Citat:
Ursprungligen postat av
rtyuio
"Artificiell intelligens kan användas i kampen mot terrorism. Svenska forskare har tagit fram AI-verktyget som i skriftlig kommunikation letar efter spår som kan avslöja ensamagerande våldsmän.
– Verktyget är en assistent som gör att vi människor kan göra bättre bedömningar, säger forskaren Lisa Kaati.
De största terrorhoten mot Sverige bedöms komma från personer som agerar på egen hand. Att hitta sådana personer är svårt, men verktygets algoritmer kan erbjuda en hjälpande hand.
Det AI-baserade verktyget har fått namnet Dechefr och bygger på flera års forskning om hotbedömningar av kommunikation. Syftet med verktyget är att kunna upptäcka potentiella ensamagerande våldsverkare genom att identifiera olika typer av varningsbeteenden i till exempel mejl eller inlägg i diskussionsforum".
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ai-verktyget-som-kan-hitta-potentiella-terrorister
Är väl ganska låga odds att detta verktyg redan analyserat Flashback och deras användare, eller vad tror ni? Är världen på väg emot ett 1984 samhälle där vi ska acceptera att vi är konstant övervakade? Vi ska nu analyseras och kategoriseras och bevakas på allt vi skriver och gör på nätet?
Så vad tycker flashback om det här?
Det är väntat, samtidigt som att det är lite förvånande, men väntat. Personligen så har jag varnat om detta sedan tonåren, inför döva öron givetvis. Det är nästan lite kul att det blir till verklighet. Folks naivitet är stenhård, ungefär som troll som har träffats av ljuset och har förvandlats till sten.
Man kan ju undra när polisen kommer och knackar på min dörr för kommentarer som jag har gjort, hur mycket "terrorism" är det i dom? Finns det en ton av hat och ilska i dom? (Vilket det gör i en del av inläggen). Vad klassas som terrorist och kommer man att flytta fram den här definitionen på sikt för att få en "bredare" träffsäkerhet. Det vill säga man vill inkludera fler som kan klassas som terrorister genom det man har skrivit på nätet.
Tanken att sluta skriva på internet känns inte direkt gynnsamt då allt som har skrivits ligger kvar permanent så dessa AI botar, om dom inte redan har scannat av allting, kan scanna av allt retroaktivt.
Ifrån politikers håll, kanske USA i synnerhet som har skapat dessa terrorister från första början. Al-Qaida och allt vad dom nu heter, man har varit in och dammat av i Mellanöstern och skapat kaos där. Piskat upp migrationsvågor till Europa så det sitter små encells terrorister lite överallt. Man har skapt detta helt själv, varför då? För att dom ska kunna sätta in framtida vapen gentemot den vanliga befolkningen, så som exempelvis AI och automatiskt "hatretorik" som man ska kunna slå ner på.
Innan allt det här så fanns inte HMF lagar och dylikt, så hade man inte gått den här långa vägen med att skapa terrorister, damma av i Mellanöstern och piska upp migrationsvågor, låta MENA barnen härja fritt osv. Då hade det varit lite svårare att införa AI scanning eller andra typer av vapen riktat gentemot befolkningen och sedan lagföra folk som kan klassas som både det ena och det andra för att dom har skrivit något i affekt på internet över reella problem som politikerhelvetena har skapat själva och sedermera stått och blåljugit om det rakt upp i ansiktet på befolkningen. Jävla apor dom är alltså.
Jag har inte läst den där 1984 boken, jag kanske borde ta och göra det. Misstänker att det kommer vara en hel del "jaha det där känner man ju igen, det där har man tänkt på tidigare själv."