Citat:
Ursprungligen postat av
DroidBishop
Dom kommer kontrollera nästan all olja. Förstår du vad det innebär? Det innebär att vi inte kommer ha något val än att snällt vara lydiga bitches. Sorry men vi har spelat bort våra kort som in i helvete. Vi har klimatsekteristiska kärringar vid makten som inte begriper hur världen fungerar.
Och vi ska vara kaxiga och tro att vi ska kunna mota bort Ryssland?
Västvärlden är som ett företag som blivit woke och försöker konkurrera med hungriga startups som är anti-woke. Det går inte
Ca hälften av all olja, men OK jag förstår din poäng.
T.ex. USA och Kanada är självförsörjande och exporterar olja (och gas). EU-länderna + andra Västeuropeiska länder såsom Storbritannien + Norge producerar rätt mycket olja själva, men har ett behov av import. Som de kan köpa av den andra halvan av världen om de vill. Dessutom använder EU-länderna allt mindre olja för vart år.
MENA exporterar främst till Kina och Indien. Och visst dem kan de ju bojkotta, tror det blir populärt i BRICS.
Men OK. Vad rent konkret skulle nu detta förenade BRICS kräva av Västvärlden tänkte du? Tycker mig höra detta om och om igen, men ingen berättar exakt vad de skulle kräva så kan du berätta vad exakt är du snäll. Och varför tror du inte Västvärlden skulle kunna bojkotta varor till BRICS och göra detsamma tillbaka?
Citat:
Ursprungligen postat av
ankylosaurus
Usa vill inte förlora sin hegemoni och de vill inte att deras främsta exportprodukt, dollarn, skall hotas. Om shithole countries som Kina, Ryssland, Saudi, Iran, Indien, Syrien etc trots inbordes konflikter kan hålla ihop så mycket att de skapar handelsavtal och handelsvägar mellan varandra, från vilka väst är uteslutna, och de hoppar av petrodollarn, så kommer usa att försvagas. Om Ryssland kommer undan med att mopsa sig i Ukraina så sänder det signaler till andra länder som vill frigöra sig från väst.
Andra som mopsat sig, till ex Iran och Libyen blev krossade, vilket sände en tydlig avskräckningssignal.
Usa vill ta kontrollen över ryyssarnas naturresurser. Jeltsin tillät det och de trodde att den av bla Kissinger utvalde vice borgmästaren i st petersburg också snulle tillåta det. ..Men så blev det inte.
Jag hoppar över det mesta av ovanstående och uppmanar dig att istället starta en tråd i forumet för Konspirationer och alternativa teorier där du kan utveckla dina tankar om hur välden egentligen fungerar på riktigt.
Jag fokuserar istället på:
Har den ryska rubeln blivit mer eftertraktad på sistone som de tydligen hade som mål? Hur blir den mer eftertraktad av att de bombar och dödar massor av människor i Ukraina, blir inte en valuta eftertraktad för att den betraktas som stabil och säker?