2023-09-08, 20:00
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Om det är okej med "vithetsstudier" så antar jag att det även skulle vara okej med "svarthetsstudier"?

Dvs en kurs som är negativt inställd till svarta?
Du är för dum och oinsatt för att förtjäna ett seriöst svar. Men googla interkulturalitet. Om du nu vet hur man gör.
Citera
2023-09-08, 20:01
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Om det är okej med "vithetsstudier" så antar jag att det även skulle vara okej med "svarthetsstudier"?

Dvs en kurs som är negativt inställd till svarta?

Det är inte så enkelriktat. En kurs om vithet som förs av en vit person kommer kallas rasideologisk och rasistiskt. En kurs som förs av en asiat om vithetsnormer kommer kallas saklig och antirasistiskt. Ställningstagande har kulturlivet och skolverket gjort skillnad av, tillsammans med skeva värderingar som vi definierar som normen.

En vit ska aldrig gå grundligt in på svarthet, av samma anledning en vit person i USA inte ska diskutera svarthet. Ja, ni läste det och ni kände ordet.. Svarthet. Det blev plötsligt rasistiskt.

Ras är en avelsklassificering, något som ska kännetecknas av en viss grupp. Det finns inom alla djur, men det får inte finnas inom homo sapiens, för att det kan vara kränkande.
Citera
2023-09-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Har du slutat att slå din fru?

Vad är problemet med vithetsstudier? Jag tror inte du förstår innebörden av begreppet. Förlåt, du förstår inte.

Har du ? Vilken jävla fråga
Citera
2023-09-08, 20:03
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Klart sevärt. Peterson klarade sig mycket bra i TV4:s intervju - så den intervjun sändes väl aldrig av TV4?
Nån hade skrivit talking points till honom som han med sitt talfel läste innantill. Otroligt imponerande. Är du på riktigt?
Citera
2023-09-08, 20:04
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Du är för dum och oinsatt för att förtjäna ett seriöst svar. Men googla interkulturalitet. Om du nu vet hur man gör.

Jag har väldigt svårt att tro att du tagit del av vad kursen handlar om? Det handlar inte om interkulturalitet, eller för att främja forumet och göra det mer lättläst - möten bland kulturer.

Jag skrev ett svar precis innan, det klargör säkerligen en del, även om vikten av att aldrig bli kränkt kommer stå dig närmare.

Du kan läsa lite mer om antropologi ur ett biologiskt och socialt perspektiv.
Citera
2023-09-08, 20:05
Medlem
Zloths avatar
Citat:

Du vet med andra ord inte vad du ska svara

Pajas.
Citera
2023-09-08, 20:06
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAbrupto
Det är Christian som blivit attackerad av vänsterextremister. Bla har de kastat in rökbomber i hans hem där hans lillasyster låg och sov. Anledningen är för att Christian gräver i vänsterextremism. Det är hans "brott".

Det är Tobias Hübinette som brutit sig in hos sin exfru och eldat. Det är Tobias Hübinette som smetat ketchup på sin egen röv och fotograferat och påstått att han blivit misshandlad. Det är Tobias Hübinette som eldat i folks brevinkast. Det är Tobias Hübinette som fått genomgå TVÅ stycken rättspsykiatriska undersökningar.

Vem är det som är instabil nu igen?
Vad exakt har det att göra med Christians agerande i det här fallet.... Fattar inte kopplingen.

Om en annan person beter sig som en idiot, är det då okej att jag också beter mig som en idiot eller hur menar du? Hur som, nu är du väl OFF TOPIC? Vilket ämne skulle diskuteras..
Citera
2023-09-08, 20:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Har du slutat att slå din fru?

Vad är problemet med vithetsstudier? Jag tror inte du förstår innebörden av begreppet. Förlåt, du förstår inte.
Jag vet vad vithetsstudie är, och ja det baseras på människors hudfärg, som är genetiskt betingad. Alltså är det rasistiskt. Tanken är att vita människor gynnar sig själva.
Så utifrån de ovetenskapliga studierna, har människor som slaver, eskimåer, ryska renskötare, och vita mongolfolk en fördel utifrån sin hudfärg och håller ned färgade människor. Eller?

Eller är det så att man menar, att eftersom vita västeuropéer är framgångsrikare än andra, beror det på strukturer(konspirationer) som gör att de håller ned andra. Egentligen samma narrativ som nazisterna hade om judarna. Att de var mer framgångsrika berodde på att de konspirerade mot och höll ned tyskarna.

Skulle man göra samma typ av studier som vithetstudier på judar, skulle man förmodligen komma till samma slutsats som nazisterna. Då judarna förstås är absolut mest framgångsrika.

Har jag fel och i så fall om vad?
Citera
2023-09-08, 20:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Klart sevärt. Peterson klarade sig mycket bra i TV4:s intervju - så den intervjun sändes väl aldrig av TV4?

https://www.youtube.com/watch?v=A3K11tll29A&ab_channel=KonfliktZon
Nån hade skrivit talking points till honom som han med sitt talfel läste innantill. Otroligt imponerande. Är du på riktigt?

Ja, han var väl förberedd, så han klarade sig bra.
Citera
2023-09-08, 20:15
Medlem
TeamAbruptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Vad exakt har det att göra med Christians agerande i det här fallet.... Fattar inte kopplingen.

Om en annan person beter sig som en idiot, är det då okej att jag också beter mig som en idiot eller hur menar du? Hur som, nu är du väl OFF TOPIC? Vilket ämne skulle diskuteras..

Jag förstår inte riktigt vad Christian gjort som är så fel? Han har blivit antagen till en kurs. Dvs han har fått tillstånd av Karlstads universitet att gå den. Är det fel, galet eller idiotiskt av Christian i att gå den för att ta reda på vad Tobias Hübinette undervisar om?

Han har även begärt ut e-post som Tobias har skickat. Är det också fel?

Det enda felet jag tycker Christian har begått var att han tuggade tuggummi när han intervjuades av TV4. Det såg inte bra ut. Men annars har han inte gjort något olagligt eller dumt.

Vänstern måste nog lära sig att de inte kan sitta på någon piedestal och diktera vad folket får och inte får göra utan nu ska de granskas.
Citera
2023-09-08, 20:19
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAbrupto
Jag förstår inte riktigt vad Christian gjort som är så fel? Han har blivit antagen till en kurs. Dvs han har fått tillstånd av Karlstads universitet att gå den. Är det fel, galet eller idiotiskt av Christian i att gå den för att ta reda på vad Tobias Hübinette undervisar om?

Han har även begärt ut e-post som Tobias har skickat. Är det också fel?

Det enda felet jag tycker Christian har begått var att han tuggade tuggummi när han intervjuades av TV4. Det såg inte bra ut. Men annars har han inte gjort något olagligt eller dumt.

Vänstern måste nog lära sig att de inte kan sitta på någon piedestal och diktera vad folket får och inte får göra utan nu ska de granskas.

Jag tror det mer handlar om vad han gjort när han inte varit på plats och studerat. Alltså hans beteende i sociala medier. Där kan jag hålla med om att han beter sig oseriöst. Vad som sedan är trakasserier eller inte är väl upp till rättsväsendet att avgöra. Helt klart skulle han dock vinna på att hålla en lite lägre profil på exempelvis Twitter, men å andra sidan förstår jag ju också att han vill få uppmärksamhet.
Citera
2023-09-08, 20:22
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ja men det verkar ju som mördaren har sjukskrivit sig och arbetsgivaren godkänt detta?

Tjänstledighet innebär ju ledighet utan lön, och det vill säkert denna kriminella person undvika.

Hoppas nån anmäler mördaren om han lyckas få ersättning för sin ledighet.

Arbetsgivare har även möjlighet att bevilja ledighet med betalning, beroende på vilket avtal man har med facket..
Min GISSNING är att han är sjukskriven med grund i psykiska problem pga trakasserier. Det är knappast ovanligt eller unikt.

Sen tar jag inte ställning till om han har blivit trakasserad eller inte. Det har jag ingen aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in