2023-09-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668

Elsparkcykel Mopedklass II

Det finns mycket starka elsparcyklar och dessa går under andra regler.

Dessa får max ha en motoreffekt på 1000W och vara konstruerad för att klara hastigheter upp mot 25km/h, Fordonet måste följa EU-gemensamma regler och ha trafikförsäkring, krav på hjälm, förarbevis och åldersgräns på 15år.

Åh fan, visste inte detta. Fick upp annan info vid snabb googling.

Men om elsparkcyklar som går snabbare än 20km/h eller 250W redan går under Moped klass 2, då gäller ju kravet för trafikförsäkring redan idag? Samt hjälmtvång och körkort/förarbevis.

Då återstår väl bara att reglerna åtföljs och beivras.
Citera
2023-09-06, 13:57
Medlem
Ganonitos avatar
Verkar inte som det förändrar något i praktiken. Förbjud skiten helt istället.
Citera
2023-09-06, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Åh fan, visste inte detta. Fick upp annan info vid snabb googling.

Men om elsparkcyklar som går snabbare än 20km/h eller 250W redan går under Moped klass 2, då gäller ju kravet för trafikförsäkring redan idag? Samt hjälmtvång och körkort/förarbevis.

Då återstår väl bara att reglerna åtföljs och beivras.

får hoppas att polis bryr sig lika lite nu som förut
Citera
2023-09-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
får hoppas att polis bryr sig lika lite nu som förut

Kör du olaglig elsparkcykel? Vad kommer du göra om du är med om en olycka? Saknar man obligatorisk trafikförsäkring så kan det väl bli dyrt. Måste man ens vara vållande som förare av motorfordon för att den egna trafikförsäkringen ska gå in om motparten är en trafikant som inte behöver trafikförsäkring t.ex. gående eller cyklist (eller förare av laglig elsparkcykel)?
Citera
2023-09-06, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Kör du olaglig elsparkcykel? Vad kommer du göra om du är med om en olycka? Saknar man obligatorisk trafikförsäkring så kan det väl bli dyrt. Måste man ens vara vållande som förare av motorfordon för att den egna trafikförsäkringen ska gå in om motparten är en trafikant som inte behöver trafikförsäkring t.ex. gående eller cyklist (eller förare av laglig elsparkcykel)?

jag har inte haft olycka någonsin sen jag köpte den början av 2020, bromsen den har gör att olyckor är omöjliga, jag brukar alltid sakta ner rejält när jag ser en bil människa eller djur, jag brukar ha intensiv ögonkontakt med chaffören innan jag kör nära för att försäkra mig om att chaffören kan se mig, bromsen den har gör att jag kan bromsa inom mindre än en sekund tillskillnad från en handbroms som kräver att man flyttar handen och sedan drar åt med hela handen.
Citera
2023-09-18, 01:48
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Mycket bra. Det borde även gälla elcykel.

Egentligen så har du rätt. Borde nog dessutom gälla både elcykel och vanlig cykel (kan lätt komma över 20 km/h med min).
Citera
2023-09-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
jag har inte haft olycka någonsin sen jag köpte den början av 2020, bromsen den har gör att olyckor är omöjliga, jag brukar alltid sakta ner rejält när jag ser en bil människa eller djur, jag brukar ha intensiv ögonkontakt med chaffören innan jag kör nära för att försäkra mig om att chaffören kan se mig, bromsen den har gör att jag kan bromsa inom mindre än en sekund tillskillnad från en handbroms som kräver att man flyttar handen och sedan drar åt med hela handen.

Vad har du för broms och däck som gör att du stannar så felfritt och perfekt? Vadå "till skillnad från handbroms där man flyttar handen och sedan drar åt med hela handen", vad är det för handbroms? Inte en sådan som är på cyklar/MC iallafall, som man bara har ett finger eller två på konstant medan man kör, som man bara behöver nypa lite med sitt finger för att få önskad bromseffekt.
Citera
2023-09-18, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Vad har du för broms och däck som gör att du stannar så felfritt och perfekt? Vadå "till skillnad från handbroms där man flyttar handen och sedan drar åt med hela handen", vad är det för handbroms? Inte en sådan som är på cyklar/MC iallafall, som man bara har ett finger eller två på konstant medan man kör, som man bara behöver nypa lite med sitt finger för att få önskad bromseffekt.

jag har en regen broms som använder sig av samma reglage som accelerations reglaget den använder motorn för att bromsa utan att slira så det krävs inte mycket för att bromsa det räcker med ett finger detta gör att man bromsar betydliga enklare än att behöva ta handen runt hela bromsen detta inom 1 sekund, oavsett vad som händer så kan jag komma till ett stopp inom en halv sekund
Citera
2023-09-21, 07:21
Medlem
PrinsenKommers avatar
Självklart måste hela delen med scootrar ses över. Idag är det ju rena high chaparral. Ingen verkar ju veta vad som gäller om man ringer runt. O egentligen ska nog dessa elcycklar dras med i detta då många far förbi i 30-40. Jag kör och är för scooter.
Citera
2023-09-21, 12:25
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinsenKommer
Självklart måste hela delen med scootrar ses över. Idag är det ju rena high chaparral. Ingen verkar ju veta vad som gäller om man ringer runt. O egentligen ska nog dessa elcycklar dras med i detta då många far förbi i 30-40. Jag kör och är för scooter.

Det finns redan regler och lagar. Nästan för restriktiva. Max 20 km/h och max 250W (det senare är helt obegripligt korkad reglering, som nästan inte finns i några andra länder).

Gällande privata eklsparlcyklar, som du och jag har, så skulle ju en möjlighet för att bättre kunna genomdriva kontroller, att införa obligatorisk registrering, och registreringskyltar. Något som man infört i tex. Tyskland.

Det man dock skulle kunna förbättra är att begränsa hyrmarknaden. Här upplever jag att de värsta missdådarna återfinns. De som inte åker runt på sina egna elsparkcyklar. Det finns många (men absolut inte alla) som varken bryr sig om att ta hand om sina fordon, och som inte heller samma erfarenhet i att framföra dessa på ett bra och säkert sätt.
Citera
2023-09-21, 13:53
Medlem
PrinsenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det finns redan regler och lagar. Nästan för restriktiva. Max 20 km/h och max 250W (det senare är helt obegripligt korkad reglering, som nästan inte finns i några andra länder).

Gällande privata eklsparlcyklar, som du och jag har, så skulle ju en möjlighet för att bättre kunna genomdriva kontroller, att införa obligatorisk registrering, och registreringskyltar. Något som man infört i tex. Tyskland.

Det man dock skulle kunna förbättra är att begränsa hyrmarknaden. Här upplever jag att de värsta missdådarna återfinns. De som inte åker runt på sina egna elsparkcyklar. Det finns många (men absolut inte alla) som varken bryr sig om att ta hand om sina fordon, och som inte heller samma erfarenhet i att framföra dessa på ett bra och säkert sätt.

Du har rätt i mycket du skriver. Jag är inte superinsatt. Det finns lagar redan. Vet inte om du är på nåt scooterforum på Facebook. Min poäng är iaf när man läser där så när folk börjar grotta ner sig i lagar o regler o ringer runt så är det mycket som är otydligt. Ska man dra åt mot elscootrar som man gör o ska göra tycker jag,så borde man också se över elcyklar. Min scooter gör 30 och det är ganska ofta jag blir fråncyklad.
Citera
2023-09-21, 19:06
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinsenKommer
Du har rätt i mycket du skriver. Jag är inte superinsatt. Det finns lagar redan. Vet inte om du är på nåt scooterforum på Facebook. Min poäng är iaf när man läser där så när folk börjar grotta ner sig i lagar o regler o ringer runt så är det mycket som är otydligt. Ska man dra åt mot elscootrar som man gör o ska göra tycker jag,så borde man också se över elcyklar. Min scooter gör 30 och det är ganska ofta jag blir fråncyklad.

Nej, inget sådant större intresse eller mer insatt. Har själv bara en Ninebot Max G30 ii (350W och 25 km/h, tekniskt olaglig) och en Xioami Essential (250W och 20 km/h, laglig) som jag köpt till dottern.

Skulle väl gärna kunna åka i 30 km/h. Borde kanske höjas dit lagligt tycker jag, och utan effektbegränsning (inget som de flesta andra länder har).

Men mycket högre hastighet än 30 km/h så känns det nog skumt och lite farligt med ett sådant här fordon med så små hjul skulle jag no tänka mig (har dock inte testat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in