2023-09-07, 05:35
Medlem
sebastian66s avatar
Det billigaste alternativet är väl att gå utanför ICA eller Lidl och plockar någon rumän som sitter och tigger pengar. Jag tror att du kan få detta för ganska billiga pengar. Jag skulle kunna tänka mig att du kanske kan betala 5000 svenska.
Jag tycker att det är ganska soft för att jag har en typ av Butler eller en hemhjälp som tar hand om familj mat och alla andra övriga saker i Asien. Det känns inte som att det finns några regler för lönenivåer i detta land. Jag betalar 1400 svenska och lever ganska soft.
Citera
2023-09-07, 07:04
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag har lite problem att få saker gjort, och hade därför inte haft något emot att hyra en butler. Jag vet att det egentligen är ett ganska ansvarsfullt jobb, att butlern styr över hela hushålls-personalen etc... Jag menar dock en billigare lösning, med en mer allsidig "butler" som städar, diskar och tvättar men även utför traditionella sysslor förknippade med en traditionell butler.

Om jag för kvällen har retirerat till biblioteket och vill ha ett glas konjak serverat, ska butlern kunna servera detta... Även om jag har gäster som anlänt, så kan butlern servera eventuella drinkar eller andra förfriskningar. Fast jag vill ta min butler ännu längre...

Om jag kanske inte kan gå och handla, hämta ett paket eller annat... Då är det dags för butlern att rycka in. Även att butlern kanske kan agera bodyguard om jag behöver röra mig i farliga områden. En f.d. militär från engelska SAS eller liknande hade kanske varit lämpligt?

Att butlern är beläst, kan föra en intellektuell diskussion, kanske talar flera språk som jag kan passa på att öva på. Typ tyska, japanska, franska etc. Kanske lite latin... Det vore även trevligt om butlern är bildad inom allehanda andra områden...

Slutligen att betjänten är vis och kan ge mig råd om mitt liv och framtiden och hur jag bekämpar brott i min stad. Det sistnämnda var såklart ett skämt...

Fast jag är allvarlig. Jag skulle vilja anställa en butler som skulle kunna göra saker som att förbereda frukost på morgonen, diska och mycket annat jag sällan gör.

Är det möjligt att någon skulle acceptera en tjänst som detta, och hur mycket skulle det kosta? Måste butlern på traditionellt vis, bo hos mig? Eller är detta bara en omöjlig dröm?

Det du efterfrågar är inte en butler, utan en valet. En sådan kan bli lite billigare att anställa eftersom det inte är ett lika högkvalificerat arbete.

https://poloandtweed.com/blog/the-difference-between-a-butler-and-a-valet

I "Jeeves"-böckerna är Mr. Jeeves just en valet och inte en butler åt huvudkaraktären.
Citera
2023-09-07, 12:25
Medlem
Varför inte bara skaffa dig en flickvän från Filippinerna?
Citera
2023-09-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det billigaste alternativet är väl att gå utanför ICA eller Lidl och plockar någon rumän som sitter och tigger pengar. Jag tror att du kan få detta för ganska billiga pengar. Jag skulle kunna tänka mig att du kanske kan betala 5000 svenska.
Jag tycker att det är ganska soft för att jag har en typ av Butler eller en hemhjälp som tar hand om familj mat och alla andra övriga saker i Asien. Det känns inte som att det finns några regler för lönenivåer i detta land. Jag betalar 1400 svenska och lever ganska soft.

Ok, jag ska kalla saker vid deras rätta namn, zigenare. Jag har läst om flera personer även i utlandet som erbjudit zigenare jobb, men underväldigande resultat. Typ att de trots de tidigare var arbetslösa slutade komma efter några dagar...

En gång hade jag dock råkat handla fler saker än vad jag beroende på ett fysiskt tillstånd, borde bära. Jag såg några zigenare som tiggde vid ingången till en matbutik, eller t o.m. innanför. Då slog mig idéen att jag ju kunde erbjuda dem pengar för att hjälpa mig att bära...

Tyvärr så förstod de nog inte varken svenska eller engelska nog, så jag lyckades inte förmedla min intention. Istället ville de ha mat ur en påse jag också hade med mig... Inte att det kanske finns ingen rom som kan jobba mot betalning men egen erfarenhet plus egen erfarenhet, talar emot det.
Citera
2023-09-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det du efterfrågar är inte en butler, utan en valet. En sådan kan bli lite billigare att anställa eftersom det inte är ett lika högkvalificerat arbete.

https://poloandtweed.com/blog/the-difference-between-a-butler-and-a-valet

I "Jeeves"-böckerna är Mr. Jeeves just en valet och inte en butler åt huvudkaraktären.

Mycket bra inlägg! Jag skrev ju också "butler". Valet är tydligen en mer korrekt term, även om en del nog även skulle kalla en valet för butler.
Citera
2023-09-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
😄😄 kul trolltråd. Men man undrat ju lite vad du vill uppnå?

Det inte helt oseriöst även om en del kanske var lite skämtsamt skrivet...

Jag skulle kanske behöva hjälp med lite saker ibland, och är villig att betala.

Sen är det "drömmen" om en butler (eller valet)... Att ha en person anställd man när som helst kan få hjälp med allt möjligt...
Citera
2023-09-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Varför inte bara skaffa dig en flickvän från Filippinerna?

Lustigt nog har jag faktiskt råkat chatta flera gånger med filippinska tjejer på random chattar... De verkar också ganska lika i personlighet och temperament. Typ väldigt drivna men ändå också ganska charmiga, lättsamma och har humor.

Senast gick det suveränt bra ändå tills jag råkade nämna något om Hitler i lite skämtsam ton... Tydligen var detta känsligt för henne.

Som man säger på engelska... "Here but no fuhrer...".
Citera
2023-09-07, 14:02
Medlem
Citat:
Som man säger på engelska... "Here but no fuhrer...".

Du sa det nog i fel sammanhang, låter ju som vanlig thaiengelska.
Citera
2023-09-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Du sa det nog i fel sammanhang, låter ju som vanlig thaiengelska.

Ah, men det var inte det jag skrev till henne. "Here but no fuhrer" är ju ett skämt som anspelar på frasen "here but no further". Jag skrev det i inlägget för att lite skämtsamt anknyta till situationen...

Det jag skrev till henne var väl något mycket milt de flesta inte skulle ta anstöt av... Kan också vara att chatten ballade ur.
Citera
2023-09-07, 16:46
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Visst, men jag är kanske inte så ekonomiskt laddad jag tidigare har funderat på detta, eller rört mig direkt i cirklar som har råd med det. Jag söker mer en budget-variant kanske.. Om en ultimat butler är en Rolls, så är den butler jag söker mer kanske typ en hyfsad Volkswagen eller trimmad Volvo.

Oj, då är det verkligen en Thailändare du är ute efter...
Citera
2023-09-07, 16:48
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonStahlhein
Stil och klass är kontradiktoriskt till medelklass med bostadsrätt. De är varandras negationer, liksom

Bara för att man har pengar innebär det sällan att man har stil och/eller klass...
Citera
2023-09-07, 16:53
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Har ingen koll... Är en skälig betalning under vad jag kan betala, så är det kanske bäst att skippa? Jag kunde kanske anställa en flykting fast då får jag problem med språket, och det blir mer som Lothar i Mandrake kanske...

Snabb googling säger att en Butler kostar mellan 30-100 000 pund per år. Beroende på erfarenhet och ansvarsområde. Butlern är normalt chef för hushållspersonalen samt tillser att saker du inte känner för att göra blir gjort. Kort och gott, när du blivit less på att hela tiden måste berätta för din kock, din privata chauför, din trädgårdsmästare och din städpersonal vad dom ska göra. Då anlitar du en Butler. I principen ledningen på ett hotell i en person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in