2023-09-10, 09:22
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
2024 kommer att bli SKIT för alla våra kära överbelånade torskar.

Bolånetorskarna kommer vara i total angst.

Inflationen kommer inte att sjunka till 2 % och vara där VARAKTIGT under 2024.

ERGO INGA RÄNTESÄNKNINGAR 2024.

Lycka till alla bolånetorskar.

Man kan begära amorteringsfritt, lugn, ni haverister kommer inte få rätt, blir dyra hyresrätter för all framtid
Citera
2023-09-10, 09:33
Medlem
Man kan nog säga att Sverige har degraderats och utvecklats till där Polen var på 1970-talet. Hörde att polackerna bodde hemma hos päronen tills dem var i fyrtioårsåldern, inte förräns då hade dom råd att flytta!

Jaja, det kostar att vara hela världens socialbyrå..
Citera
2023-09-10, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Man kan nog säga att Sverige har degraderats och utvecklats till där Polen var på 1970-talet. Hörde att polackerna bodde hemma hos päronen tills dem var i fyrtioårsåldern, inte förräns då hade dom råd att flytta!

Bara för att du fortfarande bor hemma hos mamma, betyder det inte att alla gör det. Men det är klart att Sverige utvecklats negativt sedan 70-talet, men att vi skulle ha någon form av Polsk standard är ju bara trams.
Citera
2023-09-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Man kan begära amorteringsfritt, lugn, ni haverister kommer inte få rätt, blir dyra hyresrätter för all framtid

Amorteringsfritt. Jag säger 3% som lägsta amorteringskrav för alla och slopat ränteavdrag. Vilket tror du är närmast?

Ska kronan tillbaka till 9-10kr mot riktiga valutor så är det åtgärderna som behöver införas. Gillar du kronan 15kr mot riktig valuta så kan du fortsätta köra nuvarande bolånemodell.

Pick your poison.
Citera
2023-09-10, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease

Jaja, det kostar att vara hela världens socialbyrå..

Ja vill man vara ett socialkontor så får man plundras och värderas som ett också. Vi är som en sunkig miljonprogramsbyggnad med korridorer från 60-talet. Underhållsbehovet är enormt men ingen som vill ta tag i saker.

Och värre ska det bli. Medelklassen blir väldigt sur nu när de inser att all net worth är utraderad när pengar börjar kosta pengar igen.
Citera
2023-09-10, 10:02
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Amorteringsfritt. Jag säger 3% som lägsta amorteringskrav för alla och slopat ränteavdrag. Vilket tror du är närmast?

Ska kronan tillbaka till 9-10kr mot riktiga valutor så är det åtgärderna som behöver införas. Gillar du kronan 15kr mot riktig valuta så kan du fortsätta köra nuvarande bolånemodell.

Pick your poison.

Tur att du inte regerar då

Du kommer att se så snart inflationen viker sig i usa och eu så kommer kronan komma tillbaka på nivåerna innan. Vad ska du gapa på då?
Citera
2023-09-10, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Bara för att du fortfarande bor hemma hos mamma, betyder det inte att alla gör det. Men det är klart att Sverige utvecklats negativt sedan 70-talet, men att vi skulle ha någon form av Polsk standard är ju bara trams.

Ha ha! Jag bor i friköpt villa strax utanför storstad med 20% belåning och då är hänsyn tagen till aktuell värdeminskning men jag tycker synd om dagens ungdomar.

Btw! Standarden på dagens boendemöjligheter är katastrofal jämfört med 70-80-talet mot vad man hade att välja på då.
Citera
2023-09-10, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Tror nog många kan, men inte vill. Kalkyläntan för KALP har ju inte ändrats. Om vi tar ett objekt som jag är sugen på. Köptes våren 2021 för 1875K. Sedan dess har avgiften höjts och kommer höjas ytterligare med 10 % vid årsskiftet. Sannolikt mer senare. Bolåneräntorna är ju typ tredubblade. Säljaren vill ha 1895K vilket jag med stor marginal har råd med, men skulle känna mig som en fullständig idiot om jag betalade det i dagens läge. Så jag håller objektet under bevakning och väntar, jag måste verkligen inte flytta på något sätt.

Kan och kan. Man kan leva på vatten och nudlar och lägga 90% av sin inkomst på boende. Det går ju, och då är räntorna låga om man har vad folk ”kan” som måttstock.

Det vi ser nu är köpare som vägrar att betala 1% ränta priser när bolåneräntorna är nästan 5%.
Citera
2023-09-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Tur att du inte regerar då

Du kommer att se så snart inflationen viker sig i usa och eu så kommer kronan komma tillbaka på nivåerna innan. Vad ska du gapa på då?

Tror att du och övriga överbelånade bör genast glömma fantasin om låg inflation inom en nära framtid. Inflationen som fenomen är tillbaka i västvärlden, och det beror inte på något krig eller ”covid” som vissa försöker lura er att tro, utan för att västvärlden bedrivit korståg mot billig energi (olja och kärnkraft), samt att man nu även krigar mot Kina som gett oss billig tillverkningskostnad.

Man gör sig en otjänst om man tror att räntorna kommer att sjunka från dagens nivåer innan 2025. En såkallad ”cope”.
Citera
2023-09-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Haha. Så himla svenskt och tafatt. Vi sitter här och har gjort bort oss och kan inte ens lösa våra egna problem, det är så svenskt att inte kunna ta några beslut. Vi ska förlita oss på att sitta passivt och hoppas på att det ska lösa sig av sig självt och sätta hoppet till andra länder för vi kan inte hitta egna lösningar och ta beslut. Det får andra göra åt oss och vi sitter så snällt ner i båten tafatta och handlingsförlamad. Nej höj räntan så det får effekt, varken fastighets eller bostadsmarknaden kommer krascha och det blir omvärlden snabbt varse om. Det är inte ens 1% av av Sveriges befolkning som maxbelånade sig och köpte under covidpeaken. Så var det löst, tog 5min att ta det beslutet.

Enig. Det är inte värt att rädda några överbelånade individer och företag på landets finansiella stabilitets bekostnad. De flesta svenskarna har högst hanterbara lån, även vid 7% ränta.

Det finns några få som gjort bort sig, och tough luck.
Citera
2023-09-10, 10:14
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Mycket mindre fallhöjd. På sikt kommer det bli en boom i Norrland då det kommer bli white flight dit från Somaliland i södra Sverige. Det finns väl knappt några turkar där uppe? Bara en sådan sak kommer man snart betala vad som helst för.

Det finns, men de är betydligt färre. Trenden hittills är att invandrare/flyktingar brukar vara snabba med att lämna Norrland till förmån för mer invandrartäta städer söderut. Samtidigt är det ett sorgligt konstaterande att så fort de lyckas bli så många att de kunnat skapa ett parallellsamhälle så trivs de rätt bra och stannar, men det är fortfarande lättare att hitta "80- och 90-talssverige" norrut än söderut.

Begränsningen av flytt norrut beror i stort sett enbart på arbetstillfällen, annars hade vi redan haft norrlandsflykt i samband med att folk hoppar på the white flight som pågått i över 20 år. Den dagen fler arbetsgivare inser det rimliga med distansarbete och digitala träffar så kan vi nog få se större andel administrativt yrkesfolk börja flytta sig norrut, vilket i sig kommer skapa fler arbetstillfällen och lyfta den norrländska bostadsmarknaden. Om man är i Stockholm så kan man, beroende på stadsdel, fortfarande uppleva att man är i Sverige. När man befinner sig i flera större städer så är det svårt att gissa sig till vad som kan utgöra majoritetsbefolkning, Malmö är väl det mest tragiska exemplet, och det verkar vara svårt att numer attrahera svenskar som snarare flyttar ut än flyttar in. Kan tänka mig att många svenskar lätt och gärna flyttar till norrland så fort det är möjligt att säkra inkomsten. Sedan är det väl rimligt att tillägga det inte handlar om etnicitet utan om beteenden, och det är beteenden som gör att blandningen av svenskar och utomeuropéer från islampräglade regioner/länder saknar framgång.
Citera
2023-09-10, 10:22
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Byggsektorn kraschar totalt 2024 pga det du tar upp. Kommer bli en slakt utan dess like! Många som täljt guld i och med bostadspriserna i storstäder och många som slavat åt dem. De kommer få ringar på vattnet långt utanför bostadsmarknaden tror jag. Har jag fel?

Svårt att sia om. Byggsektorn är redan i kris och mäklarna är desperata (trots att det ligger många objekt ute för försäljning). Men det är samtidigt bostadsbrist och bostäder är inte endast en handelsvara utan även en avgörande faktor för människans överlevnad..

Jag tror inte det är speciellt komplicerat alls egentligen. Marknaden har mentalt ställt om i viss mening i och med räntehöjningarna, och många nöjer sig med boendet dom har idag. Drömmen om ”ett extra rum” och liknande läggs på is. I ärlighetens namn så behöver man nog fråga sig hur mycket marknaden överhuvudtaget reagerat på räntehöjningarna. Hittills har marknaden inte ens korrigerat sig fullt ut för den största avvikelsen på 100år, dvs pandemin. Genomsnittspriset på BRF i riket är betydligt högre än dec -19 när det satte igång, och den verkliga rusningen i priserna skedde. Allt finns på svensk mäklarstatistik för den som är intresserad.

Hela diskussionen blir skev om man inte räknar in denna gigantiska avvikelse som påverkade oss mer än vad vi tror. Det som blir tufft framöver tror jag är ”nya” BRF och många föreningar som ska lägga om större lån. Jag misstänker att vissa föreningar kommer behöva höja avgifterna ordentligt på sikt men tar förlusterna på typ 5-10år. Det kommer bli årliga höjningar på runt 10% vilket i viss del kommer kompenseras av lönehöjningar för den enskilda. Det är en tydlig skiftning bland annonserna idag där det ekonomiska läget för föreningen blir viktigare salespitch än marmorbänken i köket.

Jag tror vi kommer se en inlåsningseffekt där fler ”tvingas” bo kvar i sina bostäder. ”Tvingas” är ju en sanning med modifikation eftersom de flesta har det väldigt bra men vill hela tiden ha mer.

Den som tror att man ska tjäna storkovan behöver förstå begreppet löpande kostnader. Många objekt kan bli betydligt billigare än innan höjningen men då måste man som spekulant förstå att avgiften kommer höjas över tid och det är det som är inprisat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in