Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Lätt att säga nu med facit i hand. Många, och jag med dem, trodde att Ryssland hade blivit något så när civiliserat sedan murens förfall att man åtminstone började att se ett människovärde hos befolkningen. Speciellt den delen av befolkningen som bor i områden som har väststandard på sitt leverne.
Ryssarna tänker på ett annorlunda sätt än i väst. Många i väst utgår felaktigt och naivt ifrån att vi alla har samma glasögon på våra näsor, genom vilka vi ser världen. Men så är det inte. För ryssarna är detta ett existentiellt krig, men den aspekten behandlas aldrig av och förstås inte av västmedia.
Det här med att de som har "väststandard" borde se ett människovärde hos befolkningen är ett exempel på hur man tänker i väst: Man tror att det bara handlar om den materiella aspekten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Ryssland är också de landet med mest revolutioner under 1900-talet. Det var likadant när Tsaren dödade den ryska befolkningen. Till slut sa de stopp.
Det ryska folket har historiskt aldrig haft någon frihet, utan varit förslavade i 800 år. Först under mongolerna, sedan under feodalväldet och sen under kommunismen. Man måste förstå att sådant sätter sina spår i en befolkning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Ok, du hoppas säkert att jag har fel.
Jag hoppas ingenting, utan vill bara förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
EDIT: Ska påtala en sak till om Ryssland som vi tydligt såg när Progozhin marscherade mot Moskva. Den gemene ryssen är rädd för staten. Men de skiter också i om någon skulle ta upp vapen mot staten.
Ja, 800 år av dominans har lett till en kulturellt ingrodd uppgivenhet som sitter djuuupt.