Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Fast nu pratade vi om att förhindra ett pågående mord.
Ja, på plats är hon i lägenheten, men var? Har man bevisat att hon vet om att mordet pågår?
Att få undan kroppen, det är efter mordet...och är inte bevis på att man vet om pågående mord.
Det finns inte bevis för annat än att Maja har gått in på Nöjet för att se om Tove är kvar. Vem som lurat hem Tove vet vi inte, och inte heller under vilken intention.
Johanna har ju erkänt att "de" (iaf at Maja inte sa emot eller hur Johanna nu uttryckte det) att hon bad om ursäkt för bråket och målet var arr få med Tove för att slå henne lite. Maja har inte erkänt detta.
Hur får du in detta till att Maja hade skyldighet att förhindra pågående mord juridiskt?
Då behöver Maja vetat om (planerat mord) att mordet skulle ske.
Vi alla kan nog känna rent moraliskt och förståndsmässigt att Johanna var en tickande bomb, och inte många av oss skulle tycka att et kändes ok att inte anmäla Johanna redan i tidigt stadium. Och inte många av oss skul tro att gå hem till Johanna med Tove skulle vara riskfritt, utan tvärtom.
Men utifrån den bevisning vi har sett, finns inte tillräckligt här för att åtala Maja för underlåtetenhet.
Ja, och som jag skrivit nu i flera inägg idag, kan jag inte se att det finns något belägg för att Maja skulle ha främjat mordet med råd och dåd.
Vilket bidrag tänker du på här?
Ett erkännande vore naturigtvis välkommet, men jag har svårt att se hur man ska bevisa Majas dletagande i fasthållande av händerna. Ännu svårare att bevisa det vi pratade om, att moraliskt stöttat Johanna i mordet genom att vara på plats.
Nu känns det lite onödigt att du säger att jag skulle mena att Maja SKA vara oskyldig, särskilt som jag aldrig sagt att det är helt utelsutet.
Jag ser bara inte hur man ska med de bevis som finns skulle kunna fälla Maja för att främja mordet genom det hon har gjort (juridiskt).
Rent moraliskt är det en annan femma.
Och orakerna till detta, är än mer komplicerat.
Vännen L*uise som var med på Nöjet berättar i förhör att hon står och pratar med Maja när Johanna ska göra en anmälan till polisen. Både Johanna och Maja verkar lugna enligt henne. Hon får frågan av Johanna om att stanna kvar och vänta på Tove. Hon väljer en stund senare att gå hem och Maja går strax efter in på Nöjet för att kolla om Tove är kvar.
"Louise noterade att Johanna tvekade till en början men sedan gick iväg till andra sidan gatan för att prata med poliserna som befann sig där. Hon kom tillbaka en stund senare och sade att hon hade blivit tillsagd att hon kunde göra en anmälan senare eller under morgondagen. Hon ville att Maja och Louise skulle vänta kvar med henne tills Tove kom tillbaka för att höra vad hon hade att säga om det som hade hänt inne på Nöjet."
I detta skedde tror jag inte att Johanna hade en klar plan för sig. L*uise hade ju lika gärna kunnat vara kvar och hänga på. Hon är ju 10 år äldre och bör inte vara lika lättstyrd. Johanna säger väl också själv att hannes första tanke var att prata med Tove. Sedan 'växte tanken' fram på att slå Tove lite på vägen, en tanke hon beskriver som 'flygande'. Något motsägelsefullt.
Johanna var ju troligen mentalt förbered på att döda, men hon hade ju googlat på att göra det diskret. Hon hade också en vana att konfrontera och ställa vänner/ovänner mot väggen. Rationellt borde hon förstått att man inte bjuder hem någon för att mörda i sin egen lägenhet. Det är väl det sista en yrkeskriminell skulle göra.
Men som i fallet med Stefan
och Lena tror jag att mordet till slut skedde lite slumpmässigt och kanske blev tvånget för starkt där och då och impulsen tog överhanden. Tove vek inte ned sig?
Maja borde dock förstått att det innebar en risk att Tove följde med med tanke på det hon visste om Johanna och hennes hat. Att Johanna är en 'tickande bomb' som du skriker. Så moraliskt förkastligt. Samtidigt säger L*uise att Johanna verkade lugn när de stod utanför Nöjet. Jag kan inte heller se att det är bevisat att Maja förstod att Johanna skulle strypa Tove den natten.