2023-09-12, 10:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getfnarre
medier har konstant gått ut med hur dålig rysk stridsvagnar är i jämförelse med väst och de ukrainska/väst generalerna trodde att de kunde gå hela vägen ner till krim med en "iron fist" för de överskattade styrkan av sina tanks.

Nej men stopp. Du påstod ju att ”hela väst hade intalat sig skälva att deras tanks var oförstörbara.

Länka till några som påstått att stridsvagnarna från väst är oförstörbara.

Eller var det något du hittade på helt själv?
Citera
2023-09-12, 10:37
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jag tror det görs så effektivt man kan, med de medel som finns i västvärlden. Du får nog vara mer specifik kring hur det "inte görs effektivt" samt vad som skulle kunna göras bättre.
Minfält är ett problem, punkt.
Ja det var just det jag var frågade till, varför inte väst kan ha ett mer effektivt sätt att spränga ett fält med minor åt helvete utan behöver närmast ha krypande soldater som krälar runt och gör detta manuellt.
Man kan tillverka högteknisk utrustning bortom denna värld men lägger fienden ut minor på ett fält stannar allting...
Citera
2023-09-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Det är ju inte långt ifrån sanningen!
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/08/28/in-13-weeks-ukraine-has-lost-just-five-of-its-71-leopard-2-tanks/

Det finns många olika västerländska stridsvagnar, jag syftar främst på tank graveyarden som formades i början av motoffensiven i zaporizia, om det nu var mest leopards, challengers eller något annat fabrikat spelar inte så stor roll. Man kan se massor av dem totalkvaddade med drönare.
Citera
2023-09-12, 10:39
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ja det var just det jag var frågade till, varför inte väst kan ha ett mer effektivt sätt att spränga ett fält med minor åt helvete utan behöver närmast ha krypande soldater som krälar runt och gör detta manuellt.
Man kan tillverka högteknisk utrustning bortom denna värld men lägger fienden ut minor på ett fält stannar allting...
Det sker inte bara manuellt. Har du inte sett salvorna man skjuter iväg med sprängladdningar?
Googla lite.
Citera
2023-09-12, 10:40
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Det finns många olika västerländska stridsvagnar, jag syftar främst på tank graveyarden som formades i början av motoffensiven i zaporizia, om det nu var mest leopards, challengers eller något annat fabrikat spelar inte så stor roll. Man kan se massor av dem totalkvaddade med drönare.
Du menar det där ENDA misslyckade nålsticket, som ni ryssar har spridit femhundra filmer om för att få det att verka som om det vore tiotals tanks? Asså utgå nu Ivan.
Citera
2023-09-12, 10:41
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ja, får de inte sådant från kina nu dock då de har en sån bra relation med dom?
Ingen aning? Men vad jag hört så klarar inte Kina att tillverka vissa av komponenterna som behövs, dessutom är det nog känsligt för Kina att leverera vissa komponenter till Ryssland.

Många är idag dessutom väldigt tveksamma till att Kinas relation till Ryssland är speciellt bra...
Citera
2023-09-12, 10:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Massor?

Minns jag rätt så förstördes 2 eller 3st Leopard 2A4(A6?) vid den första offensiven som pro-ryska kanaler visade om och om igen från olika vinklar.

Är det den du syftar på?

Är det annars din okunskap som gör dig så här dålig på att förstå kriget eller vad beror det på? Ser du ingen skillnad på en Challenger 2 och en Leopard eller något annat "fabrikat" så kanske du inte ska lita på all skit som rysk media matar dig med eller?
Citera
2023-09-12, 10:43
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Och där kommer sista skriket från en person som har förlorat en debatt då han bara kommer med personangrepp, ibland undrar jag om det här är reddit.
Ta dig i ditt ryska rövhål. Jag har så fan heller bara kommit med personangrepp - tvärtom. Jag har argumenterat emot dig i varenda löjligt påstående du haft. Men nu går snart topplocket på mig av dina dumheter.
Om du inte märkt det så är det du som förlorat debatten - en debatt som du aldrig ens hade övertaget i (varenda person här inne ifrågasätter allt du säger men ändå känner du alltså segervittring?) Vatnik.
Citera
2023-09-12, 10:45
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår? Ukraina fick en massa i början av året men började inte använda de seriöst utan höll dem i baklinjen tills motoffensiven, de kan du kolla själv.
Du klarar inte av att belägga. Misstänkte det.
Citera
2023-09-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De sattes in i början av offensiven. Men pga större förluster än beräknat, fick man ändra taktik.

Det har du väl inte missat?

Nej absolut, de fick stridsvagnarna allt från februari till april, som de satt på tills motoffensiven flera månader senare.
Citera
2023-09-12, 10:49
Medlem
lapons avatar
Putin sjunger tydligen ut riktigt nu borta i Vladivostok, medan Kim håller på att förbereda sig för att möta honom. Under det "östliga ekonomiska forum" som den ryske presidenten framträder i , kommenterar han en hel del frågor, också känsliga sådana. Vad som var 90-talets plus och minus: "Vi fick friheten, men förlorade också mycket på ett tanklöst vis". Han talar om f.d. chefen för "Yandex" som har emigrerat till Israel efter att ha avgått från sin post, då han uttalade sig mot kriget i Ukraina. han talar om Tjubajs som han av någon anledning med någon giftig undermening kallar för en "Mose", och t.o.m. om Solsjenitsyn, som han berömmer.
Hade Solsjenitsyn levt hade han förmodligen suttit i fängelse.
Vilken svada!
Ännu är det inte tid att resonera om ett avslut på kriget i Ukraina, enligt Putin

Jag läser nyhetsmeddelanden som kommer tätt på ryska webben. Dyker förmodligen upp i våra media så småningom.

- -
Citera
2023-09-12, 10:57
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom

Ukraina behöver ju flyg, det saknar dom. Därför funkar, till viss del, ryzzens stenålderstaktik som försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in