2023-09-08, 18:22
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
När jag skrev att "för ryssarna är detta ett existentiellt krig", så menade jag att det är så ryssarna själva ser på saken.

Vi behöver inte hålla med om detta och självfallet är kriget existensiellt också för Ukraina.
Det fetade tydliggör att även Du anser det, så Du har fortfarande fel...
Däremot så blir det existentiellt om ryssen fortsätter sitt påbörjade folkmord istället för att självmant lämna Ukraina..!
Om inte- är de totalansvariga för det problemet också...
Citera
2023-09-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Att det skulle vara existentiellt för USA, tror jag inte på, utan de ser nog mer chansen att kraftigt försvaga Ryssland nu då läget finns.

Usa vill inte förlora sin hegemoni och de vill inte att deras främsta exportprodukt, dollarn, skall hotas. Om shithole countries som Kina, Ryssland, Saudi, Iran, Indien, Syrien etc trots inbordes konflikter kan hålla ihop så mycket att de skapar handelsavtal och handelsvägar mellan varandra, från vilka väst är uteslutna, och de hoppar av petrodollarn, så kommer usa att försvagas. Om Ryssland kommer undan med att mopsa sig i Ukraina så sänder det signaler till andra länder som vill frigöra sig från väst.

Andra som mopsat sig, till ex Iran och Libyen blev krossade, vilket sände en tydlig avskräckningssignal.

Citat:
De var ju själva med på tåget då Sovjet föll och ville ge Ryssland en chans att komma in i värmen från väst.

Usa vill ta kontrollen över ryyssarnas naturresurser. Jeltsin tillät det och de trodde att den av bla Kissinger utvalde vice borgmästaren i st petersburg också snulle tillåta det. ..Men så blev det inte.
Senast redigerad av ankylosaurus 2023-09-08 kl. 18:29.
Citera
2023-09-08, 18:32
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Usa vill inte förlora sin hegemoni och de vill inte att deras främsta exportprodukt, dollarn, skall hotas. Om shithole countries som Kina, Ryssland, Saudi, Iran, Indien, Syrien etc trots inbordes konflikter kan hålla ihop så mycket att de skapar handelsavtal och handelsvägar mellan varandra, från vilka väst är uteslutna, och de hoppar av petrodollarn, så kommer usa att försvagas. Om Ryssland kommer undan med att mopsa sig i Ukraina så sänder det signaler till andra länder som vill frigöra sig från väst.

Andra som mopsat sig, till ex Iran och Libyen blev krossade, vilket sände en tydlig avskräckningssignal.

Usa vill ta kontrollen över ryyssarnas naturresurser. Jeltsin tillät det och de trodde att den av bla Kissinger utvalde vice borgmästaren i st petersburg också snulle tillåta det. ..Men så blev det inte.
Synd att du började tramsa.

Uppenbart är du bara en USA-hatare, och jag kommer att placera dig i samma fack som alla andra sk. "neutrala" som bara vill ha fred....
Citera
2023-09-08, 18:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jag tror ingenting, de har kärnvapen och doktrin för dess implementering - den som tror saker här är du som inbillar dig att deras kärnvapendoktrin är på låtsas, ditt spån.
Så du tror att Ryssland håller på att förlora kriget mot Ukraina?
Och du tror dessutom att Ukraina sedan kan invadera Ryssland?
Jag trodde du ansåg att Ryssland vinner?
Citera
2023-09-08, 18:33
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
När jag skrev att "för ryssarna är detta ett existentiellt krig", så menade jag att det är så ryssarna själva ser på saken.

Vi behöver inte hålla med om detta och självfallet är kriget existensiellt också för Ukraina.
Du bara för fram dina lögner fantasier och kremlsk propaganda gång på gång, medelivan tycker INTE detta krig är existensiellt, kreml säger det och du för vidare deras propaganda...
Senast redigerad av GustavAnder 2023-09-08 kl. 18:35.
Citera
2023-09-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Det fetade tydliggör att även Du anser det, så Du har fortfarande fel...
Däremot så blir det existentiellt om ryssen fortsätter sitt påbörjade folkmord istället för att självmant lämna Ukraina..!
Om inte- är de totalansvariga för det problemet också...

Ja, jag anser att kriget skulle kunna vara existentiellt för ryssarna, ja. Usa har velat kontrollera ett försvagat Ryssland i 20års tid och ryssarna vet vad som händer om de låter det ske.
Citera
2023-09-08, 18:38
Medlem
Citat:
Synd att du började tramsa.

Uppenbart är du bara en USA-hatare, och jag kommer att placera dig i samma fack som alla andra sk. "neutrala" som bara vill ha fred....

Jag är helt nöjd med att bli placerad i facket för de som vill att kriget upphör....
Citera
2023-09-08, 18:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Ja, det blir ju lite förvirrat när du själv ständigt framför samma argument som ryssen.
Så du behöver nog vara tydlig med detta framöver.

Sedan är det ju såklart ett logiskt irrationellt argument att Rysslands existens är hotad.
Möjligen är det ett existentiellt hot mot de som har makten i Ryssland.
Så när du för fram den typen av argument så låter du som en ryss.
Citera
2023-09-08, 18:46
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ja, jag anser att kriget skulle kunna vara existentiellt för ryssarna, ja. Usa har velat kontrollera ett försvagat Ryssland i 20års tid och ryssarna vet vad som händer om de låter det ske.
Nu hittar Du bara på..!
Porta-putte har på egen hand försvagat ryssen som tidigare var en stor handelspartner till väst, nu en föredetting som både gasar och växlar upp på sin väg utför. De är ensamt ansvariga för beslutet att genomföra en folkmordsinvasion och hur de drabbas...
Citera
2023-09-08, 18:48
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Jag är helt nöjd med att bli placerad i facket för de som vill att kriget upphör....
Men- ändå är Du för folkmordsinvasionen, udda...
Citera
2023-09-08, 18:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nu kommer det svar från Nato på drönarattacken mot Rumänien. Nato ska nästa vecka hålla övningar i Danube delta.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1700185970513981527
Citera
2023-09-08, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ryssland har både kärnvapen och en doktrin för dess användning. Utmana det och se vad som händer.

Med andra ord borde Ryssland helt enkelt evakuera samtliga styrkor i Ukraina och sluta spilla blod i onödan för båda sidor, ingen vill ju ha ett kärnvapenkrig.

Sen kan vi, det vill säga världens länder globalt, tillsätta en kommitté för att se om Rysslands så kallade avmazifiering faktiskt stämmer. Men nu valde ju Putin som sagt att i stället invadera ett grannland, våldföra sig på deras barn, kvinnor, äldre och befolkning rent generellt.

Att du inte skäms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in