Citat:
Ursprungligen postat av
MissTocqueville
Men varför flyttar man inte till en lägenhet istället? Om man ska bo i Västerhaninge kan man lika gärna bo i Södertälje och få tag på ett hus med ”själ”.
Ärligt talat så beror det nog mest på nostalgi från barndomen.
Man växte antagligen själv upp i en villa och har väldigt starka minnen från den tiden.
Hur man sprang ut barfota på gräsmattan på sommarlovet, plockade jordgubbar i trädgårdslandet och klättrade i träd.
Men någon sådan barndom lär inte ungarna få om man väljer att köpa en skokartong på en lerig åker längs en landsväg.
Som mest placerar föräldrarna ut en studsmatta utanför köksfönstret som används en gång per år när ungarna inte sitter i soffan och leker med mobiltelefonen.
Trädgårdar i äldre villor är framtagna genom mycket slit under flera årtiondens tid, någon sådan ork finns inte hos den moderna familjen.
Kommer man hem från jobbet så parkerar man sig i soffan, har man semester så ska man hela tiden på aktiviteter och resor. Man lever ett lägenhetsliv även fast man har valt att bo i en villa.
Jag kan erkänna att jag själv haft sådana tankar ibland, "vilket liv får ungarna egentligen i en lägenhet?"
Men sedan inser jag att nostalgi är just det, nostalgi.
Ser jag tillbaka på ungarnas första år i ett tryggt stockholmsområde, 10 minuter från centrum med tunnelbana, så är den med råge bättre än den uppväxt jag hade i en villa.