Citat:
Ursprungligen postat av
Gimmi1985
Ursäkta min okunnighet jag följer inte marknaden så jävla bra men jag tycker att villor blir sålda fortare än lägenheter. Jag fattar inte hur dom lyckas för när jag trycker på betalförslag på bank genom Hemnet så är det typ 600k i kontant och sen 18-20k i månaden. Det verkar som att folk verkligen har gott om pengar🤣
Vi är i en situation precis som där du beskriver. Vi har cirka 67k brutto, sen har jag massa extra varje månad på mitt jobb som vi inte tar med i beräknigen. På det så kommer vi båda att göra rätt bra löneökning varje år nu efter utbildning som vi båda blev klara med förra året.
Samlat ihop cirka 130k nu, och sen får vi låna cirka 450-500k på arv.
Vi skulle hamna på cirka 23k med dagens ränta och driftkonstnad cirka 4k, om vi köper för 4mille.
Men då amorterar vi 5.5k i månaden. Och just nu sitter vi i en 3.a hyresrätt med barn och behöver mer plats. Vi har nästan 10k hyra sen cirka 1.5 - 2k värme/el per månad.
Men amortering och ränteavdrag så hamnar vi på ungefär 15-16k varje månad i snitt. Då betalar vi ungefär 3-4k mer varje månad, utan amortering å ränteavdrag.
Då går vi från cirka 75kvm och 178kvm på det huset vi senast tittade på för 4 mille.
Jag skulle säga att det är värt de extra pengarna.
Vill vi sen vara på den säkra sidan så binder vi 2-3år med 5%+/- i ränta, då är det 23.8k och efter skatteavdrag 19.6k. Så slipper vi sedan oroa oss för framtiden tills våra löner gått upp lite till.