2023-09-14, 14:03
Medlem
lumss avatar
Polismannen Nadim Ghazale har passerat en slags gräns och tappat fokus på vad det egentligen innebär att vara anställd och representant för en myndighet. Han bör kunna erkänna sina lagbrott trots rapporteftergift och även acceptera att människor vill diskutera händelsen utifrån sina perspektiv.

Dryga böter för fortkörning 104 km/h på en 70-sträcka, även misstänkt vårdslöshet i trafik eftersom hastigheten var nedsatt på grund av pågående vägombyggnad och detta medför stor risk för indraget körkort under en period. Det är sammantaget konstaterat att det finns inga skäl för rapporteftergift, men när det nu ändå skett måste inblandade poliser kunna stå för vad som har hänt.

Alla dimridåer i tråden och efterkonstruktionerna kring händelserna förtar inte allvaret i de ursprungliga brottsmisstankarna och hur det sen har hanterats av polismyndigheten.

Nadim Ghazale uppmanas att tvätta sitt byk, allt annat är förkastligt och skadar förtroendet för poliser i allmänhet. Det är i dessa tider långt mer allvarligt än om en enskild polis tappar några följare på sociala medier.
Citera
2023-09-14, 14:04
Medlem
Det är inget nytt att poliser inte är lika inför lagen som oss övriga medborgare.
Det är inte politisk färg som är relevant här, utan snarare färg på uniformen.

”Vi utredde oss själva och kom fram till att vi inte gjort något fel”
Citera
2023-09-14, 14:08
Medlem
fluff995s avatar
Ghazale verkar ha gjort sitt facebook-konto enbart synligt för vänner nu. Jag kan inte hitta det när jag söker på facebook längre, och när jag använder länkar till kontot som publicerats här i tråden tidigare får jag bara upp att jag inte kan se innehållet för närvarande för att ägaren "ändrat vilka som kan se det, eller raderat kontot".

För att vara en person som förtvivlat gärna vill vara en offentlig person, så verkar han ha väldigt svårt att förstå de spelregler det medför.
Citera
2023-09-14, 14:17
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Exakt!

Min kollega förlorade körkortet i förrgår. Körde för fort.
Där var det inget att sätta emot. 90 km/h på en tom 70 sträcka.
Körkortet dras först vid 30 över
Citera
2023-09-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lums
Polismannen Nadim Ghazale har passerat en slags gräns och tappat fokus på vad det egentligen innebär att vara anställd och representant för en myndighet. Han bör kunna erkänna sina lagbrott trots rapporteftergift och även acceptera att människor vill diskutera händelsen utifrån sina perspektiv.

Dryga böter för fortkörning 104 km/h på en 70-sträcka, även misstänkt vårdslöshet i trafik eftersom hastigheten var nedsatt på grund av pågående vägombyggnad och detta medför stor risk för indraget körkort under en period. Det är sammantaget konstaterat att det finns inga skäl för rapporteftergift, men när det nu ändå skett måste inblandade poliser kunna stå för vad som har hänt.

Alla dimridåer i tråden och efterkonstruktionerna kring händelserna förtar inte allvaret i de ursprungliga brottsmisstankarna och hur det sen har hanterats av polismyndigheten.

Nadim Ghazale uppmanas att tvätta sitt byk, allt annat är förkastligt och skadar förtroendet för poliser i allmänhet. Det är i dessa tider långt mer allvarligt än om en enskild polis tappar några följare på sociala medier.
Och du litar på Samnytts märkliga artikel..tragiskt!
Citera
2023-09-14, 14:37
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Och du litar på Samnytts märkliga artikel..tragiskt!

P4 Sjuhärad har kontaktat både Ghazales chef och fått bekräftat att chefen anmält honom, och åklagarmyndigheten för att få bekräftat att utredningen lagts ned.

Om Ghazale är skyldig eller ej kan vi inte veta*, men att han anmälts för det Samnytt påstår råder det inga tvivel om längre. Om du nu inte litar på Samnytt kanske du kan lita på Public Service istället?

*Även om han onekligen beter sig extremt skyldigt. Gapar om sin oskuld, försöker medvetet förvanska skeendet, hotar tidningar med förtalsanmälningar trots att allt de rapporterat verifierats, och trots att han själv hela tiden vetat att det de skrivit stämmer. Och så vidare.
Senast redigerad av fluff995 2023-09-14 kl. 14:40.
Citera
2023-09-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
P4 Sjuhärad har kontaktat både Ghazales chef och fått bekräftat att chefen anmält honom, och åklagarmyndigheten för att få bekräftat att utredningen lagts ned.

Om Ghazale är skyldig eller ej kan vi inte veta*, men att han anmälts för det Samnytt påstår råder det inga tvivel om längre. Om du nu inte litar på Samnytt kanske du kan lita på Public Service istället?

*Även om han onekligen beter sig extremt skyldigt. Gapar om sin oskuld, försöker medvetet förvanska skeendet, hotar tidningar med förtalsanmälningar trots att allt de rapporterat verifierats, och trots att han själv hela tiden vetat att det de skrivit stämmer. Och så vidare.
Detaljrikedomen i Samnytts artikel gör mig mycket misstänksam. Vem har kunnat vittna om detta utöver de inblandade poliserna och Ghazale själv?
Citera
2023-09-14, 14:52
Medlem
Smegmas avatar
Jag tycker att det är för jävligt om denne Skäggapan frias utan represalier. Varför är man rädd för denne Kusinynglingen? Inget i PK-media. Märkligt…
Citera
2023-09-14, 14:52
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Detaljrikedomen i Samnytts artikel gör mig mycket misstänksam. Vem har kunnat vittna om detta utöver de inblandade poliserna och Ghazale själv?

Beror på vilka detaljer du menar. Mycket av det som står i Samnytt är som sagt verifierat.
Men det är klart att det faktiskt kan vara någon av de inblandade poliserna som läckt till Samnytt. Och är det inte det så har både Samnytt och P4 rapporterat att incidenten är allmänt känd bland personal på polishuset i Borås. Så är det inte de inblandade poliserna själva som läckt, så kan det vara så att de berättat om händelsen för några kollegor, som sedan i sin tur läckt. Snacket går ju alltid på kontoret, liksom.
Så det tycker jag inte är så konstigt i sig. Däremot förutsätter jag inte automatiskt att allt stämmer. Idioter som Ghazale lär skaffa sig många fiender på sin arbetsplats, varav vissa kan vara idioter själva och därför hitta på lögner om honom. Och illa omtyckta kollegor brukar oftast inte ges "benefit of the doubt" s.a.s, utan den värsta versionen av allt tenderar att tas för sanning och inte ifrågasättas. Ungefär som trådsanningar uppstår här på flashback. Nån polis har hört från en kollega som hört från en kollega, och för sedan detta rykte vidare till Samnytt utan att egentligen själv ha någon aning om huruvida det stämmer, typ.
Senast redigerad av fluff995 2023-09-14 kl. 15:00.
Citera
2023-09-14, 15:01
Medlem
Citat:
Beror på vilka detaljer du menar. Mycket av det som står i Samnytt är som sagt verifierat.
Men det är klart att det faktiskt kan vara någon av de inblandade poliserna som läckt till Samnytt. Och är det inte det så har både Samnytt och P4 rapporterat att incidenten är allmänt känd bland personal på polishuset i Borås. Så är det inte de inblandade poliserna själva som läckt, så kan det vara så att de berättat om händelsen för några kollegor, som sedan i sin tur läckt. Snacket går ju alltid på kontoret, liksom.
Så det tycker jag inte är så konstigt i sig. Däremot förutsätter jag inte automatiskt att allt stämmer. Idioter som Ghazale lär skaffa sig många fiender på sin arbetsplats, varav vissa kan vara idioter själva och därför hitta på lögner om honom. Och illa omtyckta kollegor brukar oftast inte ges "benefit of the doubt" s.a.s, utan den värsta versionen av allt tenderar att tas för sanning och inte ifrågasättas. Ungefär som trådsanningar uppstår här på flashback.
Så de inblandade poliserna skulle själva ha läckt om sitt tjänstefel till Samnytt? Alternativt berättat för kollegor..?
Citera
2023-09-14, 15:07
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Så de inblandade poliserna skulle själva ha läckt om sitt tjänstefel till Samnytt? Alternativt berättat för kollegor..?

Ja? Varför skulle det vara några konstigheter med det?

Pratar de med Samnytt är de ju ändå anonyma. Och de kan mycket väl ha känt att sin oro för repressalier från ledningen om de rapporterar Ghazale var befogad. Och att de därför inte kände att de gjort särskilt mycket fel, och gärna såg att media får nys om missförhållandet.

Att de berättat för sina kollegor kan ha skett under många olika omständigheter. Exvis att någon kollega frågade hur det gick med den där bilen de åkte iväg för att stoppa för ett tag sedan, varpå de måste berätta vad som hände.
Eller så kan poliserna som stoppade Ghazale känt sig osäkra på om de hanterade situationen på rätt sätt, och därför gått och rådfrågat nån kollega eller chef efter incidenten.
Och så vidare. Återigen, jag ser inget konstigt i att händelsen blivit allmän kännedom på polishuset.
Citera
2023-09-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ja? Varför skulle det vara några konstigheter med det?

Pratar de med Samnytt är de ju ändå anonyma. Och de kan mycket väl ha känt att sin oro för repressalier från ledningen om de rapporterar Ghazale var befogad. Och att de därför inte kände att de gjort särskilt mycket fel, och gärna såg att media får nys om missförhållandet.

Att de berättat för sina kollegor kan ha skett under många olika omständigheter. Exvis att någon kollega frågade hur det gick med den där bilen de åkte iväg för att stoppa för ett tag sedan, varpå de måste berätta vad som hände.
Eller så kan poliserna som stoppade Ghazale känt sig osäkra på om de hanterade situationen på rätt sätt, och därför gått och rådfrågat nån kollega eller chef efter incidenten.
Och så vidare. Återigen, jag ser inget konstigt i att händelsen blivit allmän kännedom på polishuset.
Låter föga troligt. Lästa att kraven i begåvningstest till polisutbildningen ska sänkas men det gäller ju då för de blivande poliserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in