2023-09-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du glömde olaglig. Korrekt beskrivning enligt nu gällande norm är:

Rysslands illegala imperialistiska territoriella angreppskrig

Just so you know. Flest ord vinner !

Ja, men det kan vi säga om du betonar att vinna, och du kan säkert hitta ännu fler ord att lägga till, men här finns inga vinnare då båda har rätt, och det i ett tråkigt sammanhang.
Citera
2023-09-11, 15:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Första lilla klippet från Opytne efter offensiven från UAF kommer ut.

https://t.me/Donbas_Operativniy/55094
Citera
2023-09-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Det är inte det jag säger. Man måste ha en bra bild för vad som startade denna konflikt om man ska kunna ha en rimlig chans till att gissa ett avslut för den samma.
Dvs jag tror inte att det går att pressa ut Ryssarna. De har helt enkelt för mycket att förlora på att dra sig tillbaka, därför kommer det inte hända.
Att tro så är bara att lura sig själv (och andra).

Men det är vad jag säger. Och jag bryr mig inte om vilka ursäkter Ryssland har att komma med för sitt imperialistiska territoriella angreppskrig, för Ryssland behöver bara komma ut ur Ukraina - och det kommer de att göra.
Citera
2023-09-11, 15:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja om USA skickar ATACKEMS (Eller vad de nu heter, de stora robotarna till Himars) så skickar nog Tyskland Taurus.
Både Taurus och Atacms är ju viktiga för att kunna slå till mot ryssens baser på Krym. Övriga ryska baser inom ukrainskt territorium är ju redan eliminerade med Himars. Allt ryssen kan göra nu är att ligga och trycka i ruiner och diken och hoppas på att kriget fryses vid nuvarande front. Men det lär ju aldrig hända.
Citera
2023-09-11, 15:46
Medlem
Citat:
Nej, jag tvekar inte att du känner till historien. Men det betyder inte att resten eller fler än 95% av alla här inne gör det. Det finns alltid en orsak till allt, och den är inte så enkel som att Putin är dum i huvudet.
Naturligtvis finns det en bakgrund som är mer komplex än att Putin blev senil och blev dum i huvudet.

Finns allt en logik bakom som man kan förstå gällande Kremls ambitioner och vald tidpunkt till invasionen.
Men då måste man man vara ganska indoktrinerad av Kremls propaganda för att stå bakom. Helt klart tänker Putin och de Rysska ledare som utbildats innom KGB annorlunda jämfört med demokratiska länder och ledare.
Men det innebär inte att deras ambitioner och vad de gör kan försvaras av en tänkande utbildad person.

Det jag vänder mig emot är att du använder Kremls propaganda för att försvara en korrupt regim som genomför kriminella handlingar.
Citera
2023-09-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jo, till Ryssland. Dubai, Qatar, Kuwait bolag säljer. Kineserna säljer. Originaldelar med s/n.
Allt går in i planets maintenance logbooks. Airframe/fuselage parts, powerplant parts allt finns
att köpa från länder som inte har sanktioner.

Säg att du driver ett Flygbolag i Kuwait. Du har xxx antal 737-800. Du bygger upp ett lager med
delar. Du säljer av delar av ditt lager för bra pengar till någon som behöver.

Om du läser länkad artikel så framgår det att Ryssland har problem med sina amerikanska plan.

https://www.easternherald.com/2023/03/17/turkey-stops-serving-us-planes-from-russia-and-belarus/?amp=1
Citera
2023-09-11, 15:49
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Det är inte det jag säger. Man måste ha en bra bild för vad som startade denna konflikt om man ska kunna ha en rimlig chans till att gissa ett avslut för den samma.
Dvs jag tror inte att det går att pressa ut Ryssarna. De har helt enkelt för mycket att förlora på att dra sig tillbaka, därför kommer det inte hända.
Att tro så är bara att lura sig själv (och andra).
Ser ut att förlora rätt mycket på fler fronter hvar dag dom häckar i Ukraina
Citera
2023-09-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Enligt din länk var det ju bara skruv, kabel, smörjmedel och den typen av delar.

Vitala delar med serienummer är det ju järnkoll på från tillverkarna. Jag har svårt att tro att någon vill riskera att själv bli utan delar bara för att man vill tjäna lite extra på inköpta delar.

Man köper inte den typen av delar för att ”ha ett lager”. Den här typen av flygplan servas enligt plan med stöd av tillverkaren med exakt rätt komponenter (med serienummer) till exakt rätt flygplansindivid. Man kan vid varje givet tillfälle se hur många timmar komponent X har gått och hur länge det är kvar innan byte.

Glöm alltså helt att sälja komponenterna svart på marknaden. Det är ju DÄRFÖR en allt större del av flottan just står grounded - de får inte köpa nödvändiga delar.

Flyger de ändå? Ja, ibland men då är man hänvisad till inrikes flyg och avsteg från internationella flygsäkerhetsregler vilket innebär stängd utlandstrafik och olycksrisk i höjden. Aeroflot har historiskt en besvärande statistik pga dåliga plan, dålig kultur och rysk fatalism, frågan är bara om den faktiskt är ännu sämre än afrikanska inrikesflyg…
Citera
2023-09-11, 16:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Så här mycket trupper och vapen har ryssarna kvar i Ukraina (Och på andra ställen men inblandade i striderna i Ukraina).

▪️420,000 personnel.
▪️2260 tanks (15-20% T-54/62 tanks);
▪️5260 BBM;
▪️3050 artillery systems;
▪️920 RSZV;
▪️46 OTRK;
▪️360 planes;
▪️320 helicopters;
▪️64 ships/boats;
▪️5 submarines.

Mycket kvar att förstöra, går det ens? Men jag antar att man når en nivå där det blir för lite för hela den långa fronten. Artilleriet är kanske viktigast; hur många behöver Ryssland för att täcka hela frontlinjen?
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1701221615424475350
Citera
2023-09-11, 16:09
Medlem
Citat:
Din TES är för enkel. Du är uppenbarligen inte klar med din analys.
För att kunna diskutera denna fråga måste mycket mer noggrant läsa på:
1. Varför denna konflikt började och det före 2014
2. Varför USA var inblandade långt innan du hörde talas om Ukraina. Varför Hunter Biden satt i en Ukransk styrelse för ett stort gasbolag i just Ukraina efter revolutionen 2014. Det finns alltid intressen för handlande.

Nato, Biden, blabla.. Du dillar på om ALLT utom det faktum att det är Putins Ryssland som har invaderat och försöker annektera ett grannland. Den normala uppfattningen i den fria världen är annars att inga ursäkter finns för ett sånt agerande, och det är därför de allra flesta anser att ryssen helt enkelt ska ut ur Ukraina. Även om det inte blir enkelt. Bakgrunden (som du f.ö. inte är ensam om att ha en uppfattning om, vad du än tror) är faktiskt av underordnad betydelse.
Citera
2023-09-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så här mycket trupper och vapen har ryssarna kvar i Ukraina (Och på andra ställen men inblandade i striderna i Ukraina).

▪️420,000 personnel.
▪️2260 tanks (15-20% T-54/62 tanks);
▪️5260 BBM;
▪️3050 artillery systems;
▪️920 RSZV;
▪️46 OTRK;
▪️360 planes;
▪️320 helicopters;
▪️64 ships/boats;
▪️5 submarines.

Mycket kvar att förstöra, går det ens? Men jag antar att man når en nivå där det blir för lite för hela den långa fronten. Artilleriet är kanske viktigast; hur många behöver Ryssland för att täcka hela frontlinjen?
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1701221615424475350

Om Oryx-siffrorna stämmer så har ryssarna isf fått 2/3 av tanks och artilleri utslaget, och ungefär 1/2 av andra vapenslag. Så man är ju på god väg. Sen finns det väl ytterligare ryska resurser får man anta, som inte befinner sig i eller runt Ukraina.
Citera
2023-09-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Är det ditt egna samband att Ryssland invaderat Ukraina pga av dess naturresurser eller har du några andra kompetenta utlåtanden? För den allmänna uppfattningen är ju att Kreml regimen drivs av prestige/ära samt motverka ex Sovjetstater att vänja sig att leva ” västligt ” Då det då kan hota regimen om folket ser andra ”broderfolk” få det bättre.

Vad du skrivit stämmer, men vad tror du kommer hända med naturresurserna i de av ryssland ockuperade områdena för det fall dessa ej befrias? putain och hens sycophanter kommer givetvis att lägga beslag på dem.

Jag förstår även att diktatorer, såsom den barnamördande putain och lukashenko, inte kan tolerera någons rätt till självbestämmande, utan ser detsamma som ett "hot", ty om deras "egna" folk fick sådana idéer så skulle dom sitta löst till (eller hänga från lyktstolpar)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in