Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-17, 13:56
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibs
Jeg er litt enig med deg. Ville ikke at den lista skulle postes på nytt, for det er mange i forumet som bare er ute etter underholdning (på andres bekostning) og sladder sikkert. Og da burde ikke informasjonen være så lett tilgjengelig nødvendigvis. Dersom man er interessert i saken, så har man ikke noe problem med å lese litt for å finne fram til informasjon.
Og nå ser vi også konsekvensen av å ha navn liggende ute, åpent. At en person har vært inne på SoMe, og egentlig forkludret noe som kunne være nyttig bevisportal for politiet. Det er ikke bra i det hele tatt.
Selv har jeg hatt en veldig ambivalent følelse med hva jeg selv har skrevet, og lagt ut, siden i går. Og med din post nå, så kommer jeg til å gå gjennom egne innlegg - og hvertfall slette det jeg har lagt ut på Imgur.
Vedrørende min egen identitet, så har jeg ikke noen frykt for evt. å bli navngitt. Jeg har ingenting å skjule i så måte

Det går helt fint an å diskutere saken i dybden uten å nevne for mange navn, det holder
vel med å omtale folk i lys av rollene de evt. har i saken. Man kan evt. følge praksis fra
offentliggjorte domsprotokoller, der involverte personer er omtalt som A, B og C etc.
Nå er det vel uansett ganske godt etablert hvor landet ligger i forhold til JH, hans vanlige
omgangskrets, og han som er siktet.

Det er forøvrig all grunn til å være skeptisk dersom en bruker i et anonymt forum hevder
å være en spesifikk person. Har man kilder til opplysninger som er troverdige, bør man
også for all del unnlate å hinte om kildens identitet. Med mulige gjerningspersoner fremdeles
på frifot, kan dette fort gå ut over flere.
Citera
2023-09-17, 14:04
Medlem
Når det kommer til den lista; det hadde jo vært nærmest umulig å orientere seg i saken om vi ikke hadde hatt navn på folk.

De fleste navnene der er jo opplagt dratt inn uten at de er mistenkte.

Men jeg synes ikke det er blitt gjort skam på noen her.
Citera
2023-09-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Taktiske grunner.. De ville se om han dro med seg flere. Han har nok vært under kontinuelig span og kk.

Jo, men i så fall er det kritikkverdig. Hvis de har latt en bevæpnet og ustabil person gå fritt rundt i fire uker, en som dreper og truer andre med våpen, hvis den trafikk-hendelsen Dagbladet skrev om stemmer, så må det få følger.
Citera
2023-09-17, 14:20
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cesarini
Jo, men i så fall er det kritikkverdig. Hvis de har latt en bevæpnet og ustabil person gå fritt rundt i fire uker, en som dreper og truer andre med våpen, hvis den trafikk-hendelsen Dagbladet skrev om stemmer, så må det få følger.

Dette er tilsynelatende et av problemene med norsk politi sine større narkoetterforskninger.
De har veldig stor fokus på å ta "storfiskene", og på å gjøre så store beslag som mulig.
Det kan nesten virke som om de ikke bryr seg om at folk i disse miljøene blir utsatt for
represalier som folk mottar på grunn av etterforskningen. Det ligner på den samme kynismen
man ser hos de såkalte bakmennene. Jeg tenker det er slik f.eks. Eirik Jensen har blitt så
upopulær blant mange i "Oslos underverden". Han har melket informanter for alt de var
verd, og så latt de blitt liggende i sitt eget piss og blod etterpå.
Citera
2023-09-17, 15:15
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det går helt fint an å diskutere saken i dybden uten å nevne for mange navn, det holder
vel med å omtale folk i lys av rollene de evt. har i saken. Man kan evt. følge praksis fra
offentliggjorte domsprotokoller, der involverte personer er omtalt som A, B og C etc.
Nå er det vel uansett ganske godt etablert hvor landet ligger i forhold til JH, hans vanlige
omgangskrets, og han som er siktet.

Det er forøvrig all grunn til å være skeptisk dersom en bruker i et anonymt forum hevder
å være en spesifikk person. Har man kilder til opplysninger som er troverdige, bør man
også for all del unnlate å hinte om kildens identitet. Med mulige gjerningspersoner fremdeles
på frifot, kan dette fort gå ut over flere.
Ja, klart man kan det. Men det at man har kanskje ca. 20 aktive bidragsytere i denne tråden, så ser man at Imgur-posts man legger ut, har over 1K views. Da er det litt for mange her inne bare for underholdningens skyld, muligens. Jeg kommer til å være veldig forsiktig med det jeg skriver fremover.
Denne H*rge, som hevdet å være "B*rd", det er jeg ikke helt sikker på at hen er, faktisk. Politiet har jo fått beskjed om den TikTok-profilen, og likevel ligger den jo ute enda, tilsynelatende uredigert.
Citera
2023-09-17, 16:01
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibs
Ja, klart man kan det. Men det at man har kanskje ca. 20 aktive bidragsytere i denne tråden, så ser man at Imgur-posts man legger ut, har over 1K views. Da er det litt for mange her inne bare for underholdningens skyld, muligens. Jeg kommer til å være veldig forsiktig med det jeg skriver fremover.
Denne H*rge, som hevdet å være "B*rd", det er jeg ikke helt sikker på at hen er, faktisk. Politiet har jo fått beskjed om den TikTok-profilen, og likevel ligger den jo ute enda, tilsynelatende uredigert.

Flashback er "go to"-forumet for folk som vil vite mer om pågående skandinaviske kriminalsaker.
Tipper det er minst 100 personer som leser for hver person som skriver her inne, sannsynligvis mye mer.
Dette er heller ikke noe som politiet nødvendigvis setter så stor pris på, selv om det
også kan være en fordel at saken diskuteres og dermed holder folk på alerten.

Men jo, greit å ha i mente at alt som står her kan leses av alle med tilgang på internett.
Argumentet om at folk som ikke har noe å skjule, heller ikke har noe å frykte, er ugyldig
ihvertfall så lenge en vilkårlig person kan lese ett vilkårlig innlegg og man risikerer at vedkommende
tar det ene innlegget for god fisk. Så går det plutselig rykter om at Navn Navnesen fra Ingenvik
driver med dop eller ble sett utenfor Ikea med en prostituert i bilen. For å ta et hypotetisk eksempel.

Det mest interessante i denne saken er vel uansett handlingene og bakteppet for handlingene.
Jeg personlig synes ikke dette ser ut som en "vanlig intrige", ei heller et gjeldsoppgjør på 20 000
eller hva det var. Det kan være medvirkende, men tror hovedmotivet er basert på noe større.
Mulig at en eller to av personene som er nevnt utover siktede kan være relevant for saken, men
jeg mistenker at de som har organisert dette ikke er kjent for andre enn politiet foreløpig.
Citera
2023-09-17, 16:28
Medlem
Noen ting er merkeligere enn andre ting syntes jeg. En av disse tingene er at hvis jeg leste riktig så hadde MGM som nå sitter i varetekt gått under radaren de siste 4 uker før han ble pågrepet.

Hvorfor har ikke de som har blitt intervjuet av avisene sett han? Hvor har han vært?

Så mange lesere det er på dette forumet så er det ingen som kjenner til han..

Hvis det er personen vi tror som har gått på skole i Hønefoss så er det heller ingen lokale som kjenner til han?

Ingen rundt JAH kjenner til han heller…

Hvordan kan det være mulig å gå sånn under radaren for alt og alle? Ser jo at SOME er lukket i stor grad for når det gjelder bilder, venner osv osv.

Virker vel tilfeldig at MGM fordufter i 4 uker rett etter drapet.
Citera
2023-09-17, 16:45
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Hvorfor har ikke de som har blitt intervjuet av avisene sett han? Hvor har han vært?

Så mange lesere det er på dette forumet så er det ingen som kjenner til han..

Hvis det er personen vi tror som har gått på skole i Hønefoss så er det heller ingen lokale som kjenner til han?

Ingen rundt JAH kjenner til han heller…

Ikke 100% sikkert at alle disse som sier de ikke kjenner ham snakker helt sant.
Det utgjør kanskje en fare å innrømme det, og da tenker jeg ikke nødvendigvis
bare på at folk er redd for politiet. Hvis JH har angitt siktede, kan det være folk holder
kjeft om sin kjennskap til ham fordi de selv frykter lignende konsekvenser.
Citera
2023-09-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ikke 100% sikkert at alle disse som sier de ikke kjenner ham snakker helt sant.
Det utgjør kanskje en fare å innrømme det, og da tenker jeg ikke nødvendigvis
bare på at folk er redd for politiet. Hvis JH har angitt siktede, kan det være folk holder
kjeft om sin kjennskap til ham fordi de selv frykter lignende konsekvenser.

Jeg tror du har helt rett. I tillegg så leser jeg da mellom linjene at dette trolig er en fyr med stor voldskapasitet og at politiet har tatt rett mann. Eller så ville nok noen her tatt vedkommende i forsvar som andre har gjort i forhold til andre som har blitt vurdert her.
Citera
2023-09-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Jeg tror du har helt rett. I tillegg så leser jeg da mellom linjene at dette trolig er en fyr med stor voldskapasitet og at politiet har tatt rett mann. Eller så ville nok noen her tatt vedkommende i forsvar som andre har gjort i forhold til andre som har blitt vurdert her.
Er vi 100 % sikre på at KV ikke var den gærne narkomane J var redd for? J trenger ikke å ha visst navnet på fyren. KV kan feks. ha vært den ukjente mannen som banket J. Det har vært rykter om at KV var torpedo.

Bare en litt "vill" spekulasjon.
Citera
2023-09-17, 20:04
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Er vi 100 % sikre på at KV ikke var den gærne narkomane J var redd for? J trenger ikke å ha visst navnet på fyren. KV kan feks. ha vært den ukjente mannen som banket J. Det har vært rykter om at KV var torpedo.

Hehe...ja, det var en kjempevill spekulasjon
Citera
2023-09-17, 20:05
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81

Jeg ser for meg at det kan være han som er den "gærne narkomane", og at bl.a. denne
omtalen av ham har en relasjon til drapet. Derfor kanskje også at ingen i ettertid har
vært villige til å innrømme at de kjenner til ham. Av frykt for represalier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in