2023-09-10, 15:41
Avslutad
Hej. Jag har ADD och har nyligen fått börja med adhd-medicin. Jag har alltid haft en hjärna som går på högvarv, vilket har gett mig en inre stress och konstant ångest. Min ångest ger uttryck i att jag har ett konstant tryck över bröstet som nästan alltid är där, svårt att varva ner, svårt att andas då jag alltid tar korta andetag om jag inte tänker på att andas normalt så det känns som att jag aldrig får tillräckligt med syre. Min läkare sa att han inte ville ge mig medicin mot ångesten då han trodde att adhd-medicinen skulle hjälpa mot det och att den blir som att man lägger ett lock på den där inre stressen. Men när jag googlade på ångest och adhd-medicin så fick jag upp detta:*"Läkemedel som innehåller metylfenidat och lisdexamfetamin, till exempel Concerta och Elvanse, kan ge psykiska biverkningar varav ångest är en av dem".

Ni som tar adhd-medicin, hur har ni upplevt det, har er ångest blivit bättre eller sämre? Jag vill absolut inte ha mer ångest än vad jag redan har...
Citera
2023-09-10, 17:26
Medlem
Willtoms avatar
För mig tycker jag att ADHD medicin fungerade bättre än vad ångetdämpande mediciner gör.
Svårt att förklara men, CS ger ett bättre inre lugn.

Citat:
Läkemedel som innehåller metylfenidat och lisdexamfetamin, till exempel Concerta och Elvanse, kan ge psykiska biverkningar varav ångest är en av dem
Ptja, det viktiga ordet i det stycket är KAN - Det påstår ju inte att den medicinen alltid ger ångestbiverkningar.

Jag tycker du bör lyssna på din läkare nu och testa.
Det enda som är jobbigt med den är att man fick göra pissprov samt regelbundna checker för att kolla blodtrycket.

Men samtidigt är det lättare att avbryta en kur med ADHD medicin, det är bara att sluta ta det.
Antidepp medicin måste man trappa ner med.

Passa på att höra med din läkare om vad han tycker om att pausa med ADHD medicinen under en helg eller så, jag tyckte det fungerade bättre än att äta den för jämnan.
Sen upplevde jag att de korttidsvekande ADHD medicinen fungerade bättre än den långtidsverkande.

Du får testa dig fram.
Citera
2023-09-10, 17:28
Medlem
zombie-nations avatar
Hade Ritalin, den var ångestneutral för mig.
Citera
2023-09-10, 17:34
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2023-09-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffledust
Hej. Jag har ADD och har nyligen fått börja med adhd-medicin. Jag har alltid haft en hjärna som går på högvarv, vilket har gett mig en inre stress och konstant ångest. Min ångest ger uttryck i att jag har ett konstant tryck över bröstet som nästan alltid är där, svårt att varva ner, svårt att andas då jag alltid tar korta andetag om jag inte tänker på att andas normalt så det känns som att jag aldrig får tillräckligt med syre. Min läkare sa att han inte ville ge mig medicin mot ångesten då han trodde att adhd-medicinen skulle hjälpa mot det och att den blir som att man lägger ett lock på den där inre stressen. Men när jag googlade på ångest och adhd-medicin så fick jag upp detta:*"Läkemedel som innehåller metylfenidat och lisdexamfetamin, till exempel Concerta och Elvanse, kan ge psykiska biverkningar varav ångest är en av dem".

Ni som tar adhd-medicin, hur har ni upplevt det, har er ångest blivit bättre eller sämre? Jag vill absolut inte ha mer ångest än vad jag redan har...

Ångest när effekten avtar på eftermiddagen är vanligt men läkaren har nog rätt i att det kommer hjälpa dig även med ångesten på sikt. Var beredd på att den kommer ungefär samma tid och lär dig att den går över. Planera för den så den inte kommer när du är hungrig i soffläge. Det lätt att kosten blir kass för minskad hunger är mer regel än undantag och med blodsocker i botten är ingen glad. Kan be läkaren om Lergigan eller liknande, det kommer du inte nekas. Sömnen kan också bli tuff innan du får koll på hur medicinen påverkar dig.
Citera
2023-09-10, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tio1000
Ångest när effekten avtar på eftermiddagen är vanligt men läkaren har nog rätt i att det kommer hjälpa dig även med ångesten på sikt. Var beredd på att den kommer ungefär samma tid och lär dig att den går över. Planera för den så den inte kommer när du är hungrig i soffläge. Det lätt att kosten blir kass för minskad hunger är mer regel än undantag och med blodsocker i botten är ingen glad. Kan be läkaren om Lergigan eller liknande, det kommer du inte nekas. Sömnen kan också bli tuff innan du får koll på hur medicinen påverkar dig.
Jag har medicin för sömnen då jag har sömnstörningar sen innan, kan adhd-medicinen blocka ut sömnmedicinens effekt?
Citera
2023-09-10, 19:00
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Jag har medicin för sömnen då jag har sömnstörningar sen innan, kan adhd-medicinen blocka ut sömnmedicinens effekt?
Ja och nej, prova och se. Kom ihåg att det är en stimulant, så du kommer komma ned.
Citera
2023-10-10, 23:58
Medlem
Citat:

Jag har ingen adhd/add-diagnos (ska dock försöka få en utredning) men har testat de mediciner mitt barn (med diagnos) har provat, eftersom jag tänkte att jag har ju problem med just det som de säger att de där medicinerna ska hjälpa mot. (Noll exekutiva funktioner, kass motivation osv.) Jag var nojig över över att bli speedad eller inte kunna sova, men det enda som hände med Metylfenidat/Ritalin (20-30 mg) var att den förlamande stressen och ångesten som gjorde minsta sak oöverstigligt jobbig - den bara försvann. Jag klev upp och tog tag i det som skulle göras bara. Framåt kvällen blev jag skittrött och kunde inte göra annat än att faktiskt gå och lägga mig i rimlig tid i stället för att vara uppe halva natten. Har provat Elvanse också, men det var segt - tog flera timmar att komma igång ändå och sen var det helt enkelt omöjligt att sova. Det verkar vara väldigt individuellt vad som passar, men enligt min pyttelilla erfarenhet så måste det inte ge ångest. (När jag tog 30 mg metylfenidat flera dagar i rad kom det dock en dag när jag återigen kände ångest och inte kunde förmå mig till något vettigt. Kanske för att det var mer än jag behövde, kanske för att det inte är bra för mig att ta varje dag.)
Citera
2023-10-11, 20:07
Medlem
savoirfaires avatar
Testat metylfenidat och elvanse. Elvanse gav mkt mindre påtaglig ångestsymtom. Det där är rätt individuellt dock.
Citera
2023-10-11, 20:09
Medlem
savoirfaires avatar
Det som är bra med elvanse är att det är ”jämnare” typ. Metylfenidat slår snabbt och man märker när det går ur pga plötslig ångest
Citera
2023-10-11, 20:12
Medlem
f30malmos avatar
Jag har haft både xanor och elvanse/attentin samtidigt, men de gör väldigt ogärna så.
Citera
2023-11-28, 09:30
Medlem
Jag är 68 år och fick ADHD diagnosen 2016. Nu prövar jag medicin och har prövat Metylfenidat. Kände ingen skillnad öht. Prövar nu Elvanse 20 mg. Ökade till 30 men då blev jag deppad. Så nu är jag tillbaka på 20 mg. Nu tycker jag inte den är så bra som jag hoppats. De största ADHD problemen jag har är rastlöshet, dåligt minne och dålig koncentration. Har också lite tics; nynnar och har rörelser med axlarna.
Är här någon som prövat något som hjälper för denna "inre oro" som är där hela tiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in