2023-09-08, 14:00
Medlem
I mitt YT-flöde dyker videor ofta upp som går ut på att överbevisa flat earthers. Vilket uppenbarligen är oerhört enkelt men jag ser och hör aldrig andra sidan. Och om man gör det så är dessa människor anonyma, speaker röster som lika väl vara troll. Så min fråga har någon stött på någon i verkligheten som är en övertygad flat earther?
Citera
2023-09-08, 14:01
Medlem
Nej. Hela "flat earth"-grejen är en CIA-operation för att få folk att förknippa ordet "konspirationsteori" med något löjligt.

Har inga bevis, men det är en "konspirationsteori" som jag har.
Citera
2023-09-08, 14:07
Moderator
Psilosophers avatar
90% troll, 5% religiösa, 5% sinnessjuka blir mina fem öre.
Citera
2023-09-08, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
90% troll, 5% religiösa, 5% sinnessjuka blir mina fem öre.
Ungefär i linje med vad jag gissar också.

Risötch flät örf är i övrigt en mycket användbar comeback i de flesta diskussioner.
Citera
2023-09-08, 14:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altec
I mitt YT-flöde dyker videor ofta upp som går ut på att överbevisa flat earthers. Vilket uppenbarligen är oerhört enkelt men jag ser och hör aldrig andra sidan. Och om man gör det så är dessa människor anonyma, speaker röster som lika väl vara troll. Så min fråga har någon stött på någon i verkligheten som är en övertygad flat earther?
Finns i stort sett inga platt-jordare. De är människor, som liksom jag gjort någon gång, driver med idioter.

De som tror att någon, faktiskt och ärligt, tror att jorden är platt, bör undersöka sig. De flesta som driver det, är de som vill argumentera utifrån en absolut och total felaktig ståndpunkt, som egentligen inte går att försvara, som en intellektuell lek.

De som tror att det finns platt-jordare, anser jag saknar slutledningsförmåga och inlevelse. Så det är mest journalister och anda efterblivna, som sprider det till andra, som i sin tur tror på det journalister säger utan att tänka efter. Bara tanken, att någon mer än en total idiot, tror på en platt jord, är förstås helt befängd.

Den här missuppfattningen har spridits till politiker och till och med högsta EU-ledningen. Högsta idioten på DN har till och med sagt att den påstådda tron på en platt jord är ett hot mot samhället. Jag menar att det visar den totala brist på bildning och slutledningsförmåga som finns i samhället idag.

Så de dummaste är inte de som argumenterar för, utan de som argumenterar mot och inte förstår att man faktiskt driver med dem.
Senast redigerad av EnCarte 2023-09-08 kl. 14:39.
Citera
2023-09-08, 14:37
Medlem
zombie-nations avatar
Japp, har känt en plattjordare IRL. Tror inte de är så många, men alla får hög röst på internet.
Citera
2023-09-08, 14:41
Medlem
systems avatar
Ett fåtal finns nog, men majoriteten är troll. Se bara i forumtråden om saken. De som som där säger att jorden är platt är ointresserade att diskutera sakerna som visar att de har fel, istället ägnar de sig åt att byta ämne.
Citera
2023-09-08, 14:46
Medlem
7hhhs avatar
Flat Earth är en teori som började på 4chan. 4chan ligger bakom dom största fake news-stories som du någonsin hört talats om. Exempelvis att "OK"-tecknet där du gör en ring med tumme och pekfinger och vanligtvis håller lång-, ring- och lillfinger uppsträckta, så påstods det att det var ett hemligt tecken där ringen från tummen- och pekfingret bildar ett "P" (om man inkluderar handleden och armen) och dom tre uppsträckta fingrarna bildar ett "W". Från rätt vinkel blir detta alltså WP = White Power, och flertalet som någonsin fastnat på bild att göra "OK"-tecknet blev cancelled.

Ett annat prank som inte riktigt uppdagats än är att 4chan designade Pride-flaggan, och tar man 4 Pride-flaggor och sätter dom bredvid varandra så bildas en svastika. När det uppdagas så kommer det bli en jäkla huvudvärk att återkalla alla Prideflaggor och/eller "utbilda" "alla" att Pride-flaggan minsann är nazistisk och inte får visas. Ska bli kul. 4chan är inte nazister, utan dom involverar sådana här kontroversiella element bara för att ställa till med så mycket kaos som möjligt.

Ett annat prank är just Flat Earth. Många har genom historien talat om en platt jord, men det är 4chan som återigen har gjort det aktuellt genom sina effektiva metoder.

Efter att ha varit på 4chan i ca 20 år så har man lärt sig ett och annat...
Citera
2023-09-08, 15:01
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7hhh
Flat Earth är en teori som började på 4chan. 4chan ligger bakom dom största fake news-stories som du någonsin hört talats om. Exempelvis att "OK"-tecknet där du gör en ring med tumme och pekfinger och vanligtvis håller lång-, ring- och lillfinger uppsträckta, så påstods det att det var ett hemligt tecken där ringen från tummen- och pekfingret bildar ett "P" (om man inkluderar handleden och armen) och dom tre uppsträckta fingrarna bildar ett "W". Från rätt vinkel blir detta alltså WP = White Power, och flertalet som någonsin fastnat på bild att göra "OK"-tecknet blev cancelled.

Ett annat prank som inte riktigt uppdagats än är att 4chan designade Pride-flaggan, och tar man 4 Pride-flaggor och sätter dom bredvid varandra så bildas en svastika. När det uppdagas så kommer det bli en jäkla huvudvärk att återkalla alla Prideflaggor och/eller "utbilda" "alla" att Pride-flaggan minsann är nazistisk och inte får visas. Ska bli kul. 4chan är inte nazister, utan dom involverar sådana här kontroversiella element bara för att ställa till med så mycket kaos som möjligt.

Ett annat prank är just Flat Earth. Många har genom historien talat om en platt jord, men det är 4chan som återigen har gjort det aktuellt genom sina effektiva metoder.

Efter att ha varit på 4chan i ca 20 år så har man lärt sig ett och annat...
Eftersom International Flat Earth Research Society grundades 1956, är företeelsen äldre än internet!
https://en.wikipedia.org/wiki/Modern_flat_Earth_beliefs
Citera
2023-09-08, 15:02
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Nej. Hela "flat earth"-grejen är en CIA-operation för att få folk att förknippa ordet "konspirationsteori" med något löjligt.

Har inga bevis, men det är en "konspirationsteori" som jag har.

Detta är mitt huvudspår också.
Citera
2023-09-08, 15:09
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7hhh
Flat Earth är en teori som började på 4chan. 4chan ligger bakom dom största fake news-stories som du någonsin hört talats om.

Plattjord är betydligt äldre än 4Chan. Exempelvis Flat Earth Society startade redan på 50-talet. Självklart på skoj, men då de roade sig med att argumentera så övertygande som möjligt så fick de såklart med sig en och annan idiot som började tro det på riktig.

Går man tillbaka innan Magellangs världsomsegling i början av 1500-talet så fanns en ganska stor plattjordstro, men bland mer utbildat folk så räknade redan de gamla grekerna ut att jorden måste vara rund.
Citera
2023-09-08, 15:11
Medlem
En flat earther som definitivt inte trollade var Lennart Bladh, han köpte idén om exv flat earth såpass mycket att till slut blev offer för psykiatrisk tvångsvård, en mycket tragisk historia bakom denna man, hoppas han har det bra däruppe i mantishimlen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in