2023-09-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Ursäkta min okunnighet jag följer inte marknaden så jävla bra men jag tycker att villor blir sålda fortare än lägenheter. Jag fattar inte hur dom lyckas för när jag trycker på betalförslag på bank genom Hemnet så är det typ 600k i kontant och sen 18-20k i månaden. Det verkar som att folk verkligen har gott om pengar🤣

De räknar nog kallt med att räntan snart återgår till hälften av vad den är idag och att månadskostnaden stannar vid runt 10 lax.
Citera
2023-09-12, 19:54
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursäkta min okunnighet jag följer inte marknaden så jävla bra men jag tycker att villor blir sålda fortare än lägenheter. Jag fattar inte hur dom lyckas för när jag trycker på betalförslag på bank genom Hemnet så är det typ 600k i kontant och sen 18-20k i månaden. Det verkar som att folk verkligen har gott om pengar🤣

Det är väl inte mycket för ett par som köper?
Citera
2023-09-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08

Lite beroende på var du bor har ett par där båda tjänar medianinkomsten ungefär 50tkr netto per månad. Då är 20tkr 40% av nettoinkomsten.

För en stor del av Sveriges befolkning är ändå 20tkr/mån mycket.
Citera
2023-09-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Lite beroende på var du bor har ett par där båda tjänar medianinkomsten ungefär 50tkr netto per månad. Då är 20tkr 40% av nettoinkomsten.

För en stor del av Sveriges befolkning är ändå 20tkr/mån mycket.

Det låter som storstadspengar helt klart. Men 40% som förstagångsköpare låter rimligt. Med nuvarande amorteringskrav går ju belåningen och utgifterna ner i rask takt.
Citera
2023-09-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Tror inte folk inser vad som väntar. Jag är anställd på ett bolag med mellan 2500-2800 anställda i Sverige. Idag gick det ut information om att alla resor, som inte är affärskritiska, måste upphöra omedelbart, ingen får anställa oavsett behov eller ersättningsrekeyrera för folk som självmant säger upp sig. Även den årliga bonusen har dragits in. Detta på ett bolag som omsätter 15 miljarder+ varje år. Vad väntar?

Räntan ska upp ännu mer och vanligt folk budar på objekt som om det inte finns någon morgondag. Svensken är väldigt kända för sin naivitet, titta bara på exempelvis invandrings- och miljöfrågan, där har många svängt om efter att man insett vad det lett till. Varför skulle det vara någon skillnad i många naiva svenskars synsätt bostadsmarknaden. Där media och experter (mäklare..) propagerat för en ständig uppåtgående prisutveckling, även om solen skulle vara på väg att slockna skulle mäklare hävda att priserna snart kommer nå ATH igen. Och svensken läser rubriker och går på skiten.

Väntar och väntar. Ja, vad väntar din arbetsgivare på?
Att hålla i plånboken för ett bolag där man (uppenbarligen) ser ett behov av att hålla nere kostnadskostymen är ju inget märkligt.
Sannolikt har bolagets ränteutgifter gått upp mycket (stora lån?) i kombination med en sämre orderingång.
Klassisk lågkonjunktur alltså. Exakt det man rapporterat brett om i något år och som precis alla är överens om vi kommer befinna oss i med enkelhet över 2024 och sannolikt något längre än så.

Vilken bransch talar vi om?
Citera
2023-09-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag tycker det är ganska mycket och betala 20k bara för boendet.
Citera
2023-09-12, 22:47
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Jag tycker det är ganska mycket och betala 20k bara för boendet.

Allt beror ju självklart på vilka löner man har. Har man genomsnittlig lön eller lägre blir det såklart svettigt eller t.o.m. omöjligt. Men eftersom det är ett genomsnitt/median ligger ju många över också. Åtminstone verkar de vara betydligt fler bland spekulanter än antalet hus till salu.
Citera
2023-09-12, 23:00
Medlem
Citat:

Vi är i en situation precis som där du beskriver. Vi har cirka 67k brutto, sen har jag massa extra varje månad på mitt jobb som vi inte tar med i beräknigen. På det så kommer vi båda att göra rätt bra löneökning varje år nu efter utbildning som vi båda blev klara med förra året.
Samlat ihop cirka 130k nu, och sen får vi låna cirka 450-500k på arv.
Vi skulle hamna på cirka 23k med dagens ränta och driftkonstnad cirka 4k, om vi köper för 4mille.
Men då amorterar vi 5.5k i månaden. Och just nu sitter vi i en 3.a hyresrätt med barn och behöver mer plats. Vi har nästan 10k hyra sen cirka 1.5 - 2k värme/el per månad.

Men amortering och ränteavdrag så hamnar vi på ungefär 15-16k varje månad i snitt. Då betalar vi ungefär 3-4k mer varje månad, utan amortering å ränteavdrag.
Då går vi från cirka 75kvm och 178kvm på det huset vi senast tittade på för 4 mille.

Jag skulle säga att det är värt de extra pengarna.
Vill vi sen vara på den säkra sidan så binder vi 2-3år med 5%+/- i ränta, då är det 23.8k och efter skatteavdrag 19.6k. Så slipper vi sedan oroa oss för framtiden tills våra löner gått upp lite till.
Senast redigerad av JanLilja 2023-09-12 kl. 23:03.
Citera
2023-09-12, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Vi är i en situation precis som där du beskriver. Vi har cirka 67k brutto, sen har jag massa extra varje månad på mitt jobb som vi inte tar med i beräknigen. På det så kommer vi båda att göra rätt bra löneökning varje år nu efter utbildning som vi båda blev klara med förra året.
Vi skulle hamna på cirka 23k med dagens ränta och driftkonstnad cirka 4k, om vi köper för 4mille.
Men då amorterar vi 5.5k i månaden. Och just nu sitter vi i en 3.a hyresrätt med barn och behöver mer plats. Vi har nästan 10k hyra sen cirka 1.5 - 2k värme/el per månad.

Men amortering och ränteavdrag så hamnar vi på ungefär 15-16k varje månad i snitt. Då betalar vi ungefär 3-4k mer varje månad, utan amortering å ränteavdrag.
Då går vi från cirka 75kvm och 178kvm på det huset vi senast tittade på för 4 mille.

Vill vi sen vara på den säkra sidan så binder vi 2-3år med 5%+/- i ränta, då är det 23.8k och efter skatteavdrag 19.6k. Så slipper vi sedan oroa oss för framtiden tills våra löner gått upp lite till.

Vad gör ni om någon av er eller båda blir uppsagda och tvingas leva på A-kassa?
Citera
2023-09-13, 06:43
Medlem
Citat:

Det är dyrt att sköta ett hus. Du ansvarar fär Diskmaskin, Tvättmaskin. etc. Det måste tapetseras då och då. Trädetaljer skall målas. Det skall dräneras om ni har källare. Golv fräschas upp. Trädgård skall skötas. I genomsnitt har du minst 5kkr/mån som tillkommer. Kommer då och då som större utgiftsposter.

Hyresrätten är ett fullservice boende. Inte alls säkert att det blir dyrare över tid då hyresvärden kan sköta sådant billigare. Det är bara om man gör mycket själv som en villa säkert blir billigare. Sedan kan man tycka att en trädgård kan vara värd pengarna....
Citera
2023-09-13, 08:02
Medlem
awoke11s avatar
Citat:

75 kvadratmeter och vill skuldsätta sig något enormt. Har ni seriöst bara gemensamt 130k? Och vill köpa något snart med 4 mille i lån? Är du inte klok?

När du har minst 1-2 miljoner på kontot, då är du redo, men snälla människa, hur tänker du med en nästan 100% belåning av huset i dessa tider?
Citera
2023-09-13, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
75 kvadratmeter och vill skuldsätta sig något enormt. Har ni seriöst bara gemensamt 130k? Och vill köpa något snart med 4 mille i lån? Är du inte klok?

När du har minst 1-2 miljoner på kontot, då är du redo, men snälla människa, hur tänker du med en nästan 100% belåning av huset i dessa tider?

Får hoppas han är ett troll. Vet inte hur man kan vara så "säker" på sin löneutveckling heller. Förstår verkligen inte problemet med att om man nu är säker på att man har såpass bra ekonomi att t ex bo kvar i lägenheten 2-3 år och spara ihop rejält med pengar och vara på säkra sidan istället för att "chansa" på att man kommer få bra med pengar de kommande åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in