2023-09-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja, det blir ju lite förvirrat när du själv ständigt framför samma argument som ryssen.
Så du behöver nog vara tydlig med detta framöver.

Sedan är det ju såklart ett logiskt irrationellt argument att Rysslands existens är hotad.
Möjligen är det ett existentiellt hot mot de som har makten i Ryssland.
Så när du för fram den typen av argument så låter du som en ryss.

Om du menar att landplätten som Ryssland ligger på är hotad så är det ju klart att det är ett irrationellt argument. Landplätten är inte hotad. Men många länder som tappat sin självständighet har förlorat på andra djupare plan också.

Exempel: Ungern, Polen, Tjeckoslovakien, Östtyskland, som terroriserats i modern tid av Ryssland, i form av CCCP.

Så jag försvarar inte Ryssland och tycker inte det är ett bra land. De har en del i bagaget, om man säger så.

Så det här handlar inte om vem jag hejar på, utan vad som ligger i vågskålen. Ja, ryssarna upplever sig som hotade av ett annat maktblock. Skall jag inte kunna påpeka detta utan detta tröttsamma sandlådesnack om rysstroll hit och dit?
Citera
2023-09-08, 18:54
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Jag är helt nöjd med att bli placerad i facket för de som vill att kriget upphör....

Ändå förespråkar du inte lösningen som gör att kriget upphör snarast, det vill sig att ryzzen tar sitt pick och pack och åker hem till sitt eget land. Då skulle kriget upphöra ganska omgående...
Citera
2023-09-08, 18:56
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ja, jag anser att kriget skulle kunna vara existentiellt för ryssarna, ja. Usa har velat kontrollera ett försvagat Ryssland i 20års tid och ryssarna vet vad som händer om de låter det ske.
Det är lika "existensiellt" som det var för Blair och Bush i Irak. Putins argument är ännu mer genomskinliga och falska.
Att du skriver att USA vill "kontrollera" Ryssland placerar dig i foliehatthyllan och avfärdar ev riktig kritik du har mot USA. Ja, eller du virkar bara vidare på ryssarnas illaluktande offerkofta. Du säger att du är emot kriget men propagerar samtidigt för Rysslands rätt att bedriva det och kritiserar väst för att orsaka det. Och givetvis gör du ett gulligt handhjärta och vill bara ha fred. Men den fred du vill ha är på bekostnad av Ukraina och (igen) skulle du acceptera att Ryssland annekterade 20% av ditt land?
Citera
2023-09-08, 19:00
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ukrainare och ryssar är samma folkgrupp och har inga problem att umgås med varandra privat.

Svensken är dresserad hunsad hund som saknar egen tankeförmåga, den hjärntvättade svenska hunden har nuförtiden fått reda av domptörer, djurtämjare att the current thing är att man ska hata ryssar och därför så skäller den på ryssar som en rabiessmittad tax.
Vilket jävla trams!

Alla vet och förstår idag att Ukrainare hatar ryssar av hela sitt hjärta!

Hur fan kan en uppenbar idiot som du komma att påstå att de inte har några problem med att umgås?

De ryssar som ukrainare umgås med idag är ju de som ser sig som ukrainare och tar avstånd från Putins mördande i landet.

Ditt övriga dravel tyder ju på att du är en misslyckad foliehatt som hatar USA och alla andra som lyckats och mår bra.

Troligtvis är du antivaxxare och allt annat som markerar en proryss!
Citera
2023-09-08, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Ändå förespråkar du inte lösningen som gör att kriget upphör snarast, det vill sig att ryzzen tar sitt pick och pack och åker hem till sitt eget land. Då skulle kriget upphöra ganska omgående...

Ja, det låter fantastiskt och för att köttkvarnen skall upphöra att göra slut en hel generation så vore det perfekt.

Men är det realistiskt? Uppenbarligen inte. Så vad gör man då? Gör man som lejonparten på det här forumet vill, dvs skuva upp kriget till 11 så att kvarnen snurrar ännu fortare.

Eller accepterar man prata med varandra, även om Putin är en diktator och man hatar sin fiende?

Jag står för att jag tror på dialog.
Citera
2023-09-08, 19:03
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Jag är helt nöjd med att bli placerad i facket för de som vill att kriget upphör....
Ja uppenbart om det gynnar Putin!

Annars är även jag med på tåget att kriget ska upphöra. Men det ska aldrig löna sig med "land grab" av ett grannland med erkända gränser.
Citera
2023-09-08, 19:06
Avslutad
Citat:
Jo, det klart att det blir lite av en genarilisering. Jag påstår inte att alla ryssar mangrant tänker så. Däremot vidhåller jag att många västerlänningar, särskilt amerikaner, har stora svårigheter att förstå hur man tänker i andra kulturer. Man tror att alla egentligen är likadana. Hela den misslyckade svenska invandringspolitiken beror tex på att svenskarna fattar nada. När svensken vill ha fler instegsjobb för att få ut de somaliska kvinnorna på arbetsmarknaden, så står det klart hur lite han förstår... USA:s interventioner i mellanöstern vittnar inte heller om någon större förståelse för hur folken därborta fungerar. We shall bring freedom and democracy... Yeay right. Tillbaka till skolbänken, era idioter. (Det här betyder ju inte att freedom och democracy skulle vara dåligt, bara att man inte fattar hur tankegången går och vad prioriteringarna är i mer traditionella samhällen).

En anledning till att ryssarna ser kriget som existentiellt är just att de levt förslavade i 800 år. De har ingenting, ingen frihet, de är inte ens respekterade av sin egen regim. Det enda de upplever att de har är sin identitet och "sitt" land. Det är likadant i Kina, ett land som misshandlat sin befolkning i 4000 år. Man kan tycka att medelkinesen inte borde vara så värst stolt över sin kultur, men så är det ju inte. Tvärtom...

Nationalkänslan och känslan av folklig, kulturell och etnisk gemenskap är som svagast i väst och kanske allra svagast i ett land som Sverige. Tror man som svensk att ryssarna tänker likadant så är man ute och cyklar.
Det är tydligt att du önskar att få putlers obefintliga kuk i ditt anus, det har visat sig tydligt i dina inlägg.
Fortsätt skriv som du gör, då det är intressant att följa dina lögner att låtsas vara informationsökande till att visa att du suger ryzzkuk. Sent svar ,men jag läser ikapp dina svaga inlägg just nu.

Jag ger dig rätt i att ryzzen inte tänker som vi Européer. Vi har lämnat apstadiet.
Citera
2023-09-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Du säger att du är emot kriget men propagerar samtidigt för Rysslands rätt att bedriva det och kritiserar väst för att orsaka det. Och givetvis gör du ett gulligt handhjärta och vill bara ha fred. Men den fred du vill ha är på bekostnad av Ukraina och (igen) skulle du acceptera att Ryssland annekterade 20% av ditt land?

Jag propegerar inte för Ryssland Jag propagerar för dialog, ty det här kriget börjar alltmer likna 1a världskriget, ett krig med miljontals döda som alla dog förgäves eftersom kriget inte löste några knutar alls. 25 år senare hade vi ju ett nytt krig.
Citera
2023-09-08, 19:07
Medlem
Citat:

Det upphör den dagen orcherna är tillbaka på sin sida av stängslet.
Citera
2023-09-08, 19:14
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu kommer det svar från Nato på drönarattacken mot Rumänien. Nato ska nästa vecka hålla övningar i Danube delta.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1700185970513981527
Bra om det kan bli ett Natosvar som gör att inga drönare eller robotar kan nå fram till viken
Citera
2023-09-08, 19:17
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Har ens Ryssland några fungerande kärnvapen kvar?

Kärnvapen åldras och måste underhållas hela tiden. USA lägger 1 miljarder USD/mån på det. Det var Ukraina som servade Rysslands kärnvapen, detta kontrakt sades upp 2014 och det var upp till Ryssland själv att fixa det själv med allt vad det innebär med kompetens och kostnader.

Man vill nog inte gärna ha en kärvapenblindgångare eller ännu mindre en kärnvapenrobot som detonerar på startplattan.
Nej det vill man väl inte varifrån kommer din info? Vet inget specifikt om underhåll av stridsspetsar men Ryssland är världsledande i kärnteknik, så det framstår som osannolikt att de skulle sakna kompetens. De har ju världens mest moderniserade kärnvapenstyrkor. Väst har inget som kan mäta sig med Sarmat, Avangard, Poseidon osv. Visst kan det vara läge att inleda provsprängningar, men där de väl sagt att de låter USA ta steget först?
Citera
2023-09-08, 19:17
Medlem
Citat:
Jag propegerar inte för Ryssland Jag propagerar för dialog, ty det här kriget börjar alltmer likna 1a världskriget, ett krig med miljontals döda som alla dog förgäves eftersom kriget inte löste några knutar alls. 25 år senare hade vi ju ett nytt krig.

Ingen dialog. Våldtäktspacket ska åka hem till sitt förlovade land av utedass. Och så enkelt blir det fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in