2023-09-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
De som bestämmer och vet bättre än dig.
Det var en j-a fråga. Är du inte på banan överhuvudtaget?

Spamma inte tråden mera med dina infantila och med din översittarattityd i inläggen mera.
Först trodde jag den där användaren ställde korkade frågor för att vara dryg men hen verkar förståndshandikappad på riktigt eftersom hen fortsätter ställa samma frågor eller komma med helt galna påståenden efter man förklarat allt in i minsta detalj med tydliga källor.
Citera
2023-09-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Rykten: det senaste batteriet som slogs ut i närheten av Zaozerne på Krim igår flyttades förvisso mellan alternerande uppställningsplatser, MEN det handlade bara om TVÅ platser (vilket är riktigt illa) och förflyttningarna kunde tydligen förutses ganska så exakt. En plats var dessutom populärare än den andra eftersom den låg närmare en stad där soldaterna kunde fika och köpa cigaretter. Om detta stämmer så handlar det återigen om den så ofta förekommande ryska nonchalansen och inkompetensen.

Och motivation, de vet att detta är meningslöst för dem. De finns ingen uppsida för killarna på marken. De får sin lön (om de har tur) oavsett vad de själva gör. Så länge de rapporterar det befälen vill höra så är de klara för dagen.
Citera
2023-09-15, 10:53
Medlem
Dagens Youtube-tips handlar om ryssar, ryska armén och deras vodkaberoende. Rysk vodka är Ukrainas wunderwaffe, och barnamördare v.puttin har tydligen procent även på det. https://www.youtube.com/watch?v=PkwxrahGD1M

Men jag förstår inte varför den Ukrainska sidan inte fixar fram några pallar vodka till fronten (på den ryska sidan dvs), det måste vara möjligt att ordna framkörning på något sätt.
Citera
2023-09-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
och tack för bra svar!
Då det kommer till den ena "batteriplatsen" är det här det bästa jag hittat i imgint-väg:
https://x.com/theinformantofc/status/1702455605624009041?s=20

Det är det enda jag har att gå på men det känns som att det är en TEL och ett mindre service/supportfordon vid sidan man direkt kan se som avskrivet. Annars saknas brännmärken och liknande.

Jag är själv lite förvånad över hur närgrupperat allt ändå är. Även om de byggt barriärer mellan de olika delarna så är det ju sårbart för exempelvis klusterammuniton. Jag har viss förmåga att tänka logiskt men är inte expert alls på S400 men om jag var dem skulle jag ju omgruppera iaf radardelarna varje dag och alternera mellan uppställningsplatser.

Själv funderat över positioneringen men tittar man de bilder på patriot som finns tillgängligt på nätet så står i alla fall MELs som mest ett stenkast ifrån varandra, ibland precis intill varandra.
Men ja, det stärker hypotesen om någon säger sprid ut er på ett avstånd mellan 5 och 20m så kommer ryska soldater välja just 5m av bekvämlighet.
Citera
2023-09-15, 11:22
Medlem
Snapcounts avatar
Verkar stämma att det är bränslebrist i Ryssland :

Belarus gir 60.000 tonn diesel og 60.000 tonn bensin til Russland. Det sier president Aleksandr Lukasjenko til Russlands president Vladimir Putin, melder det russiske nyhetsbyrået Interfax.
De skal også være klare for å øke leveringene

https://www.nrk.no/nyheter/belarus-gir-drivstoff-til-russland-1.16558876
Citera
2023-09-15, 11:35
Medlem
Det är ungefär 2000 tankbilar av vardera.

Ryssland ”självförsörjande på olja”… här ser vi hur sanktionerna slår mot raffineringskapaciteten.

Mycket bra.
Citera
2023-09-15, 11:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Det hoppas verkligen jag också.
Elon Musk har gjort sig själv till hela västvärldens fiende. Han är helt klart ett hot mot både Ukraina och den fria världen.

Det råder ingen tvekan om att han står stadigt på Rysslands sida.
Med tanke på hans förmögenhet, inflytande och insider-position så kan det få katastrofala följder.

Här pratar Jake Broe om Elon Musk: https://youtu.be/u2XxboxDoTQ?si=x8dykh2q4HCPYWgd
Samtidigt använder Ukrainas militär hela tiden de tjänster som Musk och hans företag har byggt upp. Starlink beskrivs som oumbärligt av Ukraina.

Om det var så att han aktivt valde att stänga ner Starlink för att skydda Ryssland är det illa. Om det däremot "bara" var så att han vägrade att aktivera tjänsten över Krim på Ukrainas begäran så är det en annan sak. Jag har inte sett säkra källor på vad som skedde. Någon som har det?
Citera
2023-09-15, 11:53
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag har inte sett säkra källor på vad som skedde. Någon som har det?

Källan om att han vägrade aktivera Starlink över Krim tror jag kommer från hans biografiförfattare samt inlägg från Musk på twitter. Jag kan länka till det inlägget så fort jag kommit hem från svampskogen.

Men i samma inlägg så påpekar Musk att Starlink är ett civilt nätverk, han passar även på att nämna att SpaceX håller på att bygga upp ett annat nätverk enkom för militären/myndigheter vid namn Starshield. Jag skulle tro att Ukraina kommer kunna använda det fritt över Krim när det väl är klart.
Citera
2023-09-15, 11:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Källan om att han vägrade aktivera Starlink över Krim tror jag kommer från hans biografiförfattare samt inlägg från Musk på twitter. Jag kan länka till det inlägget så fort jag kommit hem från svampskogen.

Men i samma inlägg så påpekar Musk att Starlink är ett civilt nätverk, han passar även på att nämna att SpaceX håller på att bygga upp ett annat nätverk enkom för militären/myndigheter vid namn Starshield. Jag skulle tro att Ukraina kommer kunna använda det fritt över Krim när det väl är klart.
Det jag såg från Musk på Twitter var att han hävdade att de inte hade aktiverat Starlink över Krim på Ukrainas begäran (i motsats till att de hade stängt ner).
Men precis, uppgifter om nedstängning kom från biografin.
Men har det kunnat verifieras mer än så?
I min bok är det rätt stor skillnad på om han aktivt har hjälpt Ryssland eller bara vägrat att aktivt hjälpa Ukraina (även om jag hade önskat att han hjälpte Ukraina så mycket som möjligt).
Citera
2023-09-15, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Verkar stämma att det är bränslebrist i Ryssland :

Belarus gir 60.000 tonn diesel og 60.000 tonn bensin til Russland. Det sier president Aleksandr Lukasjenko til Russlands president Vladimir Putin, melder det russiske nyhetsbyrået Interfax.
De skal også være klare for å øke leveringene

https://www.nrk.no/nyheter/belarus-gir-drivstoff-til-russland-1.16558876
Jag gissar att det var en gåva under utpressning från kreml. Det kan inte vara så roligt för Luka att ständigt gå i en bend-over position och alltid vara beredd att suga ryzzk-k. Är inte första gången Luka tvångslyder Kremls önskningar.

Samma öde kommer Ukraina möta om inte ryzzarna bekämpas!
Citera
2023-09-15, 12:07
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Helt enig om att ryska siffror aldrig är överensstämmande med någon form av verklighet.
9030 T-72or är inte tiptop och redo för krig.

Men det är inte heller bra om man lyssnar på armchair OSINT folk på nätet som med lågstadiematematik kommer fram till saker som att:

"Alla kryssningsmissiler är slut vid jul"
"Ryssland får slut på tanks om 3 månader"
och nu senast trendande: "Rysslands artilleri tar slut under 2024" eller:
"Ryssland har nu satt in alla sina sista reserver - sen är det fri väg" (Använt av Kenneth Gregg 5 gånger nu tror jag).

Så här är det tyvärr: Alla sådana sensationspåståenden genererar följare och likes på FB, bloggar och Twitter men de är inte bra att utgå från som beslutsunderlag eftersom de inte är korrekta.

Skulle våra beslutsfattare få för sig att allt ovan stämde skulle de ju kunna tro att det stöd vi nu gett kommer räcka. Så är det inte.

Så man kan vara 100% för att stödja Ukraina militärt och 100% för att se till att Ryssen stoppas i Ukraina, men samtidigt hålla tanken i huvudet att det inte alls är en lätt uppgift. Då kommer man snabbare fram till slutsatsen om vilken insats som faktiskt krävs även av oss och det är bra. Utan insikt byggt på korrekt information så är det risk att man gör fel.

På departementen så killgissar man inte och man får anta att de har koll, men i slutändan är de känsliga för opinion. Så är det i demokratier. En opinion som får för sig att det går skitbra för Ukraina och tänker att vårt stöd är lagom och att vi inte ska donera fler CV90 är inte bra för Ukrainas sak.

Ett mycket mycket bra inlägg!!

Vill också lägga till att en slarvig analys eller kalkyl även skulle kunna användas MEDVETET
just för att minska insatserna eller stödet.
Och som du skrev på slutet-opinionen är mer mäktig än man tror och därför ska man också vara försiktig med att ge sken av att något är "lätt" som du skrev.

I den här frågan ska ingen tillåtas backa undan eller slarva.

Här gäller det att GARANTERA fortsatt 100%:igt stöd i all den form som krävs
för att "gå segrande ur striden". För att skydda UA, Europa och hela världen i långa loppet.
Och de som inte bidrar tillräckligt - de ska blottas, anser jag.

Och som sagt, att avdramatisera eller förminska behovet skulle också annars kunna bli en medveten strategi från fienden och deras medlöpare som befinner sig på vår egen sida.
Via exempelvis plantera ut denna typ av "glädjekalkyler/glädjeanalyser" för att ge sken av att "faran är över" alldeles för tidigt och även då påverkar opinionen, osv.

Det vore DIREKT oansvarigt, fel och eventuellt mycket farligt/riskabelt.
Citera
2023-09-15, 12:19
Medlem
raskenss avatar
Verkar som 72:a motorskyttebrigaden, en av Rysslands elitstyrkor, blev totalt utplånade efter att Ukraina omringat dom. Total slakt inklusive höga befäl.

https://x.com/KyivIndependent/status/1702591130783666352?s=20

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in