2023-09-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu tror jag du projicerar. Jag bryr mig om trovärdighet/track-record. Du verkar desperat vilja att väst har fel, fast de har bra track-record till skillnad mot ryssen.
UK/USA är inte krigförande part. Du tappar i trovärdighet rejält hos mig när du inte kan hålla enkla fakta i huvudet.
Jo USA och UK, liksom Sverige har så mycket investerat i en ukrainsk seger att ingenting som kommer från Milley eller Paasikivi har någon som helst trovärdighet. Det märks verkligen på din godtrogenhet att Sverige inte varit i krig på länge och att värnplikten är avskaffad för folk i din generation.

Jag vill inte att ”väst har fel”. Hela den här diskussionen startade för att en postare publicerade siffran 70 000 döda ukrainare och jag frågade varför han litade på den uppgiften. Sedan hoppade du in i tråden med faktoiden att USA hade rätt om att Ryssland skulle invadera. Om det är skälet för att lita på USA när det gäller förluster i kriget så har jag fått svar på min fråga. Det finns alltså inget bra skäl att lita på siffran 70 000 eller 200 000 eller någon annan siffra. Vi vet inte hur många som dött i kriget eller lidit störst förluster.
Citera
2023-09-12, 19:07
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur skulle en fredlig lösning se ut rent konkret enligt dig?
Att Ukraina ger upp helt eller åtminstone ger upp halva landet? Detta är vad de snackar om. Detta är vatnik snack. Fred Fred Fred!
Citera
2023-09-12, 19:07
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Har mongolen levt upp till alla deras brutna löften sedan tidigare? Nej! De kommer inte att hålla sina avtal någonsin och därför måste de bli besegrade på slagfältet. Diplomati kan de komma med när de är ute ur hela Ukraina....
Precis. Fredsförhandla med mytomanen och återfallsförbrytaren Putin. Nej, tack. Det är inget värt.

De som föreslår fredsförhandlingar med Kreml är oftast väldigt vaga i vad en sådan fred består av mer än att man förstår att Ryssland ska få behålla stöldgodset och undslippa ansvar för alla begågna brott.
Men det värsta är att helt troligt så kommer Ryssland att utnyttja "freden" för att återigen rusta sin armé och anfalla igen. Det är bättre för Ukraina och i förlängningen väst att Rysslands krigsäventyr i Ukraina slutar (för dem) så katastrofalt att de under överskådlig framtid inte kan hota sina grannar igen.
Citera
2023-09-12, 19:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Jag överdrev såklart lite för dramatisk effekt. Jag är förespråkare av diplomati och fredliga lösningar. Även jag tycker att Putin är ett svin trots alla anklagelser man får här att vara betald av Putin.
Fast problemet som jag ser, är att Putin enda förhandlingsbud, är att Ukraina ger bort betydligt mer än ryssarna någonsin har tagit. Mycket mer. I vilket alla hamnar i Ukraina ingår, så de förlorar tillgång till Svarta havet och att Ryssarna i stort sett får kontroll av hela norra delen av Svarta Havet. Målet för ryssarna var att ta hela Ukraina. Så vid en eventuell fred på Putins villkor, är risken att han bara upprustar igen och gör nya försök. Han är förstås även ett hot mot alla andra länder.
Nu tror jag inte han vågar angripa ett Nato-land, så den risken är ändå liten. Men det uttalade målet stannar inte i östra Ukraina. Från Moskva till Lissabon, är något man pratar öppet om i Ryssland.

Man kan se det så här också. Slutade verkligen andra världskriget när Polen tvingades kapitulera.
Citera
2023-09-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Att Ukraina ger upp helt eller åtminstone ger upp halva landet? Detta är vad de snackar om. Detta är vatnik snack. Fred Fred Fred!

Ja precis! Vatniksvinen anser att om Ukraina ger upp delar av sitt land så är det "små eftergifter".
Citera
2023-09-12, 19:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag överdrev såklart lite för dramatisk effekt. Jag är förespråkare av diplomati och fredliga lösningar. Även jag tycker att Putin är ett svin trots alla anklagelser man får här att vara betald av Putin.
Vem är emot det? Frågan är ju bara utgångspunkten i den "fredliga lösningen".
Så länge Ryssland lämnar Ukraina kan det bli fred på nolltid. Bra va?
Det du egentligen vill säga är väl att Ryssland ska få behålla det som de erövrat och att du vill/tror att det ska leda till långsiktig fred eftersom Ryssland står vid sitt ord?!

PS
Vem hade kunnat ana att du skulle vara antivaxxer? Förvåningen är enorm!
Citat:
En stor majoritet injicerar ett icke fungerande vaccin mot en hittepå-sjukdom
(i papperskorgen så jag kan inte länkcitera)
Citera
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Hur skulle en fredlig lösning se ut rent konkret enligt dig?

Det är ingen enkel fråga. Ett första steg kunde vara att införa eld upphör och sätta sig vid förhandlingsbordet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Tror inte det för nu får dom säkert mer spadar från Nordkorea.

Nordkorea kommer mest för att utnyttja Ryssland för att få nukleär teknologi. Dom har väl själva lite ammo att bidra med, inte så mycket mer...
Citera
2023-09-12, 19:17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Det är ingen enkel fråga. Ett första steg kunde vara att införa eld upphör och sätta sig vid förhandlingsbordet?
Du menar att vi skulle få Versallies 2.0?
(Glöm inte att den gamla Versalliefreden ledde tin ett nytt världskrig, två decennier senare)
Citera
2023-09-12, 19:17
Medlem
Citat:
Nej, jag är svensk. Roligt att man blir anklagad för att vara finansierad av/eller född i Ryssland så fort man är 1% tveksam till grottmänniska 101 kärnvapenkrig? Ska jag börja anklaga dig för att vara CIA?

Människor som inte har huvudet uppkört i sin egen röv tycker att fred är ganska bra. Så vad tror du om vi alla skulle börja bete oss lite mer moget och inte köpa all propaganda, om den kommer från öst eller väst spelar mindre roll?

Men schackbrädet har alltid varit svarvitt i toppen va?

Om man önskar fred så kanske man inte ska inleda en militär specialoperation i ett grannland i europa?
Citera
2023-09-12, 19:18
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ja precis! Vatniksvinen anser att om Ukraina ger upp delar av sitt land så är det "små eftergifter".
Eller som Vesslan Peskov sa när de blev utjagade från Kievs förorter, it was a good will gesture.....
Citera
2023-09-12, 19:18
Medlem
Citat:

Märkligt! Du och din sort förespråkar bara eld upphör när det går dåligt för Ryssland.

Så vad blir nästa steg? Ukraina ska ge bort lite land till Ryssråttorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in