2023-09-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen

Instrumenters innehåll finns inte kvar. Då återstår historierna från dom som pekas ut. Och det räcker inte, lika lite som det är rimligtnatt höra varenda polis som påståtts brottslig på det här forumet.

Är du säker? Hur lagras informationen på lasermätaren? Ofta går det att återställa raderad data polisen gör det hela tiden, det beror helt på hur instrumentet fungerar.

Vilken modell av lasermätare användes vid tillfället?
Senast redigerad av Maoslilla 2023-09-15 kl. 19:26.
Citera
2023-09-15, 19:35
Medlem
Serradellas avatar
Citat:
Jo, i den står det uttryckligen på anmälan som är gjord - "har ryktesvägen hört", och att det är en lokalpolisområdeschef som ringt SU med anledning av ryktet.

Frågan således - vad mer?
Ghazale har medgett att han blev stoppad av polisen men fick åka vidare. Är det vanligt att polisen stoppar folk utan anledning? Vilken lag och föreskrift ger polisen rätt till det? Klart det finns möjligheter att utreda om vilja finns. Men det var ju det...
Citera
2023-09-15, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Är du säker? Hur lagras informationen på lasermätaren? Ofta går det att återställa raderad data polisen gör det hela tiden, det beror helt på hur instrumentet fungerar.

Vilken modell av lasermätare användes vid tillfället?
Polisen använder sig av instrumentet Pro Laser, oftast version III.

Värdet lagras i displayen tills du "klickar bort" det, som det anges i artikeln. Sen är det borta.
Citera
2023-09-15, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Serradella
Ghazale har medgett att han blev stoppad av polisen men fick åka vidare. Är det vanligt att polisen stoppar folk utan anledning? Vilken lag och föreskrift ger polisen rätt till det? Klart det finns möjligheter att utreda om vilja finns. Men det var ju det...
Nu har han ju inte sagt att han stoppades utan anledning, han har sagt att han stoppades och att han inte vill uttala sig mer än så, och att saken får ha sin gilla gång.

Men lagstöd att stoppa fordon finns i polislagens 22§. Se särskilt min fetning, vilken bland annat innebär att kontrollera att föraren av fordonet har giltigt körkort, eftersom det är särskilt föreskrivet att man behöver det för att köra bil. I praktiken kan man helt enkelt stanna vilket fordon som helst, men man selekterar förstås för att inte stoppa varenda bil man ser på en väg. Till exempel kanske man ser en bil som man upplever kör offensivt och fort, utan att för den sakens skull har haft chans att mäta hastigheten på det.

Citat:
22 § En polisman får stoppa ett fordon eller annat transportmedel

om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott,
om det av någon annan anledning behövs för att med laga stöd ingripa mot någon som färdas i fordonet, genom att beröva honom friheten, på annat sätt inskränka hans rörelsefrihet eller underkasta honom kroppsvisitation eller kroppsbesiktning,
om det behövs för att med laga stöd genomföra husrannsakan i fordonet eller
om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet. Lag (2002:577).
Citera
2023-09-15, 19:43
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Bra att du inser att det är väldigt svårt att egenhändigt insamla vettig statistik

Men förstår som sagt hur du menar. Ska fundera lite på den. Men rent generellt så tror jag det kan vara väldigt bra för allmänhetens syn på poliser att bara få en tillsägelse och slippa en dom för någon skitgrej.

Förstår faktiskt inte varför du diskuterar en "skitgrej" när en polis (eller någon annan) kört 34 km/tim för fort på en 70-väg?
5-10km, nja kanske... Men nej, bara om det skulle gälla mig eller dig också.

Med argumentet att han ska hem till frun på fritiden, är det självklart att han ska betala samma belopp i böter som du eller jag skulle ha fått göra.

Det har med trovärdighet att göra, det är inte heller relevant med utbildning att "köra fort" som någon hänvisade till. Det finns många som inte är poliser, som är väldigt väl tränade att köra fort, som så klart inte heller får göra det på allmänna vägar.
Poliser kör dessutom åt helvete regelbundet, trots sin fina utbildning att "köra fort"...
Citera
2023-09-15, 19:57
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Drygar du dig med att det skulle rubriceras som ringa stöld?

Tycker att det är mer drygt när du drar in en penna i diskussionen, vad har den här att göra?
Han slapp för övrigt böter på 3 600 kr, vilket han rimligen har råd att betala.
Citera
2023-09-15, 20:19
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Det är normalt att köra fort. Det ligger i människans natur. Att däremot följa hastigheten till punkt och pricka är extremt onormalt. Det här visar bara att han är mänsklig.

Så kan det vara.
Men han ska ändå betala avgiften det kostar när man blir påkommen, precis som du eller jag skulle få göra.
Citera
2023-09-15, 20:24
Medlem
Citat:
Polisen använder sig av instrumentet Pro Laser, oftast version III.

Värdet lagras i displayen tills du "klickar bort" det, som det anges i artikeln. Sen är det borta.

Jag tror inte värdet lagras i "displayen"
Citera
2023-09-15, 20:29
Medlem
448s avatar
Alla tjuter som svin men det är lika vanligt att polisen släpper vanligt folk i vissa lägen som sina egna , är ju inte vettigt och rycka kortet på en tom väg tex utan då räcker eftergift alltså utskällning.

Har ofta samma effekt som rapport på förarens beetende
Citera
2023-09-15, 20:34
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Poliserna blir osäkra på hur de ska göra.

Vad var osäkert? Låter som en väldigt basal uppgift att veta vad man skall göra med en person som "körde mer än 30 kilometer i timmen över tillåten fartbegränsning".
Citera
2023-09-15, 20:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Så här skriver Ghazale själv om händelsen på facebook:

https://www.facebook.com/Ghazale.Nadim

Han blev alltså nedblinkad av en polisbil. Eftersom Ghazale kan läsa tankar förstod han genast att polisen ville se hans körkort, så han stoppade utan uppmaning ut sitt körkort genom sidofönstret. Polisbilen som blinkat ned honom körde dock vidare utan att genomföra någon kontroll eller ens hälsa på sin kollega.

Låter detta troligt, tycker ni...?

Jag har sagt det förut: Ghazale verkar inte vara mentalt frisk.

OM vi förutsätter att historien är någorlunda rätt beskrivande vad som hände, så tror jag att:
1. Det var polisbrickan han hängde ut genom rutan.
2. Det kan för en kollega vara jävligt otrevligt att träffa honom på jobbet, om man gått emot honom på något vis.

Dom blattar jag känner är jävligt lätta att kränka, tar allt personligt, som regel är dom långsinta också...
Citera
2023-09-15, 20:49
Medlem
fluff995s avatar
Citat:

Frågan således - vad mer?

Det är ju det utredningen är till för att ta reda på. Skickar jag ett tips till polisen är det också bara ett rykte, tills polisen följer upp tipset. Försöker du spela dum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in