Citat:
Visst.Jag har som sagt inte sett olycksplatsen i verkligheten och känner inte till om hastighetsgränsen var nedsatt på platsen där olyckan skedde. Det skulle vara intressant om det kunde klargöras.
Även om ingen annan än föraren till olycksbilen var skyldig till olyckan måste det väl finnas faktorer utöver förarens skicklighet, beteende eller trötthet som gjorde olyckan mer sannolik? Hade vägen vid olyckstillfället t.ex. saknat beläggning eller varit full av räfflor eller potthål hade hastigheten troligen inte varit lika hög.
Lägger man 100 procent av allt ansvar på enskilda förare lär man skjuta över målet om man vill minska antalet olyckor. En förare kan dra flera andra med sig i döden. När det hänt är det för sent att stoppa honom, skadan är redan skedd. Han hade behövt stoppas innan olyckan skett, eller riskerna för en svår olycka på den platsen hade behövt minskas genom förebyggande åtgärder innan olyckan skett.
Även om ingen annan än föraren till olycksbilen var skyldig till olyckan måste det väl finnas faktorer utöver förarens skicklighet, beteende eller trötthet som gjorde olyckan mer sannolik? Hade vägen vid olyckstillfället t.ex. saknat beläggning eller varit full av räfflor eller potthål hade hastigheten troligen inte varit lika hög.
Lägger man 100 procent av allt ansvar på enskilda förare lär man skjuta över målet om man vill minska antalet olyckor. En förare kan dra flera andra med sig i döden. När det hänt är det för sent att stoppa honom, skadan är redan skedd. Han hade behövt stoppas innan olyckan skett, eller riskerna för en svår olycka på den platsen hade behövt minskas genom förebyggande åtgärder innan olyckan skett.
Men nu kom han av nån anledning över i mötande trafik. Oavsett hastighetsbegränsning eller ej.
Nu räknade jag så klart inte upp alla tänkbara anledningar men det är svårt att förhindra alla frontalkrockar utan att ha helt separata vägbanor. Och även med dessa finns det idioter som avsiktligt kör i motsatt riktning på motorväg med släckta lampor.
Men ska jag uppfatta dina tankar om vägbanans kvalitet som att vi ska ha dåliga vägar för att sänka farten? Känns lite märkligt tänkt. Då kommer folk att sikta mellan gropar eller få kast efter träff i dem.
Skydd mot avkörning går att arbeta mot, frontalkrock utan vägräcken knappast. Där är det system i bil och förarvett som gäller.