2023-09-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Dessutom var det ju länge sen som ryssen vågade sig in i västra delen av Svarta Havet med fartyg. UAF har ju fått Harpoon sjömålsmissiler och sen dess så flyger bara ryssen sporadiskt i det området.

Nu när man tänker på det så är det kanske dags för Sverige att leverera några CB90 till UAF?

Ja de ser bra ut, men utan att veta det skulle jag föreställa mig att CB90 kan lämna ett tydligare radarspår och därför vara lättare att attackera än vad gummibåtar kan.
Citera
2023-09-11, 20:07
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Första lilla klippet från Opytne efter offensiven från UAF kommer ut.

https://t.me/Donbas_Operativniy/55094

Enligt uppgift så har hundratals ryssar gett upp då dom varken hade mat eller ammunition.
Tycker synd om den enskilda ryska soldaten, han har ju inte ens energi eller vapen att försvara sig.
Citera
2023-09-11, 20:25
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Enligt uppgift så har hundratals ryssar gett upp då dom varken hade mat eller ammunition.
Tycker synd om den enskilda ryska soldaten, han har ju inte ens energi eller vapen att försvara sig.
Det är inte ett dugg synd om dom, ett skott i bakhuvet så dom inte kan förpesta världen mer vore det rätta.
Citera
2023-09-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Tack det kanske blir passande att läsa på stundande semester. Denna har jag läst och kan tipsa om.

Vi och dom : Bengt Jangfeldt om Ryssland som idé.

Ryssland har alltid betraktat sig själva som moraliskt överlägsen väst. Intressant var även att de ryssar som flyttat till väst tenderar att flytta tillbaka till Ryssland. Tydligt hur olika vi ser världen.

Jag skulle bli överlycklig om varje ryss flyttade hem och stannade där. (gärna varje serb, arab och afrikan också)
Citera
2023-09-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Det har dom väl inte haft på hela tiden har jag läst, bara spadar att slåss med.

Det viktiga är att dom ger upp, oavsett orsaken...
Citera
2023-09-11, 20:50
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, Opytne är bara temporärt befriat, AFU har inte slagstyrkan där att gå ytterligare på offensiv.

Ser mycket bättre ut vid Verbove och Bakhmut.

Citat:
11.09.2023 uppdateringen. Det sprids på internet att Opytne är befriad men TYVÄRR så är inte fallet. Vad som skett och sker är att turisterna drar sig tillbaka till bättre positioner där man kan försvara sig bättre och med mindre soldater. Dessa soldater sänds till Zaporizhzhia för att försöka sakta ned vår offensiv. Det att Opytne nu tömts har gett de styrkor som vi har där momentum vilket vi utnyttjar. Tyvärr har vi inga sådana resurser här att vi kan attackera mot Horlivka eller Donetsk. Maximalt vad vi kan göra är att försöka ta det totalt förstörda flygfältet. Den enda taktiska fördelen blir ändå bara symbolisk och propagandamässigt en förlust för turisterna.
Förändringarna vid Pryiutne till vår fördel är en kartjustering.
Däremot är vårt avancemang vid Novoprokopivka av betydelse. Turisterna har blivit tvugna att dra tillbaka sitt 70th motorized rifle regement Vår taktik är kristallklar: sopa bort turisternas elitstyrkor längs med tankhindren/draktänderna och sedan penetrera huvudförsvarslinjen. När vi har en tillräklig bred flank vänds kosan rakt sydöver. Vi sätter just nu in mera massiva styrkor för att få fart på sopkvasten. Turisterna har insett detta men som jag ser det är de för sent ute. Turisternas dilemma är att man inte har nya fräsha trupper att ta till, man kan endast flytta befintliga styrkor kors och tvärs. När detta sker minskar deras offensiva kapacitet rejält och det kommer att uppstå momentum för de våra på många frontlinjer. Inte att gå på en stor offensiv men det nöter på turisternas moral att tappa mark här och där. Jag förväntar mig att turisterna kommer att börja ge sig frivilligt kring Bakhmut och Kharkiv Oblast. Senast när vintern kommer.
Vi är redan i ett sådant skede att inte ens en allmän mobilisering hjälper turisterna mera. Deras generaler försöker att stabilisera upp alla frontlinjer i syfte att under vintern kunna bygga upp en ny reserv som skall vara klara för operativa uppgifter till våren. När vi kommer oss igenom den 2dra försvarslinjen kan vi under vintern börja använda vägarna i turisternas rygg utan större risk. För detta behöver vi bara avancera 18 km, vilket inte är orealistiskt när vi tagit Novoprokopivka och Verboe. Då stormar vi på en 15 km bred form med 3 spjutspetsar med de allra bästa tunga vapen. Om vi bara skulle ha en skvadron F-16 till back up vore saken Oskar.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-09-11, 20:56
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Naturligtvis finns det en bakgrund som är mer komplex än att Putin blev senil och blev dum i huvudet.

Finns allt en logik bakom som man kan förstå gällande Kremls ambitioner och vald tidpunkt till invasionen.
Men då måste man man vara ganska indoktrinerad av Kremls propaganda för att stå bakom. Helt klart tänker Putin och de Rysska ledare som utbildats innom KGB annorlunda jämfört med demokratiska länder och ledare.
Men det innebär inte att deras ambitioner och vad de gör kan försvaras av en tänkande utbildad person.

Det jag vänder mig emot är att du använder Kremls propaganda för att försvara en korrupt regim som genomför kriminella handlingar.

Varför tror jag står bakom? Vem försvarar vad? Att sitta som en i gänget och hejja hejja hjälper föga. Man kan bara lösa problemet om man känner till orsakerna.
Citera
2023-09-11, 20:59
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Varför tror jag står bakom? Vem försvarar vad? Att sitta som en i gänget och hejja hejja hjälper föga. Man kan bara lösa problemet om man känner till orsakerna.
Nu har du pratat om "orsaker" hela dagen och spammat sönder alla trådar.
Berätta nu då - vad är orsakerna?
Och, med hänsyn till ditt uttalande - vad är lösningen?
Citera
2023-09-11, 21:00
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Nato, Biden, blabla.. Du dillar på om ALLT utom det faktum att det är Putins Ryssland som har invaderat och försöker annektera ett grannland. Den normala uppfattningen i den fria världen är annars att inga ursäkter finns för ett sånt agerande, och det är därför de allra flesta anser att ryssen helt enkelt ska ut ur Ukraina. Även om det inte blir enkelt. Bakgrunden (som du f.ö. inte är ensam om att ha en uppfattning om, vad du än tror) är faktiskt av underordnad betydelse.

Ja men jag har svårt att se det hända utan total eskalering av konflikten som kan påverka oss betydligt mer än vad vi kanske idag tror. En eskalering som ingen önskar sig.
Så vi ska nog vara försiktig med vad vi önskar.
Citera
2023-09-11, 21:01
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ja men jag har svårt att se det hända utan total eskalering av konflikten som kan påverka oss betydligt mer än vad vi kanske idag tror. En eskalering som ingen önskar sig.
Så vi ska nog vara försiktig med vad vi önskar.
Precis, bästa sättet att stoppa en eskalering är att sätta stopp för Putin så fort som möjligt.
Man borde ha markerat redan 2014, då kanske vi hade sluppit det här.
Citera
2023-09-11, 21:05
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Rykande färskt!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=7f68717d47a7b27c64670c56c6d87 09e

Putin tigger artillerigranater och PV robotar av den lille tjocke.

När man måste gå på tiggarstråt hos Nordkorea så har man sjunkit långt...

Ja, länken är från Svt men finns även officiellt från Kreml och KCNA

Ryssen tigger av sina allierade. Det gör alla parter såvitt jag kan se.
Citera
2023-09-11, 21:06
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Nu har du pratat om "orsaker" hela dagen och spammat sönder alla trådar.
Berätta nu då - vad är orsakerna?
Och, med hänsyn till ditt uttalande - vad är lösningen?

Jag tror att vi bör inse att de redan annekterade områdena får förbli.
Alternativen med eskalering är nog inget vi bör eftersträva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in