2023-09-10, 20:32
Medlem
RonHowards avatar
Jag har turen att få plats med ett hemmagym antingen i källaren eller i garaget. Det rör sig om cirka 9 kvm och det finns fönster samt ventilation. Vägg är tegel eller reglat trä och golv är betong i bägge fall.

Vilken typ av utrustning ska jag skaffa för att slippa gymkortet och istället träna hemma? Motion får jag på cykeln eller löpning så det kan ni bortse från, nu handlar det primärt om styrketräning.

Lista gärna era tips på utrustning och/eller tips man bör tänka på.

Budget är "most bang for the buck" eller value for money. Alltså inga fantasisummor men ser gärna gott andrahands värde om det finns/går att uppnå.

Har ni märken eller tillverkare man ska hålla sig till eller avstå från så är jag intresserad av det med.

Tack!
Citera
2023-09-10, 20:39
Avslutad
Jag skulle ha:

* Power rack = går att köra igenom kroppen väldigt bra med en skivstång (som givetvis är från Eleiko)

* Bröstmaskin = jag hatar att bänkpressa

* Airbike = grymt bra träning för hela kroppen samtidigt som man får kondition

* Roddmaskin

* Hantelställ

* Medicinbollar

* Hoppdyna (kommer inte på rätta benämningen nu men en sådan man hoppar upp på för explosiv benträning)

Citera
2023-09-10, 20:40
Medlem
Kajahs avatar
Som egna kroppsvikt och en träningsmatta.
Citera
2023-09-10, 20:48
Bannlyst
Skivstång.
Bänkpressställ.
En sådan där man tar av knäböjen (jag ett ställ där man tar av knäböjen och där de två grejerna finns).
Några hantlar.
Du behöver inget mer.

Fina grejer att lägga till:

Pull ups ställ.
Citera
2023-09-10, 20:54
Medlem
vemsfels avatar
En skivstång och ett halvrack med med bänk räcker, allt annat är bonus. Klar fördel om den har chinsstång och/eller ställbart kabeldrag olika kabelövningar (täcker allt).

Hade jag kompletterat hade jag valt en benpress och sittande lårcurl. Och hantlar förstås. Ställbara av högre kvalité för att spara plats.
Citera
2023-09-10, 21:32
Medlem
RonHowards avatar
Bra tips hittills! Någon som har ett eget hemmagym får gärna kommentera också. Jag funderar bland annat på vilken typ av golv jag bör köpa för att dämpa det vid t ex marklyft eller bara rent generellt inte träna på betonggolv. Kikade på gymgolv men det kändes rätt dyrt sett till vad man får.

Bör man sats på att fästa grejerna i golvet/väggen eller är fristående produkter något att lita på? Jag lyfter inte några enorma mängder och maxar inte PB ensam, utan vi pratar kontrollerad träning utan risk för failure, men samtidigt vill man gärna hänga av skivstången ståendes utan att oroa sig för att racket välter. Ni fattar vad jag menar.
Citera
2023-09-10, 22:01
Medlem
Dom enda sakerna jag vill ha är:
Hantlar
Bänk
stång
Kabel
pullup
row
dipp
Citera
2023-09-10, 22:04
Avslutad
skulle säga

medicinboll
hantlar
kettlebells
yogamatta
bänk
skivstång + "hylla "( och vikter uppenbarligen )
pull-up bar
gummiband med handtag/runda band
en spinning cykel om du får plats( edit du ville visst ej ha det men kanske bra tips för
någon annan).
kanske battle-rope om du får plats

man kan göra många övningar med bara matta/hantlar/kettlebells. för hela kroppen.

finns det inte hyfsat billiga "gummiplattor " man kan lägga ut på golvet?

edit snabb googling https://www.biltema.se/fritid/traning/konditionstraning/traningsmatta-4-st-2000031674?gbraid=0AAAAADowiYiklY7JHBL114QBIp1GHA7 5N&gclid=EAIaIQobChMIo9PUoeyggQMVBzwGAB3wtw2qEAQYA SABEgLiK_D_BwE
Senast redigerad av Captinhero 2023-09-10 kl. 22:09.
Citera
2023-09-10, 22:07
Medlem
Ett half-rack (tar mindre plats och är billigare) med bra safety bars, chinup stång och dips stativ/handtag.
Justerbara bänk och två stänger och 150kg vikter.
Viktbälte.

Har du en massa plats och mer pengar att bränna så säger jag en latsdrag och powerblocks 40kg, men absolut inget måste.
Citera
2023-09-10, 22:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Bra tips hittills! Någon som har ett eget hemmagym får gärna kommentera också. Jag funderar bland annat på vilken typ av golv jag bör köpa för att dämpa det vid t ex marklyft eller bara rent generellt inte träna på betonggolv. Kikade på gymgolv men det kändes rätt dyrt sett till vad man får.

Bör man sats på att fästa grejerna i golvet/väggen eller är fristående produkter något att lita på? Jag lyfter inte några enorma mängder och maxar inte PB ensam, utan vi pratar kontrollerad träning utan risk för failure, men samtidigt vill man gärna hänga av skivstången ståendes utan att oroa sig för att racket välter. Ni fattar vad jag menar.

Ribbstol i metall med såna handtag att hänga upp. Går att flytta på ribbstolen och mängder av övningar går att göra. Vet inte det exakta namnet på prylen.

Ett multigym är alltid smidigt att ha för många övningar på liten yta.

Boxsäck
Hantlar
Pilatesboll
Medicinbollar
Citera
2023-09-10, 22:34
Medlem
EastAreaPapists avatar
Det har redan sagts i tråden, men något slags rack eller bur, bänk, skivstång, vikter, och golvmatta. Men det viktigaste tipset är att försöka köpa beggat, och köpa dyrare grejer om nödvändigt. En beggad bur med kabel och viktmagasin kommer tappa mindre i värde än ett nytt no-frills half-rack. Det hjälper nog att bo i en större stad och/eller vara beredd att köra en bit, och att ha lite tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in