2023-09-17, 00:24
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Finns det alternativ? Finns det nån i broschyr man kan peka och säga att man vill ha en sån gammaldags stuga med kärnvirke, linolja och och handgjorda glasrutor och anpassat på plats? Byggbranschen idag är ju bara linjal, betong, plast, och hela färdiga väggar, med standardprylar. Eller?

Finns många företag som bygger med virke för hand på plats efter egna eller andras ritningar med valfria material såklart men det är dyrare och längre startid osv. Många områden köps upp av legohustillverkare då har du inget val.

Husen byggda på 60 talet var ofta modulhus också men mer rejält byggda och kanske tegelfasad men dom kom i moduler och var det billigaste att köpa då.

Kvalitén var bättre förr
Citera
2023-09-17, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
För att det är billigare kan jag förstå, men underhåll behövs för att det inte ska bli slitet. Det är det som några missat, att om 10 år så kommer putsen ha påverkats och parketten har gulnat precis som i ett äldre hus, det du kallar "ruckel". Bostadsrättsföreningens lån är inte avbetalda och avgifterna kan ligga uppemot 10-12.000 om föreningen valt att skjuta amorteringarna på framtiden. Det finns många aspekter att ta hänsyn till för att undvika ett "ruckel". För några är det bäst att bo i lägenhet.

Märks att du aldrig bott i hus om du tror att det kommer förfalla på 10 år
Citera
2023-09-17, 02:29
Medlem
För att jag bytte nyckel mot nyckel. Fördelen med att bo i en landsdel där hela städer behöver flyttas.
Bodde i ett hus från slutet av 50-talet, Butte till ett som byggdes 2021.
Citera
2023-09-17, 03:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissTocqueville
Det finns ju nybyggt och så finns det nybyggt. Nu pratar jag INTE om arkitektritade snygga nybyggda hus med smak och klass och genomtänkta material.

Jag tänker på nybyggda ”lego-hus”, generiska fula massproducerade hus som ser som ut tagna från nån deppig housewife-serie. Det finns såna områden i typ Vega och Västerhaninge utanför Stockholm.

Ni som köper såna fula hus. Hur är det fatt? Vad tänkte ni? Om ni har pengar att köpa en bostad, varför väljer ni att bo i sån skit?

Själv väljer jag att inte bo i äldre hus eller lägenhet än 15år gammalt.
Vill ha modern och bra isolering, bra tjocka fönster, samt slippa mögel, radon, och annat skit så
mycket som det går. För hälsans skull.

Men jag skulle aldrig bo i Sverige eftersom det blivit så farligt land sedan 2015
Citera
2023-09-17, 05:54
Medlem
man tänker inte alls!

köp ett ok nybyggd modernt hus med vita väggar. Inte svårare än så. Inget fel i det? Gnälls om att det byggs för lite vilka ska flytta in då?
Citera
2023-09-17, 06:28
Medlem
Citat:
Nu pratar jag INTE om arkitektritade snygga nybyggda hus med smak och klass och genomtänkta material.

Vad är det för några som ritar de andra husen då?
Citera
2023-09-17, 06:48
Citat:
Ursprungligen postat av kycklingmangojuice
Märks att du aldrig bott i hus om du tror att det kommer förfalla på 10 år
Det förfaller inte, men är inte heller splitternytt längre. Då kan du i värsta fall stå med en hög avgift som ger lite över att renovera för. Om du alltid vill bo i splitternytt. Vilket är USPen för "skokartong i leråker", förutom att de andra som flyttar in från början i stor utsträckning är i exakt samma livssituation som du. I äldre områden är det alltid mer blandat. Men under några år i ett nytt område kan man uppleva relativ homogenitet och få för sig att den är underhållsfri. Sedan kommer första separationen, och förändringen av området är obönhörligen igång. Men klart att man inte tänker på det när man är 30 år och köper den gräsplätt man har råd med som genomsnittligt trettioårigt par som vill starta en familj.
Citera
2023-09-17, 07:21
Medlem
vemsfels avatar
Amorteringsfritt 5 år. Lagom till man ska sälja och förhoppningsvis göra vinst
Citera
2023-09-17, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Det är för dem som inte råd med de finare villorna som ligger i väletablerade kvarter med gångavstånd till parker, förskola, restauranter och mataffärer.

Därför blir man tvungen att köpa en nybyggd skokartong på en lerig åker längs en landsväg ute i ingenstans. När boende i de finare kvarteren åker förbi på denna landsväg och blickar ut på skokartongen utbrister de "Fy fan, tänk att bo där."

Men varför flyttar man inte till en lägenhet istället? Om man ska bo i Västerhaninge kan man lika gärna bo i Södertälje och få tag på ett hus med ”själ”.
Citera
2023-09-17, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Vad är det för några som ritar de andra husen då?

Men du fattar ju vad jag menar.

Kan inte begripa varför någon vill bo i ett hus från nån gång de senaste tio åren med typ ljusrosa fasad i trä och en plätt till tomt där allt runtomkring ser likadant ut. Nån som bygger nåt. Lervälling. En stor bilväg som dundrar, inte alls för långt bort.
Citera
2023-09-17, 08:32
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Men varför flyttar man inte till en lägenhet istället? Om man ska bo i Västerhaninge kan man lika gärna bo i Södertälje och få tag på ett hus med ”själ”.
Ärligt talat så beror det nog mest på nostalgi från barndomen.
Man växte antagligen själv upp i en villa och har väldigt starka minnen från den tiden.
Hur man sprang ut barfota på gräsmattan på sommarlovet, plockade jordgubbar i trädgårdslandet och klättrade i träd.

Men någon sådan barndom lär inte ungarna få om man väljer att köpa en skokartong på en lerig åker längs en landsväg.
Som mest placerar föräldrarna ut en studsmatta utanför köksfönstret som används en gång per år när ungarna inte sitter i soffan och leker med mobiltelefonen.
Trädgårdar i äldre villor är framtagna genom mycket slit under flera årtiondens tid, någon sådan ork finns inte hos den moderna familjen.
Kommer man hem från jobbet så parkerar man sig i soffan, har man semester så ska man hela tiden på aktiviteter och resor. Man lever ett lägenhetsliv även fast man har valt att bo i en villa.

Jag kan erkänna att jag själv haft sådana tankar ibland, "vilket liv får ungarna egentligen i en lägenhet?"
Men sedan inser jag att nostalgi är just det, nostalgi.
Ser jag tillbaka på ungarnas första år i ett tryggt stockholmsområde, 10 minuter från centrum med tunnelbana, så är den med råge bättre än den uppväxt jag hade i en villa.
Senast redigerad av PedoJoeBiden 2023-09-17 kl. 08:39.
Citera
2023-09-17, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Finns det alternativ? Finns det nån i broschyr man kan peka och säga att man vill ha en sån gammaldags stuga med kärnvirke, linolja och och handgjorda glasrutor och anpassat på plats? Byggbranschen idag är ju bara linjal, betong, plast, och hela färdiga väggar, med standardprylar. Eller?

Ja det finns det faktiskt. Men minns inte vad företaget heter.

edit: Handkraft är ett företag som fixar sånt. Finns nåt mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in