2023-09-10, 20:07
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Var finns trakasserierna rent konkret?

Jag har fortfarande enbart läst om dem men inte sett något. Det vore intressant att i vart fall ta del av ett trakasseri utöver det vanliga för att förstå hur det hänger ihop.
Det beskrivs ganska utförligt i DN-intervjun med Hübinette. Peterson har ringt och sms-at honom i en omfattning som borde uppgå till ofredande, begärt ut hans mejl och publicerat dem på twitter och skrivit honom återkommande på sociala medier med ständig anspelning på Hübinettes etniska bakgrund. Han har även försökt filma med drönare på universitetsområdet. Ett år senare dyker han upp som student på en av Hübinettes distanskurser och lyckas inom loppet av den första föreläsningen få hälften av deltagarna att hoppa av.

Kanske finns det de där ute som tycker att det här är saker man ska behöva stå ut med som universitetsanställd. Jag undrar var de i så fall tycker att gränsen går.
Senast redigerad av TurboLinda 2023-09-10 kl. 20:20.
Citera
2023-09-10, 20:18
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejdad
Du påstår att Christians granskande reportage inte är några granskande reportage. Jag gav dig länken till videon där Christian gör ett granskande reportage om transorna på Dramaten så att du kan se ett exempel på hur ett granskande reportage kan se ut.

Citerar dig eftersom du verkar ha glömt bort vad du skrev:
Ja, och här ser man ju att det inte handlar om någon granskning. Hade det gjort det hade de han granskar beretts tillfälle att svara på hans frågor vid ett tillfälle de inte var upptagna med annat.

Christian Petersons främsta intresse är inte journalistik; han vill få den del av befolkningen som lever i skräck för drag queens att generera klick på hans kanal, och det skulle bli väldigt tråkig TV ifall de han angriper hade fått en chans att förbereda sig. Då hade ju tittaren nämligen fått höra deras sida av saken, och det skulle ge färre klick.

”Granskning” ser inte ut så här. Jag fattar att det finns folk som du, som inte känner igen trakasserier när ni ser det, men det är dags att ni inser att ni inte kan få det som ni vill genom att döpa om trakasserierna till ”granskning” i er jargong.
Senast redigerad av TurboLinda 2023-09-10 kl. 20:21.
Citera
2023-09-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Det beskrivs ganska utförligt i DN-intervjun med Hübinette. Peterson har ringt och sms-at honom i en omfattning som borde uppgå till ofredande, .

Det är inte ofredande att kontakta en offentlig person och be om en intervju. Utredningen är nedlagd och inget kontaktförbud meddelades. Att Tobias känner sig ofredad är en annan sak. Hör har nog Tobias neuropsykiatriska funktionshinder en viss betydelse.

Citat:
begärt ut hans mejl och publicerat dem på twitter

Det är offentliga handlingar.

Citat:
och skrivit honom återkommande på sociala medier

Är det förbjudet att kontakta Sensei Hübinette?

Citat:
med ständig anspelning på Hübinettes etniska bakgrund.

Är det sushi emojin du syftar på? Hübinette måste vara extremt känslig om han tar illa upp av en sushi emoji.

Citat:
Han har även försökt filma med drönare på universitetsområdet.

Filmat med en drönare på offentlig plats alltså? Illa!

Citat:
Ett år senare dyker han upp som student på en av Hübinettes distanskurser och lyckas inom loppet få hälften av deltagarna att hoppa av.

Källa på att Christian fick dem att hoppa av?

Humaniora har generellt sett ganska många avhopp eftersom det är slöseri med tid att plugga humaniora. De flesta inser det men vissa, som du t.ex, inser det inte och tar en värdelös kandidatexamen inom skiten.

Citat:
Kanske finns det de där ute som tycker att det här är saker man ska behöva stå ut med som universitetsanställd. Jag undrar var de i så fall tycker att gränsen går.

Christian har inte brutit mot någon regel och är inte avstängd.

Vi ska inte heller glömma att Hübinette gjort betydligt värre saker än det du radar upp. Hade Christian gjort allt detta mot en helt oskyldig person så hade nog fler motsatt sig vad Christian håller på med.
Citera
2023-09-10, 20:21
Medlem
Citat:
Ja, och här ser man ju att det inte handlar om någon granskning. Hade det gjort det hade de han granskar beretts tillfälle att svara på hans frågor vid ett tillfälle de inte var upptagna med annat.

Christian Petersons främsta intresse är inte journalistik; han vill få den del av befolkningen som lever inskränk för drag queens att generera klick på hans kanal, och det skulle bli väldigt tråkig TV ifall de han angriper hade fått en chans att förbereda sig. Då hade ju tittaren nämligen fått höra deras sida av saken, och det skulle ge färre klick.

”Granskning” ser inte ut så här. Jag fattar att det finns folk som du, som inte känner igen trakasserier när ni ser det, men det är dags att ni inser att nonintervention kan få det som ni vill genom att döpa om trakasserierna till ”granskning” i er jargong.

Du verkar tycka att journalistik bara är journalistik när den stryker dig medhårs. I verkligheten fungerar det dock inte så.

Det är inte trakasserier att ställa frågor till någon och alla förstår det.
Citera
2023-09-10, 20:22
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Det är inte ofredande att kontakta en offentlig person och be om en intervju. Utredningen är nedlagd och inget kontaktförbud meddelades. Att Tobias känner sig ofredad är en annan sak. Hör har nog Tobias neuropsykiatriska funktionshinder en viss betydelse.

Det är offentliga handlingar.

Är det förbjudet att kontakta Sensei Hübinette?

Är det sushi emojin du syftar på? Hübinette måste vara extremt känslig om han tar illa upp av en sushi emoji.

Filmat med en drönare på offentlig plats alltså? Illa!

Källa på att Christian fick dem att hoppa av?

Humaniora har generellt sett ganska många avhopp eftersom det är slöseri med tid att plugga humaniora. De flesta inser det men vissa, som du t.ex, inser det inte och tar en värdelös kandidatexamen inom skiten.

Christian har inte brutit mot någon regel och är inte avstängd.

Vi ska inte heller glömma att Hübinette gjort betydligt värre saker än det du radar upp. Hade Christian gjort allt detta mot en helt oskyldig person så hade nog fler motsatt sig vad Christian håller på med.
Jag vet inte riktigt var du kommer in i bilden. En annan användare undrade vad trakasserierna bestod i; jag gav svar. Jag har inte påstått att något kontaktförbud har meddelats eller överträtts.

Men när du nu gett dig in i meningsutbytet kanske du kan förklara varför kursansvariga ska behöva stå ut med den här behandlingen. Som jag förstår det är det den tesen du företräder.
Citera
2023-09-10, 20:22
Medlem
Citat:
Det beskrivs ganska utförligt i DN-intervjun med Hübinette. Peterson har ringt och sms-at honom i en omfattning som borde uppgå till ofredande, begärt ut hans mejl och publicerat dem på twitter och skrivit honom återkommande på sociala medier med ständig anspelning på Hübinettes etniska bakgrund. Han har även försökt filma med drönare på universitetsområdet. Ett år senare dyker han upp som student på en av Hübinettes distanskurser och lyckas inom loppet få hälften av deltagarna att hoppa av.

Så det man själv kan ta del av är de sociala medierna, är det på Twitter X alltså, eller Facebook. Vore bra att få länk eller datum om det ligger längre tillbaks i tiden.

Du menar att han försökte filma Hübinette med drönare? Annars förstår jag inte problemet med att filma en offentlig byggnad med drönare.

Hur informerades de andra studenterna om CP:s deltagande? Låter lite tveksamt att gå ut med en varning för en kursdeltagare till alla andra. Eftersom det sägs att de hoppade av när de förstod att CP gick kursen.
Senast redigerad av Varglig 2023-09-10 kl. 20:25.
Citera
2023-09-10, 20:25
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Hur informerades de andra studenterna om CP:s deltagande? Låter lite tveksamt att gå ut med en varning för en kursdeltagare till alla andra.
Varifrån kommer den uppgiften? Det är inget jag har hört något om.
Citera
2023-09-10, 20:26
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Du verkar tycka att journalistik bara är journalistik när den stryker dig medhårs. I verkligheten fungerar det dock inte så.

Det är inte trakasserier att ställa frågor till någon och alla förstår det.
Ingen har heller påstått att det skulle vara trakasserier att ställa frågor. Men jag förstår att det är den typen av halmgubbar du behöver för att vidmakthålla ditt stöd för mobbaren.
Citera
2023-09-10, 20:27
Medlem
Citat:
Varifrån kommer den uppgiften? Det är inget jag har hört något om.

De hoppade ju av på grund av CP. Hur blev de informerade om vem CP var? Det måste ju gått ut information på något sätt.
Citera
2023-09-10, 20:27
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt var du kommer in i bilden. En annan användare undrade vad trakasserierna bestod i; jag gav svar. Jag har inte påstått att något kontaktförbud har meddelats eller överträtts.

Men när du nu gett dig in i meningsutbytet kanske du kan förklara varför kursansvariga ska behöva stå ut med den här behandlingen. Som jag förstår det är det den tesen du företräder.

Inget kontaktförbud, utredningen om ofredande nedlagd, Christian inte avstängd från utbildningen. Allt detta beror givetvis på att Hübinette aldrig har blivit trakasserad av Christian utan endast känt sig obekväm av personer med andra åsikter, på grund av sin dokumenterade psykiska ohälsa.

Alternativt låtsas Hübinette att han känner sig trakasserad för att vinna sympatier. Det är en psykiskt sjuk psykopat vi pratar om
Citera
2023-09-10, 20:29
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
De hoppade ju av på grund av CP. Hur blev de informerade om vem CP var? Det måste ju gått ut information på något sätt.
De deltog på samma föreläsning som han.
Citera
2023-09-10, 20:29
Medlem
Citat:
Ditt budskap börjar bli grumligt. Handlar det här nu om att du vill överta kontrollen över vilken kunskap som ska få förmedlas vid svenska allmänna lärosäten? Jag trodde det handlade om att Tobias Hübinette behövde ”granskas” av någon anledning och att denna granskning bäst görs på föreläsningstid av en självutnämnd guerillajournalist som skrämmer vettet ur hans studenter.

Petersons modus operandi är att hålla sig på rätt sida av det formella regelverket. Jag vet inte varför du spelar ovetande om det.

Om hans agerande hade anmälts till någon rättsvårdande instans hade både du och jag vetat det nu; ingen nyhetskanal hade missat att nämna det. Vem tror du att du lurar med de här charaderna?

Alltså, jag är bara en vanlig medborgare och har vare sig lust eller möjlighet att "ta kontroll över vilken kunskap som ska förmedlas". Men du kanske är medveten om att inte alla typer av kurser finns på våra högskolor? Det som förmedlas vid högre lärosäten ska vara grundat i vetenskap. Det finns många som ifrågasätter att "vithetsstudier" har en vetenskaplig grund och således bör förekomma som ämne i skolor. Är något inte grundat i vetenskap faller det under kategori övriga hobbys/ hjärntvätt. Vill man låta hjärntvätta sig finns politiska eller religiösa grupper att delta i. Och ja, tråden handlar om C.P:s granskning av T.H. Dina ordval gör det nu uppenbart att du är överengagerad i ämnet och inte har förmåga till distans. Därav ord som t ex "guerillajournalist".

Om C.P:s modus är att hålla sig inom gällande regler verkar väl allt rätt OK? Eller? Det är vad man önskar av alla medborgare.

Hördu, jag håller inte på med charader. Jag vidhåller att varken du eller jag kan veta om detta ärende kan hamna hos polis/ domstol. Kanske finns inget ärende just nu men det utesluter inte kommande ärenden.

Varför är du så uppjagad? Du verkar ju själv anse att C.P hållit sitt agerande inom lagens gränser. Om det är fel på lagen får man väl ändra den då. Om lagstiftaren anser att det finns skäl för det. Annars får väl T.H tuffa till sig och hantera situationen i samarbete med sin arbetsgivare + andra stödpersoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in