2023-09-11, 11:05
Medlem
berger.s avatar
Ja det är som ett mysterium för mig min laptop började plötsligt välja att uppdatera Windows trots att jag inte hade den uppkopplad mot nätet, eller någon wifi eller bluetooth överhuvudtaget. Är det ett spöke i datorn eller aliens iblandade? Jag förstår inte hur den kunde göra det, jag hoppas någon här kan hjälpa mig förstå hur detta kunde ske??
Citera
2023-09-11, 11:07
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berger.
Ja det är som ett mysterium för mig min laptop började plötsligt välja att uppdatera Windows trots att jag inte hade den uppkopplad mot nätet, eller någon wifi eller bluetooth överhuvudtaget. Är det ett spöke i datorn eller aliens iblandade? Jag förstår inte hur den kunde göra det, jag hoppas någon här kan hjälpa mig förstå hur detta kunde ske??

Datorn har hämtat uppdateringen tidigare när du varit online och då kan datorn kan slutföra installationen offline?
Citera
2023-09-11, 11:08
Medlem
Fummys avatar
Citat:

Vilket Windows? Fanns det möjligen ett lokalt nätverk?
Citera
2023-09-11, 11:25
Medlem
berger.s avatar
Svarar. Båda. Det är Windows 10 och laptopen har varit urkopplad från nätet i nästan ett år. Och nej inget lokalt nätverk vad jag vet.
Citera
2023-09-11, 11:35
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Svarar. Båda. Det är Windows 10 och laptopen har varit urkopplad från nätet i nästan ett år. Och nej inget lokalt nätverk vad jag vet.

Om du inte trollar så lär det ju vara en gammal uppdatering som tankades ner när den senast var uppkopplad. Om inte bootat om på ett år så skulle det kunna förklara saken. Det skulle också kunna vara så att något i maskinen alltid gjort att uppdateringen misslyckats och kanske rent av inte ens lyckats starta men att detta problem nu försvunnit så att uppdateringen kunde köras. Tex om du haft för lite diskutrymme men nyligen frigjort mycket diskutrymme.

Om inte något av ovan så är det nog frågan om spöken eller aliens som rymt från MIB.
Citera
2023-09-11, 11:45
Medlem
berger.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Om du inte trollar så lär det ju vara en gammal uppdatering som tankades ner när den senast var uppkopplad. Om inte bootat om på ett år så skulle det kunna förklara saken. Det skulle också kunna vara så att något i maskinen alltid gjort att uppdateringen misslyckats och kanske rent av inte ens lyckats starta men att detta problem nu försvunnit så att uppdateringen kunde köras. Tex om du haft för lite diskutrymme men nyligen frigjort mycket diskutrymme.

Om inte något av ovan så är det nog frågan om spöken eller aliens som rymt från MIB.
Kan vara nåt av det du skriver
Citera
2023-09-11, 11:47
Medlem
Hur kan du veta att laptopen inte varit uppkopplad mot internet? Om den någon gång varit uppkopplad mot dit WiFi och du har kvar samma router med samma lösenord så är det tänkbart att datorn har kopplat upp sig själv men utan att ge de program du själv använder tillgång till internet.
Citera
2023-09-11, 11:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Haha det är det som är det fina med moderna operativsystem. Du behöver inte ens internet längre för att kunna uppdatera 😂

Skämt å sido, datorn har redan laddat hem uppdateringarna och utför uppdateringen på en bestämd tidpunkt..
Citera
2023-09-11, 11:59
Medlem
berger.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Hur kan du veta att laptopen inte varit uppkopplad mot internet? Om den någon gång varit uppkopplad mot dit WiFi och du har kvar samma router med samma lösenord så är det tänkbart att datorn har kopplat upp sig själv men utan att ge de program du själv använder tillgång till internet.
Låter. Som man hade en AI i sin dator.
Citera
2023-09-11, 12:05
Medlem
EnCartes avatar
Datorn kan även ha kopplat upp sig mot ett icke-lösenordsskyddat nätverk i närheten om inställningarna är sådana att den ska göra det.
Att ladda hem utan uppkoppling går förstås inte.

Kolla nätverksinställningarna, där syns det om den är uppkopplad mot något och även om den har varit det sista tiden om det är wifi den använt.
Senast redigerad av EnCarte 2023-09-11 kl. 12:08.
Citera
2023-09-11, 12:40
Medlem
Hrass avatar
Det finns lite historik både i Windows Update-kontrollpanelen och i Loggboken ("Event Viewer"). Där kan du kanske snoka fram något.
Citera
2023-09-11, 12:49
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Datorn har hämtat uppdateringen tidigare när du varit online och då kan datorn kan slutföra installationen offline?
Troligtvis har du rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in