2023-09-13, 10:03
Medlem
Jag är idag 30 år.

Mådde dåligt som tjugoåring och begicks ett våldsbrott. Skadegörelse.

Idag är jag mer rationell av mig och stabil. Jag mår inte dåligt.

Har jag lika stor chans att vara med i Försvarsmakten som alla andra. Kanske kan jag inte få jobb som soldat, men kanske kan jag få uppdrag på någonting annat?

Jag vill dock inte söka mig dit och sedan visa mitt register, för att sedan få avslag.
Citera
2023-09-13, 10:45
Medlem
Skadegörelse är väl inte att betrakta som ett våldsbrott? Det borde dessutom vara gallrat så om du inte uppger det för intervjuaren under säkerhetsprövningen så kommer dom inte att se det.
Citera
2023-09-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Skadegörelse är väl inte att betrakta som ett våldsbrott? Det borde dessutom vara gallrat så om du inte uppger det för intervjuaren under säkerhetsprövningen så kommer dom inte att se det.
Jag tänker mig att Försvaret är annorlunda. Precis som hos polisen, så syns det för alltid.
Citera
2023-09-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag tänker mig att Försvaret är annorlunda. Precis som hos polisen, så syns det för alltid.

I vilka register då tänker du?
Citera
2023-09-13, 11:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
I vilka register då tänker du?

Normalt gallras belastningsregistret efter tio år om man dömts till fängelse och avtjänat straffet. Så den första frågan är: Har det handlat om fängelse, och har det gått mer än 10 år sedan frigivningen?

Sedan har vi specialfallet där man begår något skitbrott (typ, fortkörning med dagsböter*) sent inom den eventuella tioårsperioden och på det sättet förlänger gallringsperioden.

I det här fallet lär TS helt enkelt få finna sig i att försvaret kanske ser brottsligheten, och kan agera på detta. Det är inte alldeles klart att en mycket gammal (men inte gallrad) dom betyder att man kastas ut direkt.

* Efter rättelse och ett korrekt påpekande, tack.
Senast redigerad av Bergakungen 2023-09-13 kl. 11:20.
Citera
2023-09-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Normalt gallras belastningsregistret efter tio år om man dömts till fängelse och avtjänat straffet. Så den första frågan är: Har det handlat om fängelse, och har det gått mer än 10 år sedan frigivningen?

Sedan har vi specialfallet där man begår något skitbrott (typ, fortkörning) sent inom den eventuella tioårsperioden och på det sättet förlänger gallringsperioden.

Penningböter förlänger inte gallringsfristen.
Citera
2023-09-13, 11:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Penningböter förlänger inte gallringsfristen.

Helt rätt, min miss - korrigerat.
Citera
2023-09-13, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag är idag 30 år.

Mådde dåligt som tjugoåring och begicks ett våldsbrott. Skadegörelse.

Idag är jag mer rationell av mig och stabil. Jag mår inte dåligt.

Har jag lika stor chans att vara med i Försvarsmakten som alla andra. Kanske kan jag inte få jobb som soldat, men kanske kan jag få uppdrag på någonting annat?

Jag vill dock inte söka mig dit och sedan visa mitt register, för att sedan få avslag.

Överväg inte ens att dölja sådana skitförteelser. Du kommer framstå som värsta lögnaren och mjukisen som inte ens kan stå eller erkänna för dina handlingar.
Var bara ärlig, seriöst.
Du begick skadegörelse för 10 år sedan, det är inte mord, det är inte våldtäkt och det är inte rån.
Stå för det du är.
Citera
2023-09-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhneGott
Överväg inte ens att dölja sådana skitförteelser. Du kommer framstå som värsta lögnaren och mjukisen som inte ens kan stå eller erkänna för dina handlingar.
Var bara ärlig, seriöst.
Du begick skadegörelse för 10 år sedan, det är inte mord, det är inte våldtäkt och det är inte rån.
Stå för det du är.

Om målet är att få göra GU så är det är dåligt tips. Bra tips i allmänhet att vara rakryggad, men när det kommer till byrokrati är det ett autistiskt tvärnej om han är dömd för brott, oavsett hur mycket han utvecklats som människa sedan dess.

Om det inte längre står kvar i registret har OP en chans. Men det är olagligt att ljuga under prövningen. Det är hårt, men av en anledning. Det finns långt fler intresserade än vad det finns platser, och då tar man de som verkar säkrast att anförtro med dödliga vapen.

OP: vet inte vad du fick för dom för skadegörelsen, men det syns inte om det var 5-10 år sedan.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/gallringsregler/
Senast redigerad av Flyingtart 2023-09-18 kl. 21:38.
Citera
2023-09-18, 21:51
Medlem
Skit I alla tips. Var ärlig.
Citera
2023-09-19, 10:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingtart
Om målet är att få göra GU så är det är dåligt tips. Bra tips i allmänhet att vara rakryggad, men när det kommer till byrokrati är det ett autistiskt tvärnej om han är dömd för brott, oavsett hur mycket han utvecklats som människa sedan dess.

Om det inte längre står kvar i registret har OP en chans. Men det är olagligt att ljuga under prövningen. Det är hårt, men av en anledning. Det finns långt fler intresserade än vad det finns platser, och då tar man de som verkar säkrast att anförtro med dödliga vapen.

OP: vet inte vad du fick för dom för skadegörelsen, men det syns inte om det var 5-10 år sedan.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/gallringsregler/
När det gäller säkerhetsprövning för vissa tjänster samt inom polisen så kan de se också äldre händelser.
Jag kan tänka mig att pliktverket har tillgång till sådana uppgifter när det gäller militär också.

Det är bättre att vara ärlig och försöka tona ner händelsen än att bli tagen med en lögn. En lögn innebär i allmänhet direkt diskvalificering. Ett utagerat brott i ungdomen som personen är ärlig om brukar istället innebära att man gör noggrannare kontroll av skötseln efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in