2023-09-15, 06:08
Medlem
Conams avatar
Jag gillar inte invasionen av blattar, negrer och annat löst folk! På deras hemmaplan är det ganska vackert, men skulle aldrig komma på tanken att nationalsången skulle framföras på min kräftskiva! Visst, vill nån sjunga! Ja naturligtvis, men hellre nån klatschig pop-dänga så det pirrar till i brudarna!
Citera
2023-09-15, 06:10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Började gjorde det väl på 60-talet. 1967, 1968.
"Skända flaggan! Vägra vapen! Svik fosterlandet. Var onationell. Kuken!"
Ja, förstås, men då var det mer en allmän vänstertrend och det fanns motstånd till det. Efter 1990 började allmänheten också stämma in.
Citera
2023-09-15, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Gästen skämde ut sig. Nationalsången sjunger man på idrottsarenor i sportsammanhang, ingen annanstans. Annars riskerar man att framstå som en nationalist, vilket är bland det mest patetiska man kan vara.
Värden framstod som ett nervöst PK svin, likt dig, vilket är 38 gånger värre.
Citera
2023-09-15, 06:38
Medlem
Bassplays avatar
Svenskar har länge blivit hjärntvättade att tro att deras sätt, arv och allt annat med oss är rasistiskt.

Han är väl rädd att grannarna ska tro just det , rasist är ju det absolut värsta man kan vara.
Citera
2023-09-15, 06:40
Medlem
Svavelbryggas avatar
Varken nationalsången eller svenska flaggan är egentligen rasistiska, men rasister envisades med att använda båda som rasistsymboler och då började de uppfattas som det.

90tals vitmaktfan: vadå är jag rasist för jag har en svensk flagga på mina kläder?
Nej, du är rasist för att du tycker och säger sjuka saker.

I Sverige använder vi inte nationalsången på fester eller skolavslutningar. Det är tradition. Respektera svensk tradition.
Citera
2023-09-15, 07:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Varken nationalsången eller svenska flaggan är egentligen rasistiska, men rasister envisades med att använda båda som rasistsymboler och då började de uppfattas som det.

Felet du gör är att peka ut rasister men inte erkänna att du är likadan. Nej du är sämre men till vardags är du likadan och vill bo och leva lika rasrent du, din rasist där. Tror du alla rasister klär sig i brun skjorta eller i vikingahjälm eller vad?
Citera
2023-09-15, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
Jag var på kräftskiva hos en kompis.

En av gästerna önskade att spela den svenska nationalsången. Värden i huset svarade bestämt, "Nej! Den svenska nationalsången bör inte spelas i detta hus." Jag frågade varför, eftersom det skulle ha varit trevligt och det är en vacker sång.

Personen svarade kort men tydligt, "Därför jag säger det... Jag är inte nationalist."

Jag svarade inget på det. Hen ägde ändå huset och bjöd ändå in till sammankomsten. Det var bäst att respektera personens regel, även om jag hade frågetecken i huvudet.

Men jag förstår fortfarande inte. Inte alls. Jag gissade att personen kanske kände sig rasistisk eller något liknande. Men det verkar så absurt att det knappt kan vara sant, det måste vara något annat, eller hur?

Jag identifierar mig som svensk, även om mina rötter ligger någon annanstans. Två av gästerna är adopterade. (NEJ. DE BOR INTE I HUSET. DE VAR HÄR PRECIS SOM JAG)

De övriga gästerna var helt och hållet SVENSKA. Och då menar jag SVENSKA till hundra procent.

Vad är problemet med sången? Vad tror ni själva var anledningen till att hen reagerade som hen gjorde?

Kan min gissning vara korrekt? Återigen, det verkar så absurt att det knappt kan vara sant. Men vissa hävdar ju att sången innehåller rasistiska verser. Jag hör dem inte själv och upplever inte att den är kränkande heller. Var finns det rasistiska inslaget?

Återigen, vad tror ni var orsaken till att sången inte fick spelas?

Har ni själva varit med om något liknande, eller är ni själva av den åsikten som personen i fråga?

Förklara gärna hur ni tänker.

Tack på förhand!

Jag hade tackat för mig och lämnat genast. Vem fan vill fira kräftskiva ihop med någon som inte är nationalist?
Citera
2023-09-15, 08:58
Medlem
En vän som är anti-sverige och/eller anti-demokrat ber man dra åt helvete där de hör hemma.

Sitta och ta detta tyst betyder att Du stöder detta, så TS kan dra åt helvete med så du får leka med liktänkande sjuka människor.
Citera
2023-09-15, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Patriot? Vad svamlar du om? Har du alltid för vana att hitta på saker andra inte sagt?

Är nationalstaten det ramverk inom vilket du vill ha dina basala medborgerliga behov tillgodosedda, och den ordning du likt de flesta sedan hundratals år anser vara den främsta garanten för fred och frihet? Grattis - då är du nationalist.

Vill du hellre ha något så korkat som en global regering utan nationsgränser, eller kanse små feodala furstendömen - då är du det inte.

Så lättfattligt att t.o.m. någon så korkad som du borde fatta det.

Du är rent utsagt oförskämd och någon bör lära dig hyfs! Ska du föreställa en vuxen man? På det sättet du skriver och ditt opassande beteende får mig att tro att du är en pojkspoling som tror att han är cool. Alternativt fjortisbrud som tror att hon är cool.

En nationalist är en person som värnar om det egna landet och dess gränser och traditionella könsroller och värderingar. En svensk är en person av svensk börd som oftast föds och växer upp i Sverige. Bara för att du inte är en nationalist som värnar om ens gränser och tycker att gränser bör upplösas, kultur och tradition kastas och ha en global regim betyder inte att du inte är en svensk. Därav kan du tycka att en massa saker skall ske fast du är fortfarande en svensk.

Korkad? För det första så är du fruktansvärt fräck och knölaktig. För det andra så kanske det är du som är okunnig (jag har hyfs att påstår inte att andras intelligens är otillräcklig utan att du är okunnig och därav kan lära dig och bli kunnig).
Citera
2023-09-15, 09:06
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Amerikanska och afrikanska hade gått utmärkt bland 83% av befolkningen
Citera
2023-09-15, 09:14
Medlem
Muppetys avatar
Är väl en sån där "P3-typ", som tror att dom visar respekt för t.ex. de som är adopterade, genom att undvika nationalsången som denne uppfattar som "rasistisk" mot de med icke-svenskt utseende.

Med P3-typ menar jag, att jag hörde på P3 när de pratade om nån EPA-musik o sa att den var "lite väl nationalistisk". Så kan man fråga sig vad som innebär med "lite väl nationalistisk"?
Citera
2023-09-15, 09:16
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Återigen, vad tror ni var orsaken till att sången inte fick spelas?

Det handlar om identitet förstås. Man kanske inte spelar internationalen hemma hos en nationalist heller.

Jag som var ung i början av nittiotalet, minns den där boomen så många började lyssna på ultima thule och insistera på att nationalsången skulle sjungas i en massa sammanhang där den normalt inte brukade sjungas. och man skulle hissa flaggor och göra honnör och en massa annat.
Nationalsången har ett starkt symbolvärde, både för dem som insisterar på att sjunga den, och för de som vägrar sjunga den.
Du verkar inte alls bekant med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in