2023-09-07, 08:50
Medlem
Hur kommer det sig att Regionernas ömsesidiga försäkringsbolag förkortas LÖF och inte RÖF? Antar att LÖF kommer av att det tidigare hette Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag men bör inte förkortningen ändras till RÖF? Varför heter det fortfarande LÖF? Fd. Sverige kommuner och landsting numera Sveriges kommuner och regioner förkortas ju SKR numera och inte SKL som förr.
Citera
2023-09-07, 09:00
Medlem
Raytheons avatar
De vill inte heta röv.
Citera
2023-09-07, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Hur kommer det sig att Regionernas ömsesidiga försäkringsbolag förkortas LÖF och inte RÖF? Antar att LÖF kommer av att det tidigare hette Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag men bör inte förkortningen ändras till RÖF? Varför heter det fortfarande LÖF? Fd. Sverige kommuner och landsting numera Sveriges kommuner och regioner förkortas ju SKR numera och inte SKL som förr.

Alla namnbyten är dyra
Citera
2023-09-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Alla namnbyten är dyra

Instämmer men namnbytet har ju uppenbart skett, dock förkortas det fortfarande LÖV och inte RÖF som det borde.

Loggan borde inte vara så dyr att byta ut jämfört vad det kostat i övrigt att börja kalla landstingen för regioner.
Citera
2023-09-07, 11:25
Medlem
schizophrenias avatar
Försäkringsbolaget ifråga heter Löf regionernas ömsesidiga försäkringsbolag, d.v.s. Löf ingår i namnet på bolaget.
Citera
2023-09-07, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Försäkringsbolaget ifråga heter Löf regionernas ömsesidiga försäkringsbolag, d.v.s. Löf ingår i namnet på bolaget.

Då fattar jag, men vad är LÖF? Eller vad menas med det? Jag trodde i min enfald att det var en förkortning av Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag. Tack för svar i övrigt
Citera
2023-09-07, 15:33
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Då fattar jag, men vad är LÖF? Eller vad menas med det? Jag trodde i min enfald att det var en förkortning av Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag. Tack för svar i övrigt
Jodå, Löf torde vara den gamla förkortningen för Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag. Anledningen till att ta med den gamla förkortningen i det nya namnet är gissningsvis att de på så sätt anser sig slippa byta ut förkortningen ifråga.
Citera
2023-09-07, 19:40
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vilken nytta skulle man ha av detta? Att SKL bytte namn SKR var rätt naturligt då man har en mer publik roll än vad ett internt försäkringsbolag har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in