2023-09-09, 01:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tycker det är utmärkt att det går.

Det var föråldrad lagstiftning att preskribera sånt här. Nu står rubriceringen/åtalet i paritet med mord, som rimligt är. Iaf. i Kalifornien, det skiljer säkert i andra stater.
Citera
2023-09-09, 01:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varför kom detta fram nästan 20 år senare?

För att kyrkan är sinnesjuk och straffar medlemmar som går till myndigheter, vad det än gäller.

Optics är allt som betyder något för CoS.
Citera
2023-09-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Såg en hel dokumentär om hur Scientologerna (minns inte vad den hette, var några år sedan) trakasserar och hotar de som granskar dom, var även tal om sexuella övergrepp/våldtäkter, kidnappningar och misstänkta mord kopplade till sekten.

Mest utsatta var tidigare medlemmar som hoppat av och som främst talade öppet om vad som försiggår bakom stängda dörrar... så där är jag med på spåret att allt kan vara möjligt.

Jo precis, och en guldspruta som Masterson (och hans familj) vill kyrkan självklart skydda med allt i sin makt (om inte för pengarna så för den dåliga PR som kyrkan får om en av dess kändismedlemmar döms för ett sådant brott - som om de inte har nog dålig PR).

Jag har själv vuxit upp i en scientologfamilj så därför känner jag nog med offren ännu mer då jag förstår hur svårt det måste ha varit för dem att faktiskt dra honom inför rätta. Som scientolog lär man sig tidigt att allt dåligt som händer en är ens eget fel, man skapar situationer självmant för att man någonstans känner att man förtjänar det. Jag kan inte se någon vinning för Jane Does att anmäla fejkade våldtäkter mot en scientolog, att de skulle utsätta sig själva för kyrkans behandling av dem bara för att de var lite arga på Masterson eller för att de är ute efter pengar.

Som jag har förstått det finns det inspelningar på Masterson när han gör upp med en av Jane Does, där han medger till brottet, vilket är en del av bevisningen mot honom.
Citera
2023-09-09, 01:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
För att kyrkan är sinnesjuk och straffar medlemmar som går till myndigheter, vad det än gäller.

Optics är allt som betyder något för CoS.
Och vet man vad Masterton hade gjort mot kyrkan, gått med för info till myndigheter?
Citera
2023-09-09, 01:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av strumpnisse
Jo precis, och en guldspruta som Masterson (och hans familj) vill kyrkan självklart skydda med allt i sin makt (om inte för pengarna så för den dåliga PR som kyrkan får om en av dess kändismedlemmar döms för ett sådant brott - som om de inte har nog dålig PR).

Detta är sant, historiskt. Sekten är mästare på att skydda förövare. Uppe där med Boy Scouts of America, Mormonerna och Katolska kyrkan.

Men jag börjar fundera på om inte klanen Masterson kommer att bli cancelad inom sekten nu. Inte officiellt deklarerade, men utfrysta a'la Nicole Kidman. CoS har inte råd att förlora mer ansikte nu.
Citera
2023-09-09, 01:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och vet man vad Masterton hade gjort mot kyrkan, gått med för info till myndigheter?

Ingen Masterson gick till myndigheterna. Det är "high crime" inom CoS. Det som hände var att Jane Does anmälde till kyrkan, och i minst ett fall till LAPD.
Citera
2023-09-09, 01:34
Medlem
Citat:
Detta är sant, historiskt. Sekten är mästare på att skydda förövare. Uppe där med Boy Scouts of America, Mormonerna och Katolska kyrkan.

Men jag börjar fundera på om inte klanen Masterson kommer att bli cancelad inom sekten nu. Inte officiellt deklarerade, men utfrysta a'la Nicole Kidman. CoS har inte råd att förlora mer ansikte nu.

Det återstår att se... Masterson ville ju inte säga någonting i rättssalen efter domen, så planen är förmodligen att försöka få honom friad.

Min gissning är att de kommer lägga locket på för medlemmar, och medlemmar som mot förmodan läst in sig på rättegången och frågar kyrkan, kommer att få en redogörelse om hur han är oskyldigt dömd. Kyrkan tror förresten inte på fängelsestraff överhuvudtaget, det är bara scientologi som kan få en människa att sluta begå onda handlingar.

Men ja det blir intressant att se hur de behandlar resten av familjen Masterson, helt klart
Citera
2023-09-09, 01:39
Avslutad
Citat:
Det återstår att se... Masterson ville ju inte säga någonting i rättssalen efter domen, så planen är förmodligen att försöka få honom friad.

Min gissning är att de kommer lägga locket på för medlemmar, och medlemmar som mot förmodan läst in sig på rättegången och frågar kyrkan, kommer att få en redogörelse om hur han är oskyldigt dömd. Kyrkan tror förresten inte på fängelsestraff överhuvudtaget, det är bara scientologi som kan få en människa att sluta begå onda handlingar.

Men ja det blir intressant att se hur de behandlar resten av familjen Masterson, helt klart

100%

Ett stort konundrum för CoS är dock discovery som kommer att komma upp i det civila målet. Sen har vi Leah Reminis case, som jag tror mycket på. Den kvinnan skämtar inte aprillo!

Hoppas allt bara kraschar nu! Rasmassorna kan gott dra med sig skojare som Grant Cardone och hans fifflande brorsa också. Bort med "tax exempt" nu! Och tvinga alla velande 2nd gen kändisar att ta avstånd från sekten på riktigt.
Senast redigerad av löktårta 2023-09-09 kl. 01:43.
Citera
2023-09-09, 01:43
Medlem
Citat:
100%

Ett stort konundrum för CoS är dock discovery som kommer att komma upp i det civila målet. Sen har vi Leah Reminis case, som jag tror mycket på.

Hoppas allt bara kraschar nu! Rasmassorna kan gott dra med sig skojare som Grant Cardone och hans fifflande brorsa också. Bort med "tax exempt" nu! Och tvinga alla velande 2nd gen kändisar att ta avstånd från sekten på riktigt.

Finns så mycket att se fram emot, rättegången mot Masterson var bara början. Och ja Leahs case lär slå ned som en bomb!

Får jag fråga om det är av rent intresse som du är insatt i Scientologi eller för att du har egna erfarenheter?
Citera
2023-09-09, 01:51
Medlem
Har det framgått vad han gjort som renderar våldtäkt?

HELT absurt att få 30 års fängelse om det inte var överfallsvåldäkt eller sadistiska inslag mot någons vilja - men då hade de inte väntat i 15 år på att anmäla så det luktar att man bara vill profitera på att anmäla honom för något man ångrar / blivit förlegt att tro att det varit mer än bara sex (typiskt rika kändisar får såna här tjejer efter sig som vill bli ihop efter en natt)
Citera
2023-09-09, 01:51
Avslutad
Citat:
Finns så mycket att se fram emot, rättegången mot Masterson var bara början. Och ja Leahs case lär slå ned som en bomb!

Får jag fråga om det är av rent intresse som du är insatt i Scientologi eller för att du har egna erfarenheter?

Kom ett gäng scienos till min religionskunskapslektion 1991. Sen var de på kartan för mig! Har följt sekten på nätet sedan alt.religion.scientology-tiden (cirka 1994). Så jävla gött att se allt brinna nu, efter alla dessa år. Ett stort tillfälle för mig var när jag träffade Zenon Panoussi på Pelikan en gång ca. 1998. Mycket bärs och väldigt intressant samtal. Det var ZP som hjälpte till att läcka OT-material efter diverse rättegångar. https://en.wikipedia.org/wiki/Scientology_and_the_Internet

Jag är en "extrem" skeptiker och ateist, och har sekter som ett av mina autistiska specialintressen.
Citera
2023-09-09, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tycker det är utmärkt att det går.

Varför är det skrämmande?

Det som är skrämmande är väl alla brottslingar och förövare som går fria i samhället.

Hur fan ska du bevisa / motbevisa när någon påstår att den blivit våldtagen hemma hos dig 2007?

Det finns INGA bevis för något och det enda som du blir dömd för är att det är två som pratat ihop sig.

Hur är det rättssäkert?

Det kommer blossa upp debatt det här fallet tro mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in