Citat:
Ursprungligen postat av
BallaKlava
Jag överdrev såklart lite för dramatisk effekt. Jag är förespråkare av diplomati och fredliga lösningar. Även jag tycker att Putin är ett svin trots alla anklagelser man får här att vara betald av Putin.
Fast problemet som jag ser, är att Putin enda förhandlingsbud, är att Ukraina ger bort betydligt mer än ryssarna någonsin har tagit. Mycket mer. I vilket alla hamnar i Ukraina ingår, så de förlorar tillgång till Svarta havet och att Ryssarna i stort sett får kontroll av hela norra delen av Svarta Havet. Målet för ryssarna var att ta hela Ukraina. Så vid en eventuell fred på Putins villkor, är risken att han bara upprustar igen och gör nya försök. Han är förstås även ett hot mot alla andra länder.
Nu tror jag inte han vågar angripa ett Nato-land, så den risken är ändå liten. Men det uttalade målet stannar inte i östra Ukraina. Från Moskva till Lissabon, är något man pratar öppet om i Ryssland.
Man kan se det så här också. Slutade verkligen andra världskriget när Polen tvingades kapitulera.