Citat:
Ursprungligen postat av
DaKittler
Det som är tramsigt är att trådens skribenter hela tiden gör kalkyler som bygger på förutsättningen att alla kan få tag i en HR där de vill bo. Som bekant är det inte möjligt.
Absolut, men man behöver inte acceptera varje invit till sandkastning heller. Man behöver inte sänka sig till andras nivå hela tiden.
Ang HR, som jag skrev - alla bor inte i Sthlm. Här i Gbg, gick det utmärkt att få tag på en jättefin och jättehyresreglerad HR i jätteattraktivt läge - enbart genom att stå i bostadskö under åren jag pluggade på universitetet. Detta var dock några år sedan - läget är tuffare idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
DaKittler
Självklart, om du har möjlighet till en bra HR i ett bra område så är det en rimlig jämförelse. Men hur många i befolkningen har det? Att hyra en lägenhet är heller inte ett speciellt attraktivt alternativ för de som har barn. De vill i 9 fall av 10 bo i hus eller radhus för att få logistiken att fungera.
Hyra ska man egentligen bara göra som ung och/eller barnlös. Alternativt som pensionär efter "exit" från bostadsmarknad och ekorrhjul, medan man lever upp sina under livet ackumulerade tillgångar.
Min ärliga åsikt är om man inte har råd i Sthlm, kanske man ska titta på Örebro eller Eskilstuna istället. Det går att få livskvalitet där också.
Problemet är att folk är kräsna och tjuter så fort de inte får vad de vill - och det helst utan att betala för det!