Citat:
Ursprungligen postat av
Dukater
Hej,
Jag var på kräftskiva hos en kompis.
En av gästerna önskade att spela den svenska nationalsången. Värden i huset svarade bestämt, "Nej! Den svenska nationalsången bör inte spelas i detta hus." Jag frågade varför, eftersom det skulle ha varit trevligt och det är en vacker sång.
Personen svarade kort men tydligt, "Därför jag säger det... Jag är inte nationalist."
Jag svarade inget på det. Hen ägde ändå huset och bjöd ändå in till sammankomsten. Det var bäst att respektera personens regel, även om jag hade frågetecken i huvudet.
Men jag förstår fortfarande inte. Inte alls. Jag gissade att personen kanske kände sig rasistisk eller något liknande. Men det verkar så absurt att det knappt kan vara sant, det måste vara något annat, eller hur?
Jag identifierar mig som svensk, även om mina rötter ligger någon annanstans. Två av gästerna är adopterade. (NEJ. DE BOR INTE I HUSET. DE VAR HÄR PRECIS SOM JAG)
De övriga gästerna var helt och hållet SVENSKA. Och då menar jag SVENSKA till hundra procent.
Vad är problemet med sången? Vad tror ni själva var anledningen till att hen reagerade som hen gjorde?
Kan min gissning vara korrekt? Återigen, det verkar så absurt att det knappt kan vara sant. Men vissa hävdar ju att sången innehåller rasistiska verser. Jag hör dem inte själv och upplever inte att den är kränkande heller. Var finns det rasistiska inslaget?
Återigen, vad tror ni var orsaken till att sången inte fick spelas?
Har ni själva varit med om något liknande, eller är ni själva av den åsikten som personen i fråga?
Förklara gärna hur ni tänker.
Tack på förhand!
Jag förstår att du blir förvirrad när du letar efter rasistiska fraser efter att värden förklarat att han inte är nationalist. Visst är många nationalister även rasister, men det är inte samma sak för det. Att inte vilja spela nationalsången eller hissa flaggan kan ju vara ett tecken på att personen av olika skäl inte vill representera nationalstaten på sin fest. Han kanske ser sig som skåning snarare än svensk? Nationalstaten är en social konstruktion som inte faller alla i smaken. Hjalmar Söderberg sa något i stil med "Jag är i första hand humanist. Därefter europe. Kanske, möjligen stockholmare. Aldrig svensk"
Den svenska nationalsången representerar just Sverige, men värden kanske inte vill innefattas i den bilden. Detta behöver inte betyda att han tycker att sången är rasistisk, men det finns ju andra saker än rasism någon kan störa sig på. Nationalism exempelvis.