2023-09-09, 13:31
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Så med andra ord säger du att det är vi som bestämmer när det ev blir krig med Ryssland. Att Ryssland inte i framtiden skulle försöka attackera oss oprovocerat...

Märkligt resonemang från någon som jag förmodar hatar Rysslands anfallskrig mot Ukraina och dessutom förmodligen älskar NATO och skriker sig hes över att Sverige ska ingå i pakten.

Förstår du och andra inte tankefelet ni gör när ni vill skicka JAS-plan samtidigt som ni ser (förmodligen) Ryssland som ett direkt hot mot Sverige?

Behöver inte vi dessa JAS-plan i en eventuell attack mot Sverige för att värja oss? För jag gissar på att du också vill se Sverige i NATO pga Rysslandshotet.
Vi behöver inte skicka alla våra plan, runt 20 stycken skulle göra stor skillnad.
Saab har 14 stycken plan som väntar på att göras klara, så vi kan ersätta stora delar av vad vi skickar med kort varsel.
https://omni.se/saab-ar-redo-om-sverige-vill-skicka-gripen-till-ukraina/a/rl1kx0
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-09-09 kl. 13:39.
Citera
2023-09-09, 13:36
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Han är inte ute efter att föra en seriös diskussion för i så fall har han länkat till det redan. Elon har alltid stått mer på rySSens sida än börjar på att lUkrainas. En galen miljardär som leker politiker och envåldshärskare är lika farlig som putler och andra diktatorer. Inget snack om att han stängde ner starlink. Det är därför det drev iland drönarbåtar. Elon har redan tagit sida precis som de i tråden här som påstår sig vara neutral i frågan.

rySSlands ekonomi går allt sämre. Tror inte den vanlige rySSen har en aning om vad som komma skall.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/16djxsd/russian_economic_troubles_interest_rates_up/
Verkar som att värdet på Rubeln halverats på ett år.
Citera
2023-09-09, 13:38
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kan det vara så att dom bereder marken nu för att sänka Krymbron?

Många faktorer som spelar in i skiftet som säkert är relaterade till slagfältet men jag tror faktiskt att en stor bidragande faktor är att skicka ett bestämt svar till gangsterregimen. Attackerar gangsteregimen Kiev med missiler och utför en massaker på en marknad samma dag som USA:s utrikesminister besöker Ukraina leder det till konsekvenser.

Ryssarna är verkligen lågintelligenta. Istället för att hålla låg profil och försöka stabilisera situationen spränger barbarerna dammar och begår krigsbrott efter krigsbrott. Massaker efter massaker. Varje massaker leder till tyngre vapen och mer vapenleveranser till Ukraina.
Citera
2023-09-09, 13:40
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Så med andra ord säger du att det är vi som bestämmer när det ev blir krig med Ryssland. Att Ryssland inte i framtiden skulle försöka attackera oss oprovocerat...

Märkligt resonemang från någon som jag förmodar hatar Rysslands anfallskrig mot Ukraina och dessutom förmodligen älskar NATO och skriker sig hes över att Sverige ska ingå i pakten.

Förstår du och andra inte tankefelet ni gör när ni vill skicka JAS-plan samtidigt som ni ser (förmodligen) Ryssland som ett direkt hot mot Sverige?

Behöver inte vi dessa JAS-plan i en eventuell attack mot Sverige för att värja oss? För jag gissar på att du också vill se Sverige i NATO pga Rysslandshotet.

Ditt lilla tankeexperiment, där Ryssland alltså attackerar Nato oprovocerat, är bara en fantasifull krumbukt. Om det skulle ske är det så långt fram i tiden att dagens vapensystem förmodligen har ersatts med nya och då spelar det ingen roll hur mycket vi skickar till Ukraina idag. Att skicka vapen bidrar till att minska det ryska hotet på både kort och lång sikt. Det är för mig svårt att se det på något annat sätt.
Citera
2023-09-09, 13:57
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Vi behöver inte skicka alla våra plan, runt 20 stycken skulle göra stor skillnad.
Saab har 14 stycken plan som väntar på att göras klara, så vi kan ersätta stora delar av vad vi skickar med kort varsel.
https://omni.se/saab-ar-redo-om-sverige-vill-skicka-gripen-till-ukraina/a/rl1kx0

Vi har 30 förrådsställda av 204 levererade. Just nu använder vi 96 och har en del utleasade + att vi beställt 60 nya av version E så vi kan gott skicka de förrådsställda till Ukraina.

Fast ryzzlandskramarna kan ju förstås bli lite härskna...
Citera
2023-09-09, 14:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Många faktorer som spelar in i skiftet som säkert är relaterade till slagfältet men jag tror faktiskt att en stor bidragande faktor är att skicka ett bestämt svar till gangsterregimen. Attackerar gangsteregimen Kiev med missiler och utför en massaker på en marknad samma dag som USA:s utrikesminister besöker Ukraina leder det till konsekvenser.

Ryssarna är verkligen lågintelligenta. Istället för att hålla låg profil och försöka stabilisera situationen spränger barbarerna dammar och begår krigsbrott efter krigsbrott. Massaker efter massaker. Varje massaker leder till tyngre vapen och mer vapenleveranser till Ukraina.

Tror att det kommer att ske på detta vis...

1) Först skär man av järnvägsförbindelsen via den södra landlinjen..
(mera problem med den ryska logistiken när enbart lastbilar används)

2) Sedan järnvägsbron vid Kertch..
(ännu mer logistikproblem)

Sedan kommer en paus. Civila får chansen att fly ifrån Krim, moralen kommer att sänkas ytterligare på de kvarvarande ryska soldaterna när deras förnödenheter/ammo minskar ytterligare.

3 Sist den vanliga bil-bron över Kertch.
Citera
2023-09-09, 14:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Dom kommer kontrollera nästan all olja. Förstår du vad det innebär? Det innebär att vi inte kommer ha något val än att snällt vara lydiga bitches. Sorry men vi har spelat bort våra kort som in i helvete. Vi har klimatsekteristiska kärringar vid makten som inte begriper hur världen fungerar.

Och vi ska vara kaxiga och tro att vi ska kunna mota bort Ryssland?

Västvärlden är som ett företag som blivit woke och försöker konkurrera med hungriga startups som är anti-woke. Det går inte

Ca hälften av all olja, men OK jag förstår din poäng.

T.ex. USA och Kanada är självförsörjande och exporterar olja (och gas). EU-länderna + andra Västeuropeiska länder såsom Storbritannien + Norge producerar rätt mycket olja själva, men har ett behov av import. Som de kan köpa av den andra halvan av världen om de vill. Dessutom använder EU-länderna allt mindre olja för vart år.

MENA exporterar främst till Kina och Indien. Och visst dem kan de ju bojkotta, tror det blir populärt i BRICS.

Men OK. Vad rent konkret skulle nu detta förenade BRICS kräva av Västvärlden tänkte du? Tycker mig höra detta om och om igen, men ingen berättar exakt vad de skulle kräva så kan du berätta vad exakt är du snäll. Och varför tror du inte Västvärlden skulle kunna bojkotta varor till BRICS och göra detsamma tillbaka?

Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Usa vill inte förlora sin hegemoni och de vill inte att deras främsta exportprodukt, dollarn, skall hotas. Om shithole countries som Kina, Ryssland, Saudi, Iran, Indien, Syrien etc trots inbordes konflikter kan hålla ihop så mycket att de skapar handelsavtal och handelsvägar mellan varandra, från vilka väst är uteslutna, och de hoppar av petrodollarn, så kommer usa att försvagas. Om Ryssland kommer undan med att mopsa sig i Ukraina så sänder det signaler till andra länder som vill frigöra sig från väst.

Andra som mopsat sig, till ex Iran och Libyen blev krossade, vilket sände en tydlig avskräckningssignal.

Usa vill ta kontrollen över ryyssarnas naturresurser. Jeltsin tillät det och de trodde att den av bla Kissinger utvalde vice borgmästaren i st petersburg också snulle tillåta det. ..Men så blev det inte.

Jag hoppar över det mesta av ovanstående och uppmanar dig att istället starta en tråd i forumet för Konspirationer och alternativa teorier där du kan utveckla dina tankar om hur välden egentligen fungerar på riktigt.

Jag fokuserar istället på:
Har den ryska rubeln blivit mer eftertraktad på sistone som de tydligen hade som mål? Hur blir den mer eftertraktad av att de bombar och dödar massor av människor i Ukraina, blir inte en valuta eftertraktad för att den betraktas som stabil och säker?
Citera
2023-09-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror att det kommer att ske på detta vis...

1) Först skär man av järnvägsförbindelsen via den södra landlinjen..
(mera problem med den ryska logistiken när enbart lastbilar används)

2) Sedan järnvägsbron vid Kertch..
(ännu mer logistikproblem)

Sedan kommer en paus. Civila får chansen att fly ifrån Krim, moralen kommer att sänkas ytterligare på de kvarvarande ryska soldaterna när deras förnödenheter/ammo minskar ytterligare.

3 Sist den vanliga bil-bron över Kertch.

Rätt mig om jag har fel men den järnvägsförbindelsen är väl mer eller mindre körd?
Hela sträckan är inom räckhåll för HIMARS och från Volnovaka är det endast 20km till direkta fronten, därav ryssarnas desperata försök att inta Vuhledar.
Citera
2023-09-09, 14:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Rätt mig om jag har fel men den järnvägsförbindelsen är väl mer eller mindre körd?
Hela sträckan är inom räckhåll för HIMARS och från Volnovaka är det endast 20km till direkta fronten, därav ryssarnas desperata försök att inta Vuhledar.

Bra fråga, jag vet inte hur det är med den saken men..syns det borde ha annonserats ut av Ukraina om det är så.

Vilket jag har missat om det har skett.
Citera
2023-09-09, 14:37
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt

En till tanke kring detta..

Det kan ju vara också som så, att ryssarna inte längre vågar köra deras mest kritiska förnödenheter via tåg på denna sträckning. Ukraina har ju tidigare saboterat tåg.
Citera
2023-09-09, 14:42
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Menar du, som den akademikern du är, på ALLVAR att lösningen ligger inom militär aktion och möjlig revolution VIA denna med hjälp av mödrar och oppositionen?

Men snälla kära nån!! Den lösningen är ju som hämtad från 72.09.02's förskrifter om räddningen för KUBA!

Är du seriös i detta svaret?

- " innifrån militären och fraktioner som har stöd från".........det är ju ett klockrent exempel på vad som just NU händer i Ukraina!!! Då MILITÄREN SKAPAR så mycket stöd från folket att deras värsta misshandlar betygas som nödvändigt FÖRSVAR i moderlandet, RYSSLAND. Du är väl för helvete ett strå smartare än att bevinga denna uråldriga lösning på ett problem som inte är skapat utav någon milität utan utav ett FOLK som LÅTSAS att deras militär är deras fribiljett till att INTE behöva bry sig.
Ja jag är seriös i att en sammanslutning av delar av militären och civilbefolkningen kan få regimen på fall.
Det har fungerat tidigare, så varför skulle det inte fungera nu?
Senast redigerad av kato85 2023-09-09 kl. 14:57.
Citera
2023-09-09, 14:43
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Självklart är det så, men hur ska doktrinen brytas då?
Putin behövs bort.
Det måste komma inifrån.
Finns en gräns för hur många människor en nation kan offra till ett krig innan det kollapsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in