2023-09-07, 07:22
Medlem
Muppetys avatar
När jag gick i skolan så fotograferades hela klassen varje år o presenterades med namn i en katalog med alla årskurser som man kunde köpa hem. Förekommer det fortfarande? Kom på att jag nog inte sett ett klassfoto av nyare modell. Tänkte på att en gång hade vi en grupp flyktingar som bara presenterades med förnamn, troligen för att de riskerade förföljelse.

Med dagens invandring borde det förekomma ganska ofta, förföljelse alltså? Får man ta del av en bild över hela ens klass numera? Digitalt eller tryckt? Kameror med film är ju borta. Det är en kul grej att bläddra i nu när man blivit gammal.
Citera
2023-09-07, 07:41
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Man tar på alla elever individuellt. Så det blir en skolkatalog men inget gruppfoto på klassen.
Citera
2023-09-07, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
När jag gick i skolan så fotograferades hela klassen varje år o presenterades med namn i en katalog med alla årskurser som man kunde köpa hem. Förekommer det fortfarande? Kom på att jag nog inte sett ett klassfoto av nyare modell. Tänkte på att en gång hade vi en grupp flyktingar som bara presenterades med förnamn, troligen för att de riskerade förföljelse.

Med dagens invandring borde det förekomma ganska ofta, förföljelse alltså? Får man ta del av en bild över hela ens klass numera? Digitalt eller tryckt? Kameror med film är ju borta. Det är en kul grej att bläddra i nu när man blivit gammal.

Det är precis som förr, katalog med gruppbild på varje klass, för- och efternamn under. Man får möjlighet att kolla på både klassfotot och individuella porträtt via skolfotoföretagets hemsida och sedan beställa vad man vill ha, tryckta bilder plus skolkatalog är väl det vanligaste men man kan köpa digitala också, åtminstone porträtt och egna klassbilden, skolkatalogen med alla klasser plus lärare tror jag bara finns tryckt. Detta via ett av landets största fotoföretag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Man tar på alla elever individuellt. Så det blir en skolkatalog men inget gruppfoto på klassen.
Varierar nog beroende på vilken lösning eller fotoleverantör skolan väljer, här är det inte så.
Senast redigerad av Wildebeest 2023-09-07 kl. 08:53.
Citera
2023-09-07, 09:10
Medlem
Analretendents avatar
Vår dotter får (köpa) en katalog med gruppbilder från alla klasser på hennes högstadieskola. Har hört om andra skolor där de inte har det valet, är nog individuellt.

När jag var i den åldern kunde vi köpa fotokataloger som inkluderade högstadieklasser i hela kommunen, en ganska tjock katalog. Tror inte det förekommer idag.
Citera
2023-09-07, 09:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
I Stockholm verkar de ha slutat med de individuella bilderna för flflera år sen. Gruppbild har jag inte sett på flera decennier.
Citera
2023-09-07, 09:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Ingen gruppbild (och således ingen katalog). Förklaringen säga vara GDPR.

Jättetråkig utveckling. Klassfoton måste vara en hundraårig svensk tradition. Som förälder har man svårt att få koll på vem som är vem i klassen, kompisgänget eller fotbollslaget.
Citera
2023-09-07, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ingen gruppbild (och således ingen katalog). Förklaringen säga vara GDPR.

Jättetråkig utveckling. Klassfoton måste vara en hundraårig svensk tradition. Som förälder har man svårt att få koll på vem som är vem i klassen, kompisgänget eller fotbollslaget.

Sedan när? Förra året var det både porträtt och gruppbild med tillhörande katalog på min sons skola. Skolan ligger långt söderut i Stockholm.
Senast redigerad av OPHuvudsak 2023-09-07 kl. 10:28.
Citera
2023-09-07, 09:42
Medlem
Full-Retards avatar
Har människor blivit så pass cp så att skolkatalog är nått som inte fungerar? Förvånar mig inte.
Citera
2023-09-07, 09:57
Medlem
Det varierar från skola till skola. På mina barns skola kan man köpa en skolfotokatalog med alla klasser, men på deras kompis skola sker ingen fotografering.
Citera
2023-09-07, 10:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Vår dotter får (köpa) en katalog med gruppbilder från alla klasser på hennes högstadieskola. Har hört om andra skolor där de inte har det valet, är nog individuellt.

När jag var i den åldern kunde vi köpa fotokataloger som inkluderade högstadieklasser i hela kommunen, en ganska tjock katalog. Tror inte det förekommer idag.
Det förekom så sent som 2014 då jag själv gick i gymnasiet, då var hela kommunens gymnasieskolor upptagna i skolkatalogen.

Jag är lite tudelad till skolkataloger då jag under nästan hela skolgången var utstött och det är inga glada minnen direkt så därför har jag medvetet valt att ha dem hemma hos päronen där jag inte har någon åtkomst.
Citera
2023-09-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Det förekom så sent som 2014 då jag själv gick i gymnasiet, då var hela kommunens gymnasieskolor upptagna i skolkatalogen.

Jag är lite tudelad till skolkataloger då jag under nästan hela skolgången var utstött och det är inga glada minnen direkt så därför har jag medvetet valt att ha dem hemma hos päronen där jag inte har någon åtkomst.

GDPR började gälla 2018, så det kan ha ändrats sedan dess. Jag vet inte exakt hur GDPR fungerar, men jag vet att det på många håll tolkas som att det inte får förekomma offentligt tillgängliga/sammanställda listor eller kataloger med bilder. T.ex var det förr standard att olika företag och sjukvårdsmottagningar hade bilder i väntrummet på vilka som jobbade där, likaså deras hemsidor. Det har jag sett att många plockat bort med GDPR som förklaring. Mitt gamla jobb gjorde det också, de brukade ha namn och bild på hemsidan men tog ned det 2018.
Citera
2023-09-07, 18:29
Medlem
feemaxxxs avatar
Skolkataloger var kanon. Oj vad jag satt och bläddrade i dessa på toaletten.
Fanns även telefon/adress böcker till alla elever på skolan. Då kunde man titta var de fina tjejerna bodde och smyga utanför husen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in