Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
Det har jag missat
På tale om missat, så så jeg til min forferdelse at mitt tidligere svar til deg om hvordan det går med NMR i Norge ikke ble lagt ut. Det er vel egentlig det nordbaggan her burde fokusere mest på så jeg burde kanskje slenge ut mitt synspunkt.
Som jeg sa tidligere så er det endel ildsjeler som jobber på. Det har ført til at man kan utføre endel basisaktivsme fra Vestlandet, og man har hatt en drivende person som driver på fra Østlandet og som ellers reiser mye rundt og får til ambulerende aktivisme. Dette er noe av en bragd av flere årsaker og er noe jeg må innrømme at jeg ikke hadde tenkt skulle kunne ha fungert såpass bra som det har gjort.
Noe mer omfattende som er aktivistisk av seg, som Trondheim hvor det ble hektisk i tidlig 2012, Kristiansand 2017, Oslo i fjor høst eller større torgmøter på Østlandet har vært sterkt avhengig av tilreisende fra Sverige. Jeg har ikke noe imot dette, men det sier noe om tilstandene i den norske grenen sammenlignet med den Svenske.
Dette (i grove trekk) har foregått både under Håkon og Tommy sin ledelse. Uten å ville denigrere noen av de, og særlig sistnevnte har holdt på lengre og betalt en høy pris for sitt engasjement, så tror jeg ikke at noen av de er fødte ledertyper med tanke på karisma og evne til å få folk med seg. Det er heller ikke mange andre rundt de å støtte seg på som i Sverige hvor man har to personer i riksledningen jeg oppfatter som veldig drivende.
Så forskjellene mellom de to lederne seg jeg ikke på som det avgjørende. Noe som rammet den norske grenen hardt kom midt under covid-perioden hvor Hans Lysglimt som er noe av Norges svar på Tor Paulsson klarte å egle seg inn og skape kaos. Det ble diskutert på Frihetskamp og i en episode på HFH da det var pågående, og etterspillet ble at et helt rede (näste) forsvant og at endel gikk over fra NMR til mer løsaktig engasjement i konspi/alternativmedia-miljøer.