2023-09-13, 17:31
Medlem
Någon som känner till någon bra som inte är Mac.
Citera
2023-09-13, 17:51
Medlem
MaryGoores avatar
Latency. Denna djävulska demon som hemsöker alla plågade hemmapoppare..
Jag har nog inget bra svar egentligen men tänker att du kanske kan satsa på ett interface/ljudkort med inbyggd DSP processor? Då spelar det inte så stor roll att du inte har värsta laptopen.
Tänker att ett externt ljudkort har mycket längre livslängd än en laptop rent generellt, så kanske bättre att satsa kulorna där?
Citera
2023-09-13, 17:55
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrappletree
Någon som känner till någon bra som inte är Mac.

Men herrejissen. Det är väl bara att sätta valfritt externt ljudkort mellan. Idag kan man väl få både 15v fantommatning, fasvändning med bra AD/DA omvandlare som tar ner latency till 11 ms för 500 kr. GLHF!
Citera
2023-09-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Men herrejissen. Det är väl bara att sätta valfritt externt ljudkort mellan. Idag kan man väl få både 15v fantommatning, fasvändning med bra AD/DA omvandlare som tar ner latency till 11 ms för 500 kr. GLHF!

Nej så enkelt är det inte
Ljudkortet måhända ha 11ms. Men i en pc vimlar det av diverse skit som ökar dpc´n.
Senast redigerad av mrappletree 2023-09-13 kl. 18:08.
Citera
2023-09-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Latency. Denna djävulska demon som hemsöker alla plågade hemmapoppare..
Jag har nog inget bra svar egentligen men tänker att du kanske kan satsa på ett interface/ljudkort med inbyggd DSP processor? Då spelar det inte så stor roll att du inte har värsta laptopen.
Tänker att ett externt ljudkort har mycket längre livslängd än en laptop rent generellt, så kanske bättre att satsa kulorna där?

Ja det är ett gissel. Enklare när allt var analogt. Eller latencyn var kortare iallafall.
Sant iofs. Dock för dyrt.
Citera
2023-09-13, 18:09
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Hahaha. Du håller inte på med musik märker jag.
Nej så enkelt är det inte
Ljudkortet måhända ha 11ms. Men i en pc vimlar det av diverse skit som ökar dpc´n.

Stämmer bra, jag gör inte musik men jag är kunnig rent teknisk, där brister det för dig. Afton!
Citera
2023-09-13, 18:10
Medlem
Citat:
Stämmer bra, jag gör inte musik men jag är kunnig rent teknisk, där brister det för dig. Afton!

Uppenbarligen inte.
Isf hade du inte kommit med en sån nybörjar lösning.
Citera
2023-09-13, 18:56
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
DPC latencyn påverkas oftast av brister i drivrutiner och är enkelt att kolla med tex DPC Latency Checker och sen testa att stänga av drivrutinerna en och en i device manager, men med det sagt så hade jag nog frågat på ett dedikerat musik forum och se vad andra använder.

Svårt att testa alla olika bärbara själv innan man handlat.

Hittade dock en intressant länk:
https://www.notebookcheck.net/DPC-Latency-Ranking-Which-laptops-and-Windows-tablets-offer-the-lowest-latency.504376.0.html

Edit:
Angående andra inlägg så vet dom flesta "tekniskt kunniga" inte vad DPC latency är och stirrar sig blind på ordet latency och jämför det med sånt som latency till lagring eller minne etc.

Edit 2:
USB ljudkort hjälper inte om det är andra DPC latency problem med andra drivrutiner/annan hårdvara. Dom problemen försvinner inte bara för att man flyttar ljudet till USB. Fast oavsett vilket är ett bra USB ljudkort att rekommendera iallafall när man arbetar med musik.
Senast redigerad av SchrodingersPizza 2023-09-13 kl. 19:01.
Citera
2023-09-13, 19:04
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:

Din vilja att hjälpa är beundransvärd!
Men din kommentar är ungefär som att jag säger att min ratt vibrerar när jag kör och du rekommenderar att montera däck på bilen.
Och sen har du mage att kalla dej "mekaniskt skicklig". Afton.
Citera
2023-09-13, 19:06
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ja det är ett gissel. Enklare när allt var analogt. Eller latencyn var kortare iallafall.
Sant iofs. Dock för dyrt.

Jo en slant kostar det ju. Vet inte hur många kanaler och preamps du vill ha men klarar du dej på 1-2 så kan du ju komma under 2000kr. Förutsatt att du inte MÅSTE ha UA eller liknande finmärken!
Då lär man kunna klara sej fint på en pc för kanske 6-7k? Typ 8-9k totalt då.
Tror att du kommer få hysta upp betydligt mer för en laptop som trycker ner latencyn lika mycket?
Citera
2023-09-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
DPC latencyn påverkas oftast av brister i drivrutiner och är enkelt att kolla med tex DPC Latency Checker och sen testa att stänga av drivrutinerna en och en i device manager, men med det sagt så hade jag nog frågat på ett dedikerat musik forum och se vad andra använder.

Svårt att testa alla olika bärbara själv innan man handlat.

Hittade dock en intressant länk:
https://www.notebookcheck.net/DPC-Latency-Ranking-Which-laptops-and-Windows-tablets-offer-the-lowest-latency.504376.0.html

Edit:
Angående andra inlägg så vet dom flesta "tekniskt kunniga" inte vad DPC latency är och stirrar sig blind på ordet latency och jämför det med sånt som latency till lagring eller minne etc.

Edit 2:
USB ljudkort hjälper inte om det är andra DPC latency problem med andra drivrutiner/annan hårdvara. Dom problemen försvinner inte bara för att man flyttar ljudet till USB. Fast oavsett vilket är ett bra USB ljudkort att rekommendera iallafall när man arbetar med musik.

Tack! Ja jag har besökt den sidan ett antal gånger. Men svårt att hitta en laptop som är tillgänglig att köpa fortfarande där.

Eftersom det sällan är listat på nån tillverkares sida så märker man kanske inte den dåliga dpc´n förrns man använt datorn hemma ett tag. Feta specs i all ära men det är sällan dpcn blir bättre av enbart snabb cpu

Ja. Kör både latencymon och dpclat. Går att få latencyn en hel del faktiskt.

Andra använder Mac haha. Asus gillar jag. Fast lite grisen i säcken om man inte vet dpc.
Citera
2023-09-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Jo en slant kostar det ju. Vet inte hur många kanaler och preamps du vill ha men klarar du dej på 1-2 så kan du ju komma under 2000kr. Förutsatt att du inte MÅSTE ha UA eller liknande finmärken!
Då lär man kunna klara sej fint på en pc för kanske 6-7k? Typ 8-9k totalt då.
Tror att du kommer få hysta upp betydligt mer för en laptop som trycker ner latencyn lika mycket?

Mycket bra idé med DSP ljudkort. De var så dyra sist jag kollade. Men tål att övervägas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in