2023-09-10, 21:39
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Är du ny på jobbet? Ditt vatnik-trams funkar inte mot mig. Säger sig självt att ryssland hellre skulle ha världsvalutan dollar, än massa rupees, inte ens Indierna själva vill ha rupees ju.
Nej, det säger inte sig självt att det är bättre att gå över en tredje valuta när man återkommande gör affärer med varandra. Säkerligen skulle Ryssland hellre använda dollar men jag vet inte om Indien vill det eller om Ryssland har förmåga att ta emot dollar i dagens läge.
Citera
2023-09-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Rupier är väl inget dumt att ha i lager om alternativet är toxiska dollar?

Beror på vad man vill köpa
Citera
2023-09-10, 21:51
Medlem
Reimers avatar
Som om inte ryssarna har problem ändå med AFU, de använder sitt artilleri mot sina egna.

Ryssarna måste retirera mot flygplatsen och några kom lite efter de andra och fick smaka bly från sina egna.

Citat:
RuAF successfully destroyed RuAF forces (not a typo) with artillery as they withdraw towards the Donetsk airport

https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1700956032393253007
Citera
2023-09-10, 21:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lång tweet från Tendar om den taktik AFU använder sig av vid sydfronten, den usla ryska logistiken kommer att bli ryssarnas fall.
Mysig läsning. Rysstrollen fick alltså delvis rätt: det blev ett sorts utnötningskrig, men de räknade inte med att det var Ryssland som nöttes ut med rasande fart .
Citera
2023-09-10, 21:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Intressant det där med rupierna. Problemet med hela BRICS-skiten (med tanke på projektet att ersätta dollarn som världsvaluta) är att inget av länderna (med undantag för Sydafrika) har en konvertibel valuta.

Resultatet ser vi idag. Indierna köper enorma mängder petroleum för rupier, men ryssarna kan inte göra något med dem, eftersom deras import från Indien (vilket skulle kunna betalas i rupier) bara motsvarar tio procent av exporten. Nu sitter ryssarna med ett jätteberg av rupier (motsvarande 160 miljarder dollar) som de inte kan göra något med. Hade det handlat om en lika stor mängd i en konvertibel valuta (dollar, euro, pund, schweizerfranc) hade det inte varit några problem, men ingen vill ha rupieberget.

Under G20 har dock Indierna kommit på en lösning - ryssarna kan med sina rupier tillåtas investera dessa i den indiska industrin genom obligationer, med förhoppning om vinst på längre sikt när potentiell produktion kan växlas ut mot konvertibel valuta (dollar) på världsmarknaden.

Det här är nästan en sinnessjuk scam! Indierna köper petroleum för enormt reducerade priser - och med de rupier som ryssarna nu har erbjuds som enda realiseringsmöjlighet att de ska använda dem för att skapa likviditet och kreditmöjligheter för den indiska industrin, som därigenom kommer att få en stor vitamininjektion. Ryssarna ska alltså betala indierna för att de har sålt sin egen olja till underpris! "Men det kan ju bli vinst längre fram".

PS. På grund av BRICS-ländernas icke-konvertibla valutor har jag svårt att se hur de ska få till stånd en ersättning för dollarn. Titta bara på vad som händer när två av dessa länder ska göra business med varandra!

Länk till Indiens förslag (Lavrov försöker att se glad ut): https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-09-10/india-to-offer-russia-to-invest-trapped-rupees-lavrov-says?embedded-checkout=true

Hävdar du att den indiska rupien inte är konvertibel?
Citera
2023-09-10, 21:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Nej, det säger inte sig självt att det är bättre att gå över en tredje valuta när man återkommande gör affärer med varandra. Säkerligen skulle Ryssland hellre använda dollar men jag vet inte om Indien vill det eller om Ryssland har förmåga att ta emot dollar i dagens läge.
Om jag inte minns helt fel så är den som handlar med USD underkastad amerikansk jurisdiktion och måste följa amerikanska sanktionsregler för att inte själv hamna i skiten, vilket är en rimlig förklaring till att inblandade Indiska banker inte vill eller kan göra USD-betalningar till paria-staten Ryssland. Men det som är chockerande för mig är att ryssarna accepterat att få betalt i rupier. Snacka om desperation.
Citera
2023-09-10, 22:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Om jag inte minns helt fel så är den som handlar med USD underkastad amerikansk jurisdiktion och måste följa amerikanska sanktionsregler för att inte själv hamna i skiten, vilket är en rimlig förklaring till att inblandade Indiska banker inte vill eller kan göra USD-betalningar till paria-staten Ryssland. Men det som är chockerande för mig är att ryssarna accepterat att få betalt i rupier. Snacka om desperation.
Indien har köpt på sig en försvarlig mängd rysk matriel och därmed även rysk ammunition.
Rupierna kommer helt klart till pass om ryssarna vill köpa tillbaka sin egen ammunition.
Citera
2023-09-10, 22:07
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Är du ny på jobbet? Ditt vatnik-trams funkar inte mot mig. Säger sig självt att ryssland hellre skulle ha världsvalutan dollar, än massa rupees, inte ens Indierna själva vill ha rupees ju.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Men vilken valuta vore en bättre än rupier? Sek, euro yen har väl alla sina begränsningar för Ryssland, och den kinesiska valutan vad den nu heter, är kanske helt oönskat att använda för Indien. Så då fick det duga med rupier.
Citera
2023-09-10, 22:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Indien har köpt på sig en försvarlig mängd rysk matriel och därmed även rysk ammunition.
Rupierna kommer helt klart till pass om ryssarna vill köpa tillbaka sin egen ammunition.
Ja, givet att Indierna vill sälja tillbaka något. Indien ökar sin shit list-risk genom att sälja vapen/ammo till ryssarna (även om det "bara" är återköp), jämfört med att "bara" köpa olja.
Citera
2023-09-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
De har en jävla massa bränsle och traktorer byggde de redan för 100 år sedan.
Ransonering och brist vid pumparna jo jo…. De traktorer de byggde på 1920-talet är nog inte särskilt produktiva idag…
Vet du var de flesta delarna i ryssarnas jordbruksmaskiner kommer ifrån?
Citera
2023-09-10, 22:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Tydligen berodde det på ett för högt alkoholitnag hos den ryska eldledningen, artilleristerna sköt bara dit dom blev beordrade att skjuta. Fortsätter det såhär så dödar alkoholen fler ryssar än vad UAF gör.
Jag läste att orsaken var att ryssarnas ledningscentral inte uppfattade radiosignalerna från de beskjutna egna styrkorna, pga någon form av elektronisk jamming (oklart om de var ryssarnas egen jamming - fullt möjligt -eller ukrainsk). Artilleribeskjutningen av de egna trupperna sades hålla på i TVÅ TIMMAR.
Citera
2023-09-10, 22:19
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
CBS News följer General Mark Milley i ett "top secret command center" i Global Situational Awareness Facility i Pentagon. Välgjort nyhetsinslag med exklusiv miljö, datorskärmar och kartor.

How the U.S. helps pierce the fog of war in Ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=KiWf6V9E6p0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in