2023-09-12, 23:41
  #4549
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Kärnan i din argumentation kring "grannen", vilket för övrigt är en haltande liknelse, är att det är bra att ukrainarna slåss till sista man eller kvinna eftersom det skulle försvaga ryssarna. Om ryssarna blir försvagade så skulle de inte kunna invadera Sverige.
Då måste man väl vara säker på att det var Putins ambition att först invadera Ukraina för att senare fortsätta västerut? Finns det öht bevis på att detta skulle vara avsikten eller är det bara propaganda?
Dominoteorin lanserades även på Vietnam och senare Irak. I båda fallen visade det sig vara grundlöst.
Tror man på denna teori finns det ingen anledning att fredsförhandla med Ryssland för att undvika att Ukraina blir totalförstört och att hundratusentals dör. Det spelar inte heller så stor roll om Ukraina förlorar och tvingas avträda territorium eftersom det primära är att försvaga ryssarna.
Ju längre kriget pågår desto bättre, vapenindustrins vinster växer lavinartat och i slutänden kanske ryssarna får ekonomisk kris. Får Ryssland problem drabbar det även Kina som är huvudfienden.
Den policyn är själva kärnan i hur vissa "neocons" i Washington resonerar och det har anammats även av folk i Europa. Jag anser det vara djupt patologiskt att kallhamrat offra hundratusentals ukrainare i ett krig de inte kan vinna bara för en imaginär dominoteori.
Vi som hela tiden skickar vapen är faktiskt delaktiga i konflikten och vi har även ett ansvar för utvecklingen. Zelensky skulle inte kunna klara sig en vecka utan det enorma stödet från främst USA men även EU.
Ville vi verkligen Ukrainas bästa skulle vi antingen pushat för fredsförhandlingar för längesen eller åtminstone ställt upp mangrannt med våra egna trupper. Bevisat på allvar att Ukrainas sak är vår.
Vi har istället svikit Ukrainas folk och störtat dem i fördärvet.

Nu har vi långsamt men säkert glidit ifrån trådens ämne om motoffensiven, så det är inte värt att bemöta detta mer och sjunka ännu djupare in i OT-träsket.

Men jag kan iaf säga till det fetade att vi helt enkelt inte är överrens vad gäller ansvarstagande, då det är Ukraina själva som avgör vad som är bäst för dem, och väst kan inte "offra" deras befolkning på något sätt då väst inte tvingar och ej heller ansvarig för att situationen uppkommit, utan till 100% Ryssland som offrar såväl sina egna och Ukraina.
2023-09-13, 00:07
  #4550
Medlem
Europa var helt enkelt inte beredd på deta produktionen ökar nu enormt och man kommer skänka mycket mer nästa år.
Denna konflikt kommer hålla på minst över nästa år ochså. Ryssland har grävt ner sig duktigt och det blir ingen enkel uppgift att slänga ut dom. Hela Ukrainas försvar måste byggas upp först och det tar tid.
Ukraina kommer inte förhandla av den enkla anledningen att dom inte kan lita på Ryssland som antagligen bara kommer göra ett nytt försök igen när dom mobiliserat fler soldater.
Det bästa Ukraina kan göra nu är att hålla pressen uppe mot dom ryska ställningarna som börjar haverera sakta men säkert.

Tror Ukraina är rätt nöjda med motoffensiven än så länge. Dom tar säkert förluster men inte i någon större omfattning och nya soldater tränade i väst kommer varje vecka. Ukraina blir bara starkare och starkare. Ryssland svagare och svagare.
Ukraina vinner på sikt frågan är bara hur lång tid det tar och vad det kostar.
2023-09-13, 09:06
  #4551
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Europa var helt enkelt inte beredd på deta produktionen ökar nu enormt och man kommer skänka mycket mer nästa år.
Denna konflikt kommer hålla på minst över nästa år ochså. Ryssland har grävt ner sig duktigt och det blir ingen enkel uppgift att slänga ut dom. Hela Ukrainas försvar måste byggas upp först och det tar tid.
Ukraina kommer inte förhandla av den enkla anledningen att dom inte kan lita på Ryssland som antagligen bara kommer göra ett nytt försök igen när dom mobiliserat fler soldater.
Det bästa Ukraina kan göra nu är att hålla pressen uppe mot dom ryska ställningarna som börjar haverera sakta men säkert.

Tror Ukraina är rätt nöjda med motoffensiven än så länge. Dom tar säkert förluster men inte i någon större omfattning och nya soldater tränade i väst kommer varje vecka. Ukraina blir bara starkare och starkare. Ryssland svagare och svagare.
Ukraina vinner på sikt frågan är bara hur lång tid det tar och vad det kostar.

Elon Musk gör det dock svårt för UAF, när striderna närmar sig Krim. Starlink släcktes inatt ner igen ca 30 minuter efter ett ukrainskt anfall mot Sevastapool. Elon markerar sin röda linje: hit men inte längre!

Citat:
At NO POINT did I or anyone at SpaceX promise coverage over Crimea.
- Elon Musk
__________________
Senast redigerad av TotalWar 2023-09-13 kl. 09:14.
2023-09-13, 09:27
  #4552
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Elon Musk gör det dock svårt för UAF, när striderna närmar sig Krim. Starlink släcktes inatt ner igen ca 30 minuter efter ett ukrainskt anfall mot Sevastapool. Elon markerar sin röda linje: hit men inte längre!
Vad har star link för betydelse när man anfaller en örlogsbas med kryssningsmissiler?

Kryssningsmissiler behöver inte star link för att navigera och träffa målet.
2023-09-13, 09:29
  #4553
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad har star link för betydelse när man anfaller en örlogsbas med kryssningsmissiler?

Kryssningsmissiler behöver inte star link för att navigera och träffa målet.

Patrullbrännarna behöver vara uppkopplade.
2023-09-13, 09:39
  #4554
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Patrullbrännarna behöver vara uppkopplade.
Fast nu handlade det om kryssningsmissiler enligt både ryska och ukrainska kanaler?
2023-09-13, 09:42
  #4555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fast nu handlade det om kryssningsmissiler enligt både ryska och ukrainska kanaler?

De behöver något för att navigera med.
2023-09-13, 09:44
  #4556
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De behöver något för att navigera med.
Tror du att en kryssningsmissil behöver en internetuppkoppling för att fungera?
2023-09-13, 09:47
  #4557
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tror du att en kryssningsmissil behöver en internetuppkoppling för att fungera?

Starlink används för att navigera och styra om kryssningsmissiler, ja.
2023-09-13, 10:04
  #4558
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Starlink används för att navigera och styra om kryssningsmissiler, ja.
Men är det fallet här?

Kryssningsmissiler kan också använda sig av tröghetsnavigering och vanlig GPS navigering. Då behövs ingen Star link.
2023-09-13, 10:06
  #4559
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag hoppas någon knäpper Musk. Snubben är en fara för västvärlden.

Det är skrämmande att han allt mer jobbar mot västvärlden, och allt mer lierar sig med diktaturer som Ryssland och Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Europa var helt enkelt inte beredd på deta produktionen ökar nu enormt och man kommer skänka mycket mer nästa år.

De analyser jag sett pekar på att bägge sidor har problem med att få upp volymen på tillverkning, men att Ryssland har betydligt större problem vs övriga världen. Därmed kommer det vara en nackdel för Ryssland ju längre kriget/motoffensiven pågår.

Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Hela Ukrainas försvar måste byggas upp först och det tar tid.
Ukraina kommer inte förhandla av den enkla anledningen att dom inte kan lita på Ryssland som antagligen bara kommer göra ett nytt försök igen när dom mobiliserat fler soldater.
Det bästa Ukraina kan göra nu är att hålla pressen uppe mot dom ryska ställningarna som börjar haverera sakta men säkert.

Instämmer. Avtal är inte ett pappret värda när man har med Ryssland att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tror Ukraina är rätt nöjda med motoffensiven än så länge. Dom tar säkert förluster men inte i någon större omfattning och nya soldater tränade i väst kommer varje vecka. Ukraina blir bara starkare och starkare. Ryssland svagare och svagare.
Ukraina vinner på sikt frågan är bara hur lång tid det tar och vad det kostar.

Personligen gissar jag att det kommer hålla på en 3-4 år till (om inte Rysslands regim kollapsar innan).
__________________
Senast redigerad av peterpanp 2023-09-13 kl. 10:10.
2023-09-14, 07:00
  #4560
Avslutad
https://www.expressen.se/tv/nyheter/sjojgus-fragas-om-krigsvinst-uppgivna-svaret-/

Sjojgu: Vi måste vinna, vi har inget annat val.
Ser inte stabilt ut(olycklig min).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in