2023-09-15, 13:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Hur skaffar du Bank-ID utan koddosa?

Antingen med engångskoder man får hem med posten eller med personligt besök på ett av bankens fåtaliga kontor.

Om man redan har ett bank-id så kan man använda det för att skaffa nytt bank-id på en annan bank. Det går att ha upp till fem olika bank-id på olika banker (tre mobila och två på dator).

Något man måste vara observant på är att flera av bankerna kräver att man är skriven i Sverige för att få bank-id. Det innebär att om man redan har ett bank-id sen tidigare men har flyttat utomlands och är skriven utomlands så är det betydligt enklare att skaffa nytt bank-id med hjälp av det gamla än att försöka få ett nytt via koddosa/koder då de senare skickas till folkbokföringsadressen.. Alternativet är då bankkontor om det nu finns där man vistas.
Citera
2023-09-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Antingen med engångskoder man får hem med posten eller med personligt besök på ett av bankens fåtaliga kontor.

Om man redan har ett bank-id så kan man använda det för att skaffa nytt bank-id på en annan bank. Det går att ha upp till fem olika bank-id på olika banker (tre mobila och två på dator).

Något man måste vara observant på är att flera av bankerna kräver att man är skriven i Sverige för att få bank-id. Det innebär att om man redan har ett bank-id sen tidigare men har flyttat utomlands och är skriven utomlands så är det betydligt enklare att skaffa nytt bank-id med hjälp av det gamla än att försöka få ett nytt via koddosa/koder då de senare skickas till folkbokföringsadressen.. Alternativet är då bankkontor om det nu finns där man vistas.
Kan man ha Bank-ID på två mobiler från samma bank? En med mobilnummer, en via wi-fi.
Citera
2023-09-15, 14:26
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Finns det någon bank i sverige som erbjuder bankkonto, bankid och swish utan att ta ut avgifter?

Min nuvarande bank tar ut 300:-/år.

Kontot är mest vilande, det används inte eftersom jag använder internationella banker då jag inte bor i Sverige. Men det är fint att ha bank-id och swish när man är på besök.

Finns det någon väg runt det eller är det bara att fortsätta betala avgiften?

Segt när man har totalt 5 banker och alla skall ha betalt, blir några tusen varje år för ingenting. Vissa använder man ju nästan varje dag, så det är ok, men de andra kanske man kan byta ut.

Har Skandiabanken av denna anledning.
Konto, internetbanken, Swish och Bank-ID är allt gratis.

Sen har jag ett VISA kort från Klarna som är kopplat till Skandia-kontot, även det är gratis. Betalar inte en krona för något bankrelaterat.
Citera
2023-09-15, 14:54
Medlem
Citat:
Kan man ha Bank-ID på två mobiler från samma bank? En med mobilnummer, en via wi-fi.
Jag har tre (Mobilt bankid), mobilen, surfplattan och gammal mobil, har olika ffd på dessa så man har backup.
Citera
2023-09-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Jag har tre (Mobilt bankid), mobilen, surfplattan och gammal mobil, har olika ffd på dessa så man har backup.
Någon i en annan tråd skrev att jag var korkad som trodde man kunde ha flera Bank-ID, och då tänkte jag att jag antagligen var det, och kollade inte vidare, haha-
Citera
2023-09-15, 14:58
Medlem
Citat:
Någon i en annan tråd skrev att jag var korkad som trodde man kunde ha flera Bank-ID, och då tänkte jag att jag antagligen var det, och kollade inte vidare, haha-
Skillnad på BankID och Mobilt BankID, beror på vad frågan/svaret antydde.
Citera
2023-09-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Skillnad på BankID och Mobilt BankID, beror på vad frågan/svaret antydde.
Det är mobild Bank-ID jag vill ha på flera enheter, mobiler.
Citera
2023-09-15, 15:01
Medlem
Citat:
Det är mobild Bank-ID jag vill ha på flera enheter, mobiler.
Bara gå in och beställa....
Citera
2023-09-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
300 kr?
bankkonto, bankid och swish är ingenting?
fattar inte vad du menar

Nä bankkonto,swish och bankid är ingenting.

Bankerna tjänar stora pengar på kunderna redan som det är men är riktigt giriga och tar ut årsavgift för man lyckats lura folk att betala med kort och swish istället för kontanter.

HAr du 10tusen på ditt bankkonto så tjänar banken stora pengar på dig.

de får skapa cirka 200000 kr i låtsaskrediter digitalt och låna ut till din granne och ta ränta på just 200000kr.

har du 30 tusen på banken så kan de ta ränta på över en halv miljon från din granne som tar ett lån.

Lägg sen därtill att de stängt ner alla kontor och har noll service kvar i sverige.

Och tar kortköpsavgifter och swish köpsavgifter på vartenda köp och samtidigt sparar in all personal de skulle varit tvungna att ha vid normal servicegrad och kontanthantering.

Nu tjänar tillexempel swedbank runt 250miljoner kronor av våra pengar varenda dag året runt 24h på att sälja lufttjänster till oss.(Och det är bara 1 av bankerna)

Så jo det är svinigt att ta ut årsavgift.

Det är som om ica skulle börja tjäna dessa enorma pengar plötsligt som bankerna gör på att rulla tummarna och sen ta entreavgift och utpasseringsavgift utöver allt.
Citera
2023-09-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
HAr du 10tusen på ditt bankkonto så tjänar banken stora pengar på dig.

de får skapa cirka 200000 kr i låtsaskrediter digitalt och låna ut till din granne och ta ränta på just 200000kr.
Källa på det, tack.
Citera
2023-09-15, 15:30
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jodå, det räcker med sparkonto. Man har avskaffat koddosor på de flesta banker nu och ersatt dem med bank-id samt i vissa fall med engångskoder. Det innebär att inloggning till sparkontot sker med bank-id i första hand.
Hmm... Är du säker på att man får tillgång till menyvalet för att beställa / förlänga bankid och att koppla nummer till Swish på internetbanken om man bara har sparkonto? När jag hade kvar ett konto utan andra tjänster så fick man bara en väldigt begränsad version för att se saldo eller göra överföringar som också minderåriga är begränsade till.
Även om koddosor inte är kvar så brukar man redan förväntas ha BankID för räkningarna någonstans eller så kan man gå till kontoret för banken.
Citera
2023-09-15, 16:00
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Hmm... Är du säker på att man får tillgång till menyvalet för att beställa / förlänga bankid och att koppla nummer till Swish på internetbanken om man bara har sparkonto? När jag hade kvar ett konto utan andra tjänster så fick man bara en väldigt begränsad version för att se saldo eller göra överföringar som också minderåriga är begränsade till.
Även om koddosor inte är kvar så brukar man redan förväntas ha BankID för räkningarna någonstans eller så kan man gå till kontoret för banken.
Skandiabanken har inga kontor att besöka men erbjuder det mesta inkl BankID utan att betala något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in