på kort tid:

Citat:
"Impressively, despite having no previous experience with HIMARS systems, the Ukrainian military operators were quickly successful."

"As U.S. Marine Corps Lt. Col. Jon O’Gorman, a military professor at the U.S. Naval War College, told me over video conference, the reason is quite simple: “HIMARS is artillery for dummies.”"

"He explains that HIMARS is so easy to operate that anyone can learn to fire its missiles in no time."

https://www.fastcompany.com/90778767/the-secret-to-recent-ukrainian-battlefield-success-new-artillery-for-dummies

Så det behövs inga specialutbildade amerikaner som hanterar den.

Däremot kan det förstås inte uteslutas att det finns amerikaner på plats som håller koll på HIMARS-systemen, inte omöjligt, men här kan vi mest gissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in