2023-09-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Därmed inte sagt att det inte GÅR att hitta för 20k men väldigt ovanligt. De allra flesta hyfsade fristående villor i typ Täby etc går för 25 och uppåy kallhyra

Stoppa pressarna - marknaden är ned 16.7% sedan igår!

F.ö. intressant gällande hyror; om 20-25k utgör en gräns för vad folk är kan och är villiga att betala motsvarar det cirka 4.4 - 5.5 msek marknadspris. Är nog där dessa kåkar skall ligga, dvs. i många fall är de övervärderade närmare faktor 2 eller mer.
Citera
2023-09-10, 12:11
Medlem
Citat:
Nej hade ju varit mycket bättre för livet att ta en HR i Tensta och lägga några miljoner på börsen.

Alla HR ligger inte i Tensta. Eller ens i Sthlm.
Att direkt eller indirekt hävda att HR som boendeform "är ghetto", är lika tramsigt som att hävda att alla BR-innehavare köpte i februari 2022 med fullbelåning (och blancolånad kontantinsats).

Vi måste komma ifrån sådant trams om det ska bli någon vettig diskussion i den här tråden. Jag vet att du kan bättre.
Citera
2023-09-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Jag menar primärt byggsektorn, inte mekklarna och svennebanan. De är alltid på ruinens brant så intet nytt under solen där.

Jag pratar om alla byggare som levt på ROT jobb de senaste vad... 15 åren sen rot infördes? Det måste vara tusentals jobb som inte finns mer. Än kan många leva på gamla ordrar men de kommer inte finnas nån gång nästa år skulle jag tro. Även andra delar av bygg drabbas hårt. Småhus tillverkningen till exempel.

Sedan ska man inte glömma att Bygg skapar jobb i många leverantörsled. Ok, konkar "Rogers Byggtjänst AB" är det väl kanske inte jordens undergång, men får Skanska och Peab problem, kommer det bli svallvågor i många och långa led. Det - skulle kunna bli en riktig recessions-trigger. Så vi får hoppas att det aldrig händer.
Citera
2023-09-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Sedan ska man inte glömma att Bygg skapar jobb i många leverantörsled. Ok, konkar "Rogers Byggtjänst AB" är det väl kanske inte jordens undergång, men får Skanska och Peab problem, kommer det bli svallvågor i många och långa led. Det - skulle kunna bli en riktig recessions-trigger. Så vi får hoppas att det aldrig händer.
Exakt det är åkerier mm som drabbas.
Citera
2023-09-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvidBirch
Hur skulle ni säga läget ser ut för att köpa sin första bostadsrätt i mindre stad just nu? Är inte speciellt insatt i bostadsmarknaden men jag fattar att det kanske inte är det mest optimala med rådande situation, samtidigt har ju köppriserna gått ner en del. Tänker att en del säljare kan vara ganska desperata då det ligger många objekt ute och har man tur kanske man kan göra en bra affär, dock kommer ju räntekostnader och liknande såklart påverka en själv också.
Hur går era tankar? Jag kommer köpa inom snar framtid oavsett om inte läget förvärras kraftigt, men bör man passa på så snart som möjligt eller kan man leta runt i lugn och ro i hopp om att priserna sjunker mer?

Jag skulle tänkt såhär: Vill jag bo här i 10-15 år? Hur ser livet ut då? Partner? Barn? Behöver jag därför ett extra rum? Hur är området och skolorna? Hur ser utvecklingen ut just nu, utvecklas området "till det bättre" eller är det på dekis?

Sådant. En bostad är ingen aktie, utan något som konsumeras och ska generera livskvalitet under din livstid. Vad som är livskvalitet för dig, kan bara du definiera
Citera
2023-09-10, 12:25
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Jag menar primärt byggsektorn, inte mekklarna och svennebanan. De är alltid på ruinens brant så intet nytt under solen där.

Jag pratar om alla byggare som levt på ROT jobb de senaste vad... 15 åren sen rot infördes? Det måste vara tusentals jobb som inte finns mer. Än kan många leva på gamla ordrar men de kommer inte finnas nån gång nästa år skulle jag tro. Även andra delar av bygg drabbas hårt. Småhus tillverkningen till exempel.

Jag förstår inte. Jag tror du menar snickarbranschen och inte byggbranschen. Byggbranschen pratar vi om fina välskötta bolag i miljardklassen (exkl SBB) som nu ser en nedgång.

Kan du utveckla ditt ROT resonemang. Min analys är att även snickarna är i en viss svaka. Men när hushållen anpassar sig till räntenivån så kommer det att fortsätta gå bra i den sektorn. Folk kommer inte kunna köpa nytt för att uppgradera sig, utan renoveringarna kommer fortsätta. Ge det 3-5år Max.
Citera
2023-09-10, 12:34
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag postade lite länkar till radhus till salu i Sollentuna. De är väldigt lika i standard, läge och skick ( ytskikt varierar såklart).
De ligger runt 4,9 milj i snittvärdering på Booli, dock lades ett ut för 3,995 efter att ha sänkts från 4,5 milj, det gick för 4,4 milj.
Ett annat verkar ha fått utgångspris 4,995, ett tredje har bud på 4,450 vilket är utgångspris. Dock verkar den ende budgivaren budkrigat med sig själv upp till utgångspriset.
Kvar ligger ett radhus på 4,995 och ett till skall snart ut på marknaden.
Priserna sjunker även i det ”billigare” segmentet verkar slutsatsen vara.

Konstig slutsats. Du har kikat på tre hus och försöker bilda dig en uppfattning av marknaden i stort. Har säljaren ens gjort en dålig affär? Vad köpte dom för?

Mäklarknepet idag är att lägg it bostäder till högre pris även vad säljare och köpare möts på. Dom vet att det kommer ett skambud baserat på utgångspriset.

Som säljare så ska man vara försiktig idag med att köpa innan försäljningen gjorts. Stressen är den enskildes största fiende i denna marknad.

Jag bor i norra Stockholm i ett kedjehus och mitt pris har sjunkit med 8% sedan toppnoteringen under pandemin. Ligger 200.000 över noteringen innan december 19 när pandemin drog igång och grannen sålde precis samma typ av bostad så referensen kring den affären borde passa in på mig. Jag skulle göra en vinst på 900.000 om jag fick samma pris som dom och jag har bott i huset i 5år.

Marknaden är inte i kris, ,en köpte man på toppen av pandemin så kommer man sannolikt göra en mindre förlust. Många kommer dock kvitta detta mot de vinster som gjort på tidigare affärer och har uppskov idag.
Citera
2023-09-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
Stoppa pressarna - marknaden är ned 16.7% sedan igår!

F.ö. intressant gällande hyror; om 20-25k utgör en gräns för vad folk är kan och är villiga att betala motsvarar det cirka 4.4 - 5.5 msek marknadspris. Är nog där dessa kåkar skall ligga, dvs. i många fall är de övervärderade närmare faktor 2 eller mer.

Från 25k och uppåt skrev jag som sagt.
Citera
2023-09-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Alla HR ligger inte i Tensta. Eller ens i Sthlm.
Att direkt eller indirekt hävda att HR som boendeform "är ghetto", är lika tramsigt som att hävda att alla BR-innehavare köpte i februari 2022 med fullbelåning (och blancolånad kontantinsats).

Vi måste komma ifrån sådant trams om det ska bli någon vettig diskussion i den här tråden. Jag vet att du kan bättre.

Det som är tramsigt är att trådens skribenter hela tiden gör kalkyler som bygger på förutsättningen att alla kan få tag i en HR där de vill bo. Som bekant är det inte möjligt.

Självklart, om du har möjlighet till en bra HR i ett bra område så är det en rimlig jämförelse. Men hur många i befolkningen har det? Att hyra en lägenhet är heller inte ett speciellt attraktivt alternativ för de som har barn. De vill i 9 fall av 10 bo i hus eller radhus för att få logistiken att fungera.
Citera
2023-09-10, 12:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Konstig slutsats. Du har kikat på tre hus och försöker bilda dig en uppfattning av marknaden i stort. Har säljaren ens gjort en dålig affär? Vad köpte dom för?

Mäklarknepet idag är att lägg it bostäder till högre pris även vad säljare och köpare möts på. Dom vet att det kommer ett skambud baserat på utgångspriset.

Som säljare så ska man vara försiktig idag med att köpa innan försäljningen gjorts. Stressen är den enskildes största fiende i denna marknad.

Jag bor i norra Stockholm i ett kedjehus och mitt pris har sjunkit med 8% sedan toppnoteringen under pandemin. Ligger 200.000 över noteringen innan december 19 när pandemin drog igång och grannen sålde precis samma typ av bostad så referensen kring den affären borde passa in på mig. Jag skulle göra en vinst på 900.000 om jag fick samma pris som dom och jag har bott i huset i 5år.

Marknaden är inte i kris, ,en köpte man på toppen av pandemin så kommer man sannolikt göra en mindre förlust. Många kommer dock kvitta detta mot de vinster som gjort på tidigare affärer och har uppskov idag.
Det intressanta med området är att husen är väldigt lika både i skick och läge samt har identisk ålder i princip. Så om objekten där börjar att sjunka i pris kontra Boolis snittvärdering så är det definitivt en rätt bra indikation på vart marknaden är påväg.
Citera
2023-09-10, 12:46
Medlem
Citat:
Det som är tramsigt är att trådens skribenter hela tiden gör kalkyler som bygger på förutsättningen att alla kan få tag i en HR där de vill bo. Som bekant är det inte möjligt.

Absolut, men man behöver inte acceptera varje invit till sandkastning heller. Man behöver inte sänka sig till andras nivå hela tiden.
Ang HR, som jag skrev - alla bor inte i Sthlm. Här i Gbg, gick det utmärkt att få tag på en jättefin och jättehyresreglerad HR i jätteattraktivt läge - enbart genom att stå i bostadskö under åren jag pluggade på universitetet. Detta var dock några år sedan - läget är tuffare idag.

Citat:
Självklart, om du har möjlighet till en bra HR i ett bra område så är det en rimlig jämförelse. Men hur många i befolkningen har det? Att hyra en lägenhet är heller inte ett speciellt attraktivt alternativ för de som har barn. De vill i 9 fall av 10 bo i hus eller radhus för att få logistiken att fungera.

Hyra ska man egentligen bara göra som ung och/eller barnlös. Alternativt som pensionär efter "exit" från bostadsmarknad och ekorrhjul, medan man lever upp sina under livet ackumulerade tillgångar.
Min ärliga åsikt är om man inte har råd i Sthlm, kanske man ska titta på Örebro eller Eskilstuna istället. Det går att få livskvalitet där också.

Problemet är att folk är kräsna och tjuter så fort de inte får vad de vill - och det helst utan att betala för det!
Citera
2023-09-10, 12:57
Medlem
TeEsErs avatar
Jag säger inte att han har rätt eller fel men han har varit med så länge att han inte bryr sig om vad andra tycker längre.

Jag tycker att hans lite kåserande uttalande ger ett intressant perspektiv på situationen.
Och ja, publiceras det i TN så har det en "sida".

https://www.tn.se/naringsliv/31310/klas-eklund-sa-hart-slar-nasta-rantehojning-kan-skapa-stora-problem/
Citat:
Men argumenten för fortsatta höjningar är slentrianmässiga och saknar konsekvensanalyser, varnar Klas Eklund, seniorekonom på Mannheimer Swartling.

– Det som är fascinerande och lite märkligt med dagens penningpolitik är att hela diskussionen handlar om tillbakablickande inflationsstatistik. Det handlar nästan inte alls om det viktiga - prognosen för inflationen - utan bara om vad vi har för inflation just nu, säger han.

”Inflationen under de senaste sex månaderna ligger faktiskt på bara drygt en procent.”
I normala fall när inflationen är någorlunda stabil är det inte så farligt att förlita sig på gamla siffror. Men som bekant har världen de senaste åren gått igenom väldigt tvära kast med pandemi, krig och störningar i utbudet som drivit upp priserna – även i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in