2023-09-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Riktigt så var det inte - problemet är att i vissa länder registreras tex 1:a januari istället för faktiskt datum, och eftersom det blir väldigt krångligt för folk att ha olika data på dokument från två länder så strävar man efter att hålla ihop det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/pahittade-fodelsedagar-nar-personnumren-tar-slut
okej, spännande. jag har bara hört det. tack för info!
Citera
2023-09-08, 20:29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Återigen illustreras den grundläggande regeln inom datamodellering och och design, nyckeln ska INTE vara betydelsebärande. Den ska vara ett löpnummer, en GUID eller liknande, så den aldrig kan ta slut. Bara en unik nyckel, inget mer.
En jobbig grej med personnumret är att även det sjunde tecknet, i mitt fall "-" är betydelsebärande.

Enklaste sättet att livstidsförlänga nuvarande system är att minska kopplingen mellan födelsedatum och personnummer, men det är ingen snygg lösning.
Lägger man till två extra siffror i början av födelsenumret så påverkas inte kontrollsiffran om man sätter två nollor där på alla befintliga personnummer.
Dagens sjunde tecken bör ersättas, vill man ha med födelsedatum så bör formen bli ÅÅÅÅMMDD för datumdelen. Födelsenumret, alltså själva löpnumret bland de födda en viss dag, bör räcka väldigt länge om man gör det femsiffrigt, då kan man bokföra 100000 personer födda samma dygn. De flesta (alla) nu levande hade fått lära sig nya personnummer. En enkel kontrollsiffra skadar inte heller.
Formen skulle kunna bli ÅÅÅÅMMDDFFFFFK, alltså 14 siffror. 100000 med samma födelsedag motsvarar upp till 36,5 miljoner födda samma år. Problem kommer också uppstå när människor börjar leva längre än 10000 år.
Ska födelsenumret innehålla information som kön (hur många och vilka?) eller kanske något annat, så begränsas systemet.
Citera
2023-09-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Är det ett problem? I artikeln står det bara att den intervjuare tror att det kan bli ett problem.
Verkar problematiskt:
https://sverigesradio.se/artikel/7294710
...men det har inte varit mycket snack om detta de senaste åren, så kanske har man kommit på någon bättre lösning?
Citera
2023-09-08, 22:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En jobbig grej med personnumret är att även det sjunde tecknet, i mitt fall "-" är betydelsebärande.

Enklaste sättet att livstidsförlänga nuvarande system är att minska kopplingen mellan födelsedatum och personnummer, men det är ingen snygg lösning.
Lägger man till två extra siffror i början av födelsenumret så påverkas inte kontrollsiffran om man sätter två nollor där på alla befintliga personnummer.
Dagens sjunde tecken bör ersättas, vill man ha med födelsedatum så bör formen bli ÅÅÅÅMMDD för datumdelen. Födelsenumret, alltså själva löpnumret bland de födda en viss dag, bör räcka väldigt länge om man gör det femsiffrigt, då kan man bokföra 100000 personer födda samma dygn. De flesta (alla) nu levande hade fått lära sig nya personnummer. En enkel kontrollsiffra skadar inte heller.
Formen skulle kunna bli ÅÅÅÅMMDDFFFFFK, alltså 14 siffror. 100000 med samma födelsedag motsvarar upp till 36,5 miljoner födda samma år. Problem kommer också uppstå när människor börjar leva längre än 10000 år.
Ska födelsenumret innehålla information som kön (hur många och vilka?) eller kanske något annat, så begränsas systemet.
Grunden borde vara att personnumret inte ska innehålla någon information alls, bara vara en nyckel.
Du, jag var med i Y2K-kaoset som folket sade inte fanns. Det finns INGENTING enkelt med personnummer. Ingenting. Och problemen lever kvar, fortfarande.
Det bor så mycket skit i gammal legacy i staten, regionerna och kommunerna. Bankerna är inte ens nära…
Citera
2023-09-08, 23:03
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Grunden borde vara att personnumret inte ska innehålla någon information alls, bara vara en nyckel.
Du, jag var med i Y2K-kaoset som folket sade inte fanns. Det finns INGENTING enkelt med personnummer. Ingenting. Och problemen lever kvar, fortfarande.
Det bor så mycket skit i gammal legacy i staten, regionerna och kommunerna. Bankerna är inte ens nära…
Viktigast är att man inte har dynamisk information, som kön (idag), ålder (imorgon?) eller kanske bostadsort i systemet. Förr var ju bilars registreringsnummer geografiskt begränsade.
Citera
2023-09-08, 23:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Viktigast är att man inte har dynamisk information, som kön (idag), ålder (imorgon?) eller kanske bostadsort i systemet. Förr var ju bilars registreringsnummer geografiskt begränsade.
Regel ett i databasdesign ingen information i nycklar. Ffs.
Citera
2023-09-09, 00:00
Medlem
Citat:
Regel ett i databasdesign ingen information i nycklar. Ffs.
Jag har inte hört ett ord om regionspecifika nummer, glömt dem?
Citera
2023-09-09, 00:14
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av recyclebin2
Jag har inte hört ett ord om regionspecifika nummer, glömt dem?
Det blev för mycket för sytstemet när alla gÖteborgare ville har 031-nummer i passet eller hur? Skrattar hejdlöst. Nej jag minns inte heller, förklara hemskt gärna för mig vad det regionala numret var och varför det togs iväg eller hur vi kan fajtas för att få det åter?
Citera
2023-09-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Det blev för mycket för sytstemet när alla gÖteborgare ville har 031-nummer i passet eller hur? Skrattar hejdlöst. Nej jag minns inte heller, förklara hemskt gärna för mig vad det regionala numret var och varför det togs iväg eller hur vi kan fajtas för att få det åter?
Födda i Sverige före 1990: De två första siffrorna i födelsenumret är kopplade till födelselänet, med ett fåtal undantag.
Registreringsskyltar före 1973: Länsbokstav (en eller två) först, sedan ett löpnummer.
Citera
2023-09-09, 00:38
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
När systemet var nytt så innehöll födelsenumrets två första siffror geografisk information. Det minskade systemets kapacitet, då fler siffror var förbestämda. Gotlänningar skulle alla ha ett nummer som började på 32. Så för ett visst dygn kunde det bara registreras 10 nyfödda. Skulle det just nu födas ett gossebarn i Visby skulle alltså personnumret antagligen bli 230909-3215 (kontrollsiffran kan vara fel, huvudräkning) i gamla systemet. Sedan får det bara födas fyra grabbar till innan midnatt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Personnummer_i_Sverige#Födelsenumret
Citat:
För personnummer utfärdade fram till 1990 anger de två första siffrorna i födelsenumret (dvs de tre siffrorna efter födelsedatumet) vilket län personen fötts i ...
Citera
2023-09-09, 02:30
Medlem
Citat:
När systemet var nytt så innehöll födelsenumrets två första siffror geografisk information. Det minskade systemets kapacitet, då fler siffror var förbestämda. Gotlänningar skulle alla ha ett nummer som började på 32. Så för ett visst dygn kunde det bara registreras 10 nyfödda. Skulle det just nu födas ett gossebarn i Visby skulle alltså personnumret antagligen bli 230909-3215 (kontrollsiffran kan vara fel, huvudräkning) i gamla systemet. Sedan får det bara födas fyra grabbar till innan midnatt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Personnummer_i_Sverige#Födelsenumret

Tidigare tror jag det till och med var så att dom första siffrorna avslöjade vilket sjukhus du var född på. Ett tag vet jag att alla som var födda på Karolinska hade 01 som första siffror. Om det var någon officiell regel eller om det bara var sjukhusen själva som delade upp det så vet jag inte, men under många år så funkade det så.
Men nu snackar vi nog minst 40 år sen, om inte mer.
Citera
2023-09-09, 09:32
Medlem
Citat:

Man skulle kunna öka antalet utan att förlora informationen om födelsedatum.

T ex:
20250503-XXXX - född 5:e Maj 2025
20250534-XXXX - född 5:e Maj 2025
20250565-XXXX - född 5:e Maj 2025

Dvs man gör som med samordningsnummer - man plussar på 31 på födelsedatumet när det är "fullt" den dagen.

Då behåller man informationen om vilket datum personen är född och får 3 gånger så många personnummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in