Citat:
Jag har inte följt tråden eller media i detta. Men du verkar ha koll.
Vad jag förstår så har NG bekräftat att han blivit stoppad av poliser, f n okänt vilka och hur många. När han visade leg, i bilrutan, så lär de honom åka. Detta är som sagt bekräftat av NG och får därmed betraktas som fakta.
Orsaken till varför han stoppades ryktas vara fortkörning, och med tanke på att han stoppades så kan man väl förmoda att han i alla fall kört på något felaktigt sätt. Jag tror nämligen inte poliser stoppar folk på måfå. Således misstänkt trafikförseelse. Inget allvarligt.
Men sen…. Efter uppvisande av leg (körkort enligt NG, polisleg gissar jag) låter poliserna den förmodade överträdaren åka vidare utan åtgärd.
Här sker väl ett flagrant tjänstefel.
Väsentligen allvarligare än trafikförseelsen.
Enligt ryktet kan detta ha utförts under utbildning?
Hur man kn underlåta att utreda det är märkligt.
Det kan väl inte vara speciellt svårt att utreda detta.
1. Fråga NG var det skedde, och när. Om han inte ger svar så finns anledning att gräva vidare. NG är ju en hyvens kille så han svarar givetvis. Då finns möjlighet att förhöra de som stoppade honom. Och varför de stoppade.
2 . Tidpunkten för det inträffade torde vara ganska lätt att Ringa in. Så himla många patruller var det nog inte ute under den tidpunkten. Förhör de som var ute vid den tiden.
3. Du verkar ha kunskap hur inspelningar och loggning sker. Jag trodde att polisbilar har kameror som filmar, att datorer och enheter loggar det som sker. Att eventuella raderingar går att se. Osv. Det bör vara helt omöjligt att dölja att man stoppat en bil. Tänk om den stoppade börjat skjuta, skulle sett då inte finnas filmat? Bidra gärna med din kunskap.
4 så långt bör det vara lätt att komma. Men vad händer sen?
Inget. För ingen kommer ju att vidgå att något fel begåtts. Om det är så lätt att radera som du säger så finns ju inget att hämta ändå.
5 Därmed tyvärr åter bekräftat att internutredning inom polisen är i det närmaste omöjliga. Inte ens poliser som sen tidigare verkar ha en stark moral är beredda att bidra när det osar katt. För 30 km för fort och nån månad utan körkort kan man vara beredd att sänka sitt rykte.
Senast redigerad av Lacus 2023-09-16 kl. 20:10.
Senast redigerad av Lacus 2023-09-16 kl. 20:10.
Klart orimligt och vad skulle folk säga? Ja, det såg jag. Hur styrker det en fortkörning - och i förlängningen ett tjänstefel att inte rapportera fortkörningen? Dom skulle ha behövt gå fram till en halvmeter bakom polisen och titta på mätningen på laserdisplayen för att det skall ha någon betydelse vad dom sett.