2023-09-08, 15:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Ett fåtal finns nog, men majoriteten är troll. Se bara i forumtråden om saken. De som som där säger att jorden är platt är ointresserade att diskutera sakerna som visar att de har fel, istället ägnar de sig åt att byta ämne.
Nja. Om man ser just i forumtråden om det, är det isf inte något vidare trollande. Duktiga troll är ju smarta, och lyckas med minimal egen ansträngning att elda på en allt hätskare diskussion. På Flashback är ju detta tillåtet, så trollen skulle ju verkligen kunna ha fest här. Dvs om de bara också lyckas förstå och följa Flashbacks regler. Men det senare verkar ju vara väldigt svårt för plattjordare, de blir avstängda stup i ett och agerar SOM OM det var DE som blev trollade. Och naturligtvis är då dessa varningar och avstängningar då också bara en del av den NASA-ledda konspirationen.

Kort sagt är iaf mitt intryck att Flashbacks plattjordare visst är på riktigt.

Ändå är det förstås slöseri med tid att argumentera mot dem. Mata inte trollen -- om de är troll. Och om de är på riktigt, brottas inte med en gris i en lergrop...
Citera
2023-09-08, 15:23
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Finns i stort sett inga platt-jordare. De är människor, som liksom jag gjort någon gång, driver med idioter.
Om du tittar bortom kategorin bildade västerlänningar hittar du rätt många skulle jag tro. Rättrogna muslimer t.ex, vars enda bildning utgörs av Haditerna och koranen. Man får, som bekant, inte ifrågasätta skrifterna eller profeten.
Citera
2023-09-08, 15:33
Medlem
Jag har varit aktiv i (FB) Flat Earth--Jorden är platt i många år och jag är helt övertygad om att riktiga FE:are existerar. Av de i tråden som argumenterar för FE skulle jag gissa att 30-40% verkligen tror att jorden är platt, övriga trollar.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ändå är det förstås slöseri med tid att argumentera mot dem. Mata inte trollen -- om de är troll. Och om de är på riktigt, brottas inte med en gris i en lergrop...

Är ju kul att brottas med dem.
Citera
2023-09-08, 15:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Om du tittar bortom kategorin bildade västerlänningar hittar du rätt många skulle jag tro. Rättrogna muslimer t.ex, vars enda bildning utgörs av Haditerna och koranen. Man får, som bekant, inte ifrågasätta skrifterna eller profeten.
Det finns mycket man tror på. En del tror att månlandningen är fejkad. Även om jag är säker på att det finns en del som driver på den också, liksom plattjorden. Men även andra, faktiskt mer troliga konspirationsteorier, där man faktiskt har rätt bra argument för att det ska vara sanna.

Det finns förstås de som tror på Gud. Men det är svårare att tro, att det man själv ser med sina egna ögon och har lärt sig i skolan, inte är sant. Kan förstås finnas nåt totalt pucko. Men det går inte, ens i religiösa skrifter, påstå t.ex. att månen inte finns.

Argumenten för en platt jord är uppenbart och skulle jag vilja säga, avsiktligt idiotiska. Man ska nog se det mer som ett stående aprilskämt.

Inte heller är plattjord något som uppstått med internet, utan det har funnits platta-jorden sällskap i Sverige före det. Men i en annan tid, tog man det nog för vad det faktiskt var, ett skämt.
Citera
2023-09-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher

En stor del av FE:arna i (FB) Flat Earth--Jorden är platt är förvisso obildade men kristna. Samma kategori som tror på Intelligent Design och som förkastar evolutionsteorin.
Citera
2023-09-08, 15:55
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Ett fåtal finns nog, men majoriteten är troll. Se bara i forumtråden om saken. De som som där säger att jorden är platt är ointresserade att diskutera sakerna som visar att de har fel, istället ägnar de sig åt att byta ämne.

Fast s k "Gish gallop" är vanligt hos alla med pseudovetenskapliga teorier.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gish_gallop

Det är ofta ganska effektivt i debatter mot naiva vetenskapsmän som inte är vana att debattera med knäppskallar.
Citera
2023-09-08, 16:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har varit aktiv i (FB) Flat Earth--Jorden är platt i många år och jag är helt övertygad om att riktiga FE:are existerar. Av de i tråden som argumenterar för FE skulle jag gissa att 30-40% verkligen tror att jorden är platt, övriga trollar.

Är ju kul att brottas med dem.
Ha ha, ja det är det kanske, iaf om man förstår att det är det man gör.
Citera
2023-09-08, 16:19
Medlem
7hhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Eftersom International Flat Earth Research Society grundades 1956, är företeelsen äldre än internet!
https://en.wikipedia.org/wiki/Modern_flat_Earth_beliefs

Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Plattjord är betydligt äldre än 4Chan. Exempelvis Flat Earth Society startade redan på 50-talet. Självklart på skoj, men då de roade sig med att argumentera så övertygande som möjligt så fick de såklart med sig en och annan idiot som började tro det på riktig.

Går man tillbaka innan Magellangs världsomsegling i början av 1500-talet så fanns en ganska stor plattjordstro, men bland mer utbildat folk så räknade redan de gamla grekerna ut att jorden måste vara rund.
Som jag sa.
Citera
2023-09-08, 16:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altec
I mitt YT-flöde dyker videor ofta upp som går ut på att överbevisa flat earthers. Vilket uppenbarligen är oerhört enkelt men jag ser och hör aldrig andra sidan. Och om man gör det så är dessa människor anonyma, speaker röster som lika väl vara troll. Så min fråga har någon stött på någon i verkligheten som är en övertygad flat earther?
Jag har inte stött på en ENDA person som faktiskt tror på "Flat Earth". Alla skrattar åt det.
Den teorin att CIA hittade på den för att få klimatförnekare och månlandningsförnekare att se dumma ut, den ligger det nog något i.
Plus att de får med sig de dummaste foliehattarna, t ex chemträjlsgänget.

Ps är det inte sjukt hur många konspirationsteorier hakar fast i varandra?
Typ om du börjar titta i "Månlandningsfejket" och vad som kan ha fejkats där så leder det kaninhålet obönhörligen till "Flat earth" och om du börjar leta vidare DÄR så leder det obönhörligen till konspirationsteorin om att Antarktis är en gigantisk mur runt hela (platta) jorden.

Om du börjar leta åt andra hållet från Månlandningen så hamnar du på JFK, den första RIKTIGA konspirationsteorin, och inte bara det, utan rapporter att CIA hade vapeninköp som dokumenterades att användas "för Kennedy"... Skiten tar fan aldrig slut.
Börja kolla CIA lite noggrannare så hittar du Mind Control, MK Ultra, neddrogade studenter, (50/60/70-tal), The Finders (barntrafficking medelst tunnelsystem tidigt 70-tal)....skillnaden är att hela detta sista stycke inte handlar om konspirationsteorier, utan de år faktiskt 100% sanna och kan ställas i bevis.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-09-08 kl. 16:34.
Citera
2023-09-08, 16:47
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Är det inte framförallt en amerikansk företeelse? Inte sällan misstas Youtube för någon slags internationell plattform när den i själva verket har en enorm amerikansk slagsida. Det lurar t.ex. inte kreationister, flat earthers och våldsamma abortmotståndare i svenska buskar.
Citera
2023-09-08, 17:32
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det finns mycket man tror på. En del tror att månlandningen är fejkad. Även om jag är säker på att det finns en del som driver på den också, liksom plattjorden. Men även andra, faktiskt mer troliga konspirationsteorier, där man faktiskt har rätt bra argument för att det ska vara sanna.

Det finns förstås de som tror på Gud. Men det är svårare att tro, att det man själv ser med sina egna ögon och har lärt sig i skolan, inte är sant. Kan förstås finnas nåt totalt pucko. Men det går inte, ens i religiösa skrifter, påstå t.ex. att månen inte finns.

Argumenten för en platt jord är uppenbart och skulle jag vilja säga, avsiktligt idiotiska. Man ska nog se det mer som ett stående aprilskämt.

Inte heller är plattjord något som uppstått med internet, utan det har funnits platta-jorden sällskap i Sverige före det. Men i en annan tid, tog man det nog för vad det faktiskt var, ett skämt.
Vet inte vem du svarar här, hursomhelst missar du min poäng.

Koranen beskriver jorden som platt. Koranen får ej ifrågasättas, då den är guds ofelbara ord. Vilket ger, att även de muslimer som tillägnar sig högre bildning och möjligen börjar misstänka att inte allt står rätt till varken kan eller får ge röst åt sina tvivel. De som lever kvar under teokrati skulle inte komma på tanken ens. Det finns många muslimer, och inte till obetydlig del rättrogna.

Platt.
Citera
2023-09-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
En stor del av FE:arna i (FB) Flat Earth--Jorden är platt är förvisso obildade men kristna. Samma kategori som tror på Intelligent Design och som förkastar evolutionsteorin.
Det stämmer helt och hållet! En stor andel idioter, som jag kanske lite väl grovt kallar dem, är religiösa. För plattjordare ofta kristna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in