2023-09-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Din TES är för enkel. Du är uppenbarligen inte klar med din analys.
För att kunna diskutera denna fråga måste mycket mer noggrant läsa på:
1. Varför denna konflikt började och det före 2014
2. Varför USA var inblandade långt innan du hörde talas om Ukraina. Varför Hunter Biden satt i en Ukransk styrelse för ett stort gasbolag i just Ukraina efter revolutionen 2014. Det finns alltid intressen för handlande.

Hur mycket du än läser på finns det inget som legitimerar det imperialistiska territoriella angreppskriget.
Citera
2023-09-11, 15:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ett av de ryska nazi-pensionärernas absolut största hatobjekt Anna-Lena Baerbock dök plötsligt upp i Kyiv idag på ett oanmält besök. Direkt sprids det rykten om att Taurus är på ingång.
https://t.me/Donbas_Operativniy/55092

Ja om USA skickar ATACKEMS (Eller vad de nu heter, de stora robotarna till Himars) så skickar nog Tyskland Taurus.
Citera
2023-09-11, 15:15
Medlem
Man blir ju onekligen nyfiken på detaljerna i detta omintetgörande.

https://charter97.org/en/news/2023/9/11/563321/

Citat:
Förutom drönarna som Iran har sålt till Ryssland i ungefär ett år för användning i kriget mot Ukraina, avser Teheran också att förse landet med kort- och långdistansmissiler, sa Barnea (han citerades av Times of Israel ). Men försök att leverera missilerna omintetgjordes, sade han. Barnea gav inga ytterligare detaljer och tillade bara: "Jag har en känsla av att fler affärer snart kommer att förhindras.
Citera
2023-09-11, 15:18
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Knappast till Ryssland!

De har ju tvingats till att kannibalisera det ena efter det andra planet för att hålla en del av planen i luften.

Jo, till Ryssland. Dubai, Qatar, Kuwait bolag säljer. Kineserna säljer. Originaldelar med s/n.
Allt går in i planets maintenance logbooks. Airframe/fuselage parts, powerplant parts allt finns
att köpa från länder som inte har sanktioner.

Säg att du driver ett Flygbolag i Kuwait. Du har xxx antal 737-800. Du bygger upp ett lager med
delar. Du säljer av delar av ditt lager för bra pengar till någon som behöver.
Citera
2023-09-11, 15:19
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Inget. Hur mycket har du?
Inget alls men jag stöttar inte Ryssland i deras anfallskrig mot Ukraina.
Citera
2023-09-11, 15:21
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Hur mycket du än läser på finns det inget som legitimerar det imperialistiska territoriella angreppskriget.

Du glömde olaglig. Korrekt beskrivning enligt nu gällande norm är:

Rysslands illegala imperialistiska territoriella angreppskrig

Just so you know. Flest ord vinner !
Citera
2023-09-11, 15:26
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Är det god moral att tycka Ukraina ska driva ut ryssen? Jag förmedlar att jag inte tror det kommer hända trots din moraliska kompass och åsikts korridor.
Vilken " åsikts" korridor"? Anser du inte att ryssarna bör drivas ut ur Ukraina? Du tyckte uppenbarligen att det var fel att bekämpa Khadaffis regim, men inte att det är fel att bekämpa ryssarna i Ukraina. Är det rätt uppfattat? Därav frågan om moral, vilket du uppenbarligen inte förstår.
Citera
2023-09-11, 15:27
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos

Det är inte det jag säger. Man måste ha en bra bild för vad som startade denna konflikt om man ska kunna ha en rimlig chans till att gissa ett avslut för den samma.
Dvs jag tror inte att det går att pressa ut Ryssarna. De har helt enkelt för mycket att förlora på att dra sig tillbaka, därför kommer det inte hända.
Att tro så är bara att lura sig själv (och andra).
Citera
2023-09-11, 15:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Precis. Och vi diskuterade det redan för ett år sedan. Demokrati och riktig ekonomisk utveckling är det enda reella hotet som överhuvudtaget funnits mot Ryssland. Eller, egentligen, så utgjorde detta inget hot mot Ryssland som stat, men det var ett gigantiskt hot mot maktstrukturerna i staten.

Även de baltiska staterna utgjorde naturligtvis ett visst mått av hot, men de är dels små dels så var de redan från början så väst-tillvända att ryssarnas chans att "göra något åt dem" försvann redan för ca 30 år sedan. Men skulle Belarus och - framförallt - jätten Ukraina börja utvecklas ordentligt, ja då sitter Putin och hans kompisar löst till.

Det är väl bäst att förstärka delen om "hot mot maktstrukturer".

Det är naturligtvis inte bara Putin och hans politiska gräddsvans som ser problem med en demokratisering och ett rimligt fördelat välstånd byggt på ekonomisk utveckling, och modern samhällsstruktur. Även rövaroligarkerna är en del av problemet.

Det paradoxala är är att Ryssland egentligen behöver en ny revolution för att normaliseras (om man nu menar att emulering av en typisk västdemokrati är en sorts normalisering, naturligtvis.
Citera
2023-09-11, 15:29
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Inget alls men jag stöttar inte Ryssland i deras anfallskrig mot Ukraina.

Tror ingen eller få stöttar det. Men det spelar ingen roll för utgången.
Citera
2023-09-11, 15:32
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jo, till Ryssland. Dubai, Qatar, Kuwait bolag säljer. Kineserna säljer. Originaldelar med s/n.
Allt går in i planets maintenance logbooks. Airframe/fuselage parts, powerplant parts allt finns
att köpa från länder som inte har sanktioner.

Säg att du driver ett Flygbolag i Kuwait. Du har xxx antal 737-800. Du bygger upp ett lager med
delar. Du säljer av delar av ditt lager för bra pengar till någon som behöver.
Enligt din länk var det ju bara skruv, kabel, smörjmedel och den typen av delar.

Vitala delar med serienummer är det ju järnkoll på från tillverkarna. Jag har svårt att tro att någon vill riskera att själv bli utan delar bara för att man vill tjäna lite extra på inköpta delar.
Citera
2023-09-11, 15:33
Medlem
Citat:
Din TES är för enkel. Du är uppenbarligen inte klar med din analys.
För att kunna diskutera denna fråga måste mycket mer noggrant läsa på:
1. Varför denna konflikt började och det före 2014
2. Varför USA var inblandade långt innan du hörde talas om Ukraina. Varför Hunter Biden satt i en Ukransk styrelse för ett stort gasbolag i just Ukraina efter revolutionen 2014. Det finns alltid intressen för handlande.

Finns hur mycket att läsa om den korrupta rysstödda ledningen som bl.a med mord etc. mer eller mindre tvingade parlamentet att avsätta Putins knähund 2014.

Att det fanns utländska intressen i Ukraina mellan 1991-2014 är det väl ingen som förnekar.
Var själv där i äffärer ett antal gånger och träffade både Ukrainare, Svenskar, Amerikaner och Tyskar som jobbade i Ukrainska företag.

Innan vi hörde talas om Ukraina när föddes du?
Själv hade jag lite koll från den Ukrainska delrepubliken i Sovjet sen skolundervisningen, så jag skulle nog säga runt 1975 hade jag hört talas om Ukraina. Sen jobbade jag i både Ukraina och Ryssland mellan 1998-2013 efter 2014 enbart med Ukraina.

Men fortfarande så är det du sprider Kremls propaganda och har svårt att ta in fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in