2023-09-08, 14:40
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jomen säkert kommer FSB och tar mig om jag åker till Ryssland och säger att jag inte anser ryssar vara nån fiende till mig.

Det du säger är så dumt att klockorna stannar.

Du verkar inte särskilt smart, men det är ok ändå.

Jag ska försöka klargöra för dig:

Om du befinner dig i Ryssland och skriver att Putin är ansvarig för en marionettregim som skickar nazister till Ukraina kommer du att gripas och sedan dömas till ett långt fängelsestraff. Om du tycker att Ryssland är en så bra förebild varför kritiserar du då Sveriges regering när du inte skulle kunna göra samma sak i Ryssland? Det var det jag ville veta. Eller vill du att alla ska ha samma åsikt som regeringen i varje land ålägger? Jag får inte riktigt ihop ditt resonemang.
Citera
2023-09-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Du kan inte för allt i världen motivera över 100.000 krigsbrott, eller hur?
Inte ens om Putins motiv är att Zelensky kidnappat hela hans familj och strimlat de i bitar levande, så hade det som Putin nu utför varit motiverat.

Så - vart vill du komma?

Jag vill höra din förklaring till det här kriget.

Men eftersom du själv deklarerat att det inte finns någon som helst anledning att förstå hur Ryssland tänker, så är jag ganska säker på att du inte kan ge ett vettigt svar. Det blir sandlådan, som vanligt.
Citera
2023-09-08, 14:43
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Med andra ord: Jag gissade helt rätt!! Du och dina 98% sitter i sandlådan och har inte en aning om varför det här kriget blossat upp.

Jag kan se några alternativa förklaringar till varför Ryssland angrep Ukraina.
1. Man tänkte helt enkelt som den imperialistiska stat man är erövra hela eller delar av Ukraina.
2. Man var rädda att demokratiseringen och utvecklingen i Ukraina skulle sprida sig till Ryssland och därmed utgöra en risk för den ryska diktaturen och dess korrupta ledning.
3. Man önskar helt enkelt som den fascistiska diktatur man är, föra krig då det är en del av att vara fascist.

Alternativ 1-3 kan också vara kumultativa. Vilken förklaring tror du på? Kom inte och säg att du tror på teorin att Putin är så korkad att han gick i USA:s fälla att anfalla Ukraina för att USA i ett proxykrig skulle krossa Ryssland för den är både konspiratorisk och infantil.
Citera
2023-09-08, 14:48
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Du verkar inte särskilt smart, men det är ok ändå.

Jag ska försöka klargöra för dig:

Om du befinner dig i Ryssland och skriver att Putin är ansvarig för en marionettregim som skickar nazister till Ukraina kommer du att gripas och sedan dömas till ett långt fängelsestraff. Om du tycker att Ryssland är en så bra förebild varför kritiserar du då Sveriges regering när du inte skulle kunna göra samma sak i Ryssland? Det var det jag ville veta. Eller vill du att alla ska ha samma åsikt som regeringen i varje land ålägger? Jag får inte riktigt ihop ditt resonemang.
Men, varför skulle jag skriva det? Att ett land har lagar är inget konstigt och Sverige har lika så valt att begränsa yttrandefriheten för sina medborgare. Så som i lagen om hets mot folkgrupp och så vidare. Vad är din poäng?
Citera
2023-09-08, 14:50
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Men, varför skulle jag skriva det? Att ett land har lagar är inget konstigt och Sverige har lika så valt att begränsa yttrandefriheten för sina medborgare. Så som i lagen om hets mot folkgrupp och så vidare. Vad är din poäng?
SVERIGE har valt att begränsa yttrandefrihet?
Sverige placerar sig på TOPP FEM I VÄRLDEN gällande yttrandefrihet ditt ryssmongo.
Ryssland placerar sig i nedre tredjedelen i världen.
Citera
2023-09-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Märkligt nog finns det någon slags herreras-mentalitet i Ryssland.
Här är det en z-fascist som beklagar sig över att han inte får åka in i Kazakstan för att han har ett ryskt hakkors Z på bilen. haha.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1700066777470824668

Man kan ju iaf ge den ryska grisen tummen upp för att han lägger upp en kloagovideo över hur utfrysta de är. Ryssen status är bajs, med superfientliga grannländer i väst och -stanländerna markerar också mot den ryska fascismen.

"What happens? Our Russia is being oppressed everywhere.", "Why should we be bullied, damn it"

Sakta börjar gemene ryss att inse att de blivit paria för sina gamla lydstater. Undrar vad gemene ryss på gatan tycker om sina nya vänner de fått istället? En semester i Nordkorea nästa år kanske kan vara något för de ryska patrioterna om de nu inte kan vara utan sitt Z hakkors.
Citera
2023-09-08, 14:51
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Jag har inte uppfattat att du ställt en tuff fråga...
Varför svarar du inte då?
I repeat:

Du kan inte för allt i världen motivera över 100.000 krigsbrott, eller hur?
Inte ens om Putins motiv är att Zelensky kidnappat hela hans familj och strimlat de i bitar levande, så hade det som Putin nu utför varit motiverat.

Så - vart vill du komma?
Citera
2023-09-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ryssland har både kärnvapen och en doktrin för dess användning. Utmana det och se vad som händer.

Vad händer: Om Ryssland bara börjar de minsta förberedelser för att misstänkas använda en kärnladdning, oavsett hur liten så kommer Ryssland att få se vad som händer. Det var femtio år sedan de hade något att komma med i jämförelse med väst.
Citera
2023-09-08, 14:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag tror du missbedömer. Krim har varit Ryskt eller Sovjetiskt sedan 1700 talet.
Dom släpper inte det utan att ha använt alla till buds stående medel.
Mångas dröm om att krossa Ryssland kommer inte att fungera. Hur skulle det gå till ?
Invadera ? Omöjligt. Enda lösningen är en ny regim i ryssland och ett fredsavtal.

Vid krigsutbrottet sa ju alla att sanktionerna skulle lamslå Ryssland. Inom några månader skulle
all flygtrafik i ryssland upphöra pga brist på reservdelar från boeing och airbus.
Sist jag kollade på flightradar var det en enorm trafik runt Moskva och St Petersburg,
inrikes och utrikes.

Är Krim internationellt erkänt som ryskt menar du?
Citera
2023-09-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag tror du missbedömer. Krim har varit Ryskt eller Sovjetiskt sedan 1700 talet.
Dom släpper inte det utan att ha använt alla till buds stående medel.
Mångas dröm om att krossa Ryssland kommer inte att fungera. Hur skulle det gå till ?
Invadera ? Omöjligt. Enda lösningen är en ny regim i ryssland och ett fredsavtal.

Vid krigsutbrottet sa ju alla att sanktionerna skulle lamslå Ryssland. Inom några månader skulle
all flygtrafik i ryssland upphöra pga brist på reservdelar från boeing och airbus.
Sist jag kollade på flightradar var det en enorm trafik runt Moskva och St Petersburg,
inrikes och utrikes.

Tror det finns många, särskilt Krymtatarerna, som inte håller med om din historieskrivning. Det stämmer att det finns många ryskspråkiga på Krym men det ryska inflytandet har grundlagts på ryssens sedvanliga vis, d v s genom krig, erövring, förtryck och grövsta möjliga etniska rensning (bl a Stalin var en hejare på etnisk rensning av Krymtatarer). Krym har nu sedan länge tillhört Ukraina och det har till och med godkänts av Ryssland självt. Tills Putler ångrade sig 2014 och illegalt annekterade området.

Om Krymtatarer se t ex: https://sv.wikipedia.org/wiki/Krimtatarer

Ingen vill egentligen "krossa Ryssland". Det enda vi begär är att ryssen håller sig inom sina internationellt erkända gränser, slutar med sitt intrigerande och mördande/ lönnmördande samt allmänt otrevliga mobbaruppträdande. Kan de kanske vara som vanligt folk? Är det för mycket begärt? De har nu visat sig vara genuint opålitliga och storhetsvansinniga men vill de backa från detta så är de välkomna att börja med det. Det kommer så klart ta lååååång tid innan någon vågar lita på dem igen men ju snabbare de påbörjar en förändring desto bättre för deras eget land.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2023-09-08 kl. 15:03.
Citera
2023-09-08, 14:59
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Vad är dessa 100.000 krigsbrott? Är det i Ukraina? Annorstädes? Var? När? Hur?
Gäller samma regler för tex USA?
Du vet exakt vilka krigsbrott vi talar om. Tänker du inte svara så säg att du inte vågar istället för att spela allan ditt lille ryssmongo.
Vad som gäller USA är helt off topic.
Citera
2023-09-08, 14:59
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Sakta börjar gemene ryss att inse att de blivit paria för sina gamla lydstater. Undrar vad gemene ryss på gatan tycker om sina nya vänner de fått istället? En semester i Nordkorea nästa år kanske kan vara något för de ryska patrioterna om de nu inte kan vara utan sitt Z hakkors.
Ja, de försöker inbilla sig att de är kompisar med Kina men kineserna ser ner på ryssarna och funderar mest på hur de ska utnyttja ryssarna och den prekära situation de själva har satt sig i.
Ryssarna verkar inte alls vara särskilt förtjusta i Nordkorea och tycker de är knäppa utan att inse att de börjar förvandlas till en Nordkoreastat.

Ryssarna har iaf support av arga missgynnade supporters i väst som vill skylla allt på samhället och tror att Putin ska hjälpa dem med allt från att skaffa en kvinna till att bli av med invandringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in