2023-09-15, 09:22
Medlem
Vem fasen lirar nationalsången på en kräftskiva??

Finns ju betydligt bättre partymusik
Citera
2023-09-15, 09:36
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitras
En nationalist är en person som värnar om [...] traditionella könsroller och värderingar.

Icke. Prova begagna dig av en ordbok eller ett uppslagsverk och läs på om nationalismens uttryck innan du svamlar vidare om saker du inte har en aning om och bara fantiserar fritt. Att t.ex. vänsternationalism är ett begrepp är du uppenbarligen också helt ovetande om. Tragiskt att en förment vuxen människa kan ha en så begränsad begreppsvärd och vara så korkad.

Citat:
Ursprungligen postat av waconda
Vem fasen lirar nationalsången på en kräftskiva??

Finns ju betydligt bättre partymusik

Jag skulle lätt kunna tänka mig att spela La Marseillaise för att komma i feststämning. Men knappast den svenska nationalsången.
Senast redigerad av Dylan 2023-09-15 kl. 09:39.
Citera
2023-09-15, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Icke. Prova begagna dig av en ordbok eller ett uppslagsverk och läs på om nationalismens uttryck innan du svamlar vidare om saker du inte har en aning om och bara fantiserar fritt. Att t.ex. vänsternationalism är ett begrepp är du uppenbarligen också helt ovetande om. Tragiskt att en förment vuxen människa kan ha en så begränsad begreppsvärd och vara så korkad.

Jag skulle lätt kunna tänka mig att spela La Marseillaise för att komma i feststämning. Men knappast den svenska nationalsången.

Varför är du så oerhört vanvördig och lymmelaktig, fick du aldrig stryk av din pappa?

En nationalist VÄRNAR om landets gränser, suveränitet och kultur samt traditionella könsroller och värderingar. Du har ingen koll. Vi pratar om DE FACTO nationalister inte rabiathäxor.

Du är en vad som kallas en ”rövskalle”. Känner du att många tycker att du har det epitetet?
Citera
2023-09-15, 09:44
Bannlyst
Lite halvt ironiskt, kräftskiva och midsommar är antagligen mer nationalistiskt i det här landet än självaste nationaldagen.

Däremot är det lite halvskumt att sjunga nationalsången på en kräftskiva, på kräftskiva är det väl nubbevisor som gäller, lite skumt och fira av nationalsången då, kan jag tycka...
Citera
2023-09-15, 10:12
Medlem
Dylans avatar
Citat:
En nationalist VÄRNAR om landets gränser, suveränitet och kultur

Ja.

Citat:
samt traditionella könsroller och värderingar.

Nej, det ligger inte i begreppet. Det är isåfall värderingar man har utöver att vara nationalist. Fabulera mera för all del, du gör bara bort dig.
Citera
2023-09-15, 10:45
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Eftersom TS använder sig av ordet hen så känns det som att vi har ett troll på halsen.
Citera
2023-09-15, 11:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ja, förstås, men då var det mer en allmän vänstertrend och det fanns motstånd till det. Efter 1990 började allmänheten också stämma in.
Du har rätt, -67,-68 var posörernas tid. Konst/artist-etablissemanget, "eliten" som vågade göra och säga såna saker, utan att riskera repressalier, för det var så tvärtemot det konformistiska kärnfamiljslivet de flesta levde då.

Är det bättre nu? När alla kan stämma in i samma antinationella melodi? Vår bästa tid är nu? TVEK på den.
Citera
2023-09-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Om man inte är stolt över sitt land är man en landsförrädare.
Jag menar precis så.
Då pissar man på Sveriges kultur; på vår historia, vår demokrati, vår jämlikhet (både mellan kön och sociala klasser).
Man pissar på vår trygghet, vår frihet och vår vackra natur.

Skämmes, ni som vägrar nationalsången!

Känns som många högerspöken på denna sidan inte är stolta över sitt land.
De är alltså landsförrädare?
Citera
2023-09-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Tragisk utveckling i samhället

ja, luciafirandet, skolavslutningar, midsommar och julmust är också hotat.

Sen skitgrejer som solidaritet, humanism och människors lika värde
Citera
2023-09-15, 12:10
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
ja, luciafirandet, skolavslutningar, midsommar och julmust är också hotat.

Sen skitgrejer som solidaritet, humanism och människors lika värde

Handhjärtan betyder mer än traditionerna (som vi tydligen inte heller ha haft)...
När ska detta pk vansinne upphöra kan man undra - förmodligen aldrig ty fåren är blinda
Citera
2023-09-15, 12:15
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du har rätt, -67,-68 var posörernas tid. Konst/artist-etablissemanget, "eliten" som vågade göra och säga såna saker, utan att riskera repressalier, för det var så tvärtemot det konformistiska kärnfamiljslivet de flesta levde då.

Är det bättre nu? När alla kan stämma in i samma antinationella melodi? Vår bästa tid är nu? TVEK på den.
Precis, det som var motkultur är nu hegemoni.
Citera
2023-09-15, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
Jag var på kräftskiva hos en kompis.

En av gästerna önskade att spela den svenska nationalsången. Värden i huset svarade bestämt, "Nej! Den svenska nationalsången bör inte spelas i detta hus." Jag frågade varför, eftersom det skulle ha varit trevligt och det är en vacker sång.

Personen svarade kort men tydligt, "Därför jag säger det... Jag är inte nationalist."

Jag svarade inget på det. Hen ägde ändå huset och bjöd ändå in till sammankomsten. Det var bäst att respektera personens regel, även om jag hade frågetecken i huvudet.

Men jag förstår fortfarande inte. Inte alls. Jag gissade att personen kanske kände sig rasistisk eller något liknande. Men det verkar så absurt att det knappt kan vara sant, det måste vara något annat, eller hur?

Jag identifierar mig som svensk, även om mina rötter ligger någon annanstans. Två av gästerna är adopterade. (NEJ. DE BOR INTE I HUSET. DE VAR HÄR PRECIS SOM JAG)

De övriga gästerna var helt och hållet SVENSKA. Och då menar jag SVENSKA till hundra procent.

Vad är problemet med sången? Vad tror ni själva var anledningen till att hen reagerade som hen gjorde?

Kan min gissning vara korrekt? Återigen, det verkar så absurt att det knappt kan vara sant. Men vissa hävdar ju att sången innehåller rasistiska verser. Jag hör dem inte själv och upplever inte att den är kränkande heller. Var finns det rasistiska inslaget?

Återigen, vad tror ni var orsaken till att sången inte fick spelas?

Har ni själva varit med om något liknande, eller är ni själva av den åsikten som personen i fråga?

Förklara gärna hur ni tänker.

Tack på förhand!
Jag förstår att du blir förvirrad när du letar efter rasistiska fraser efter att värden förklarat att han inte är nationalist. Visst är många nationalister även rasister, men det är inte samma sak för det. Att inte vilja spela nationalsången eller hissa flaggan kan ju vara ett tecken på att personen av olika skäl inte vill representera nationalstaten på sin fest. Han kanske ser sig som skåning snarare än svensk? Nationalstaten är en social konstruktion som inte faller alla i smaken. Hjalmar Söderberg sa något i stil med "Jag är i första hand humanist. Därefter europe. Kanske, möjligen stockholmare. Aldrig svensk"
Den svenska nationalsången representerar just Sverige, men värden kanske inte vill innefattas i den bilden. Detta behöver inte betyda att han tycker att sången är rasistisk, men det finns ju andra saker än rasism någon kan störa sig på. Nationalism exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in