2023-09-05, 15:20
Medlem
Varför ska vissa födda innan ett visst födelsetal ha A behörighet utan att ens rört en MC?

Det urholkar hela systemet att om du var född innan ett visst år fick du A-behörighet på köpet när du tog B-körkort.

Man kan fråga sig varför man ska ta MC-kort när andra fick det gratis...Sverige är bra konstigt land, då kan man lika gärna skita i detta och bara köra.
2023-09-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodel1n
Varför ska vissa födda innan ett visst födelsetal ha A behörighet utan att ens rört en MC?

Det urholkar hela systemet att om du var född innan ett visst år fick du A-behörighet på köpet när du tog B-körkort.

Man kan fråga sig varför man ska ta MC-kort när andra fick det gratis...Sverige är bra konstigt land, då kan man lika gärna skita i detta och bara köra.
Du vill inte köra tung motorcykel utan utbildning. Det är mycket man behöver lära sig.
2023-09-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Du vill inte köra tung motorcykel utan utbildning. Det är mycket man behöver lära sig.

Skitsnack, har kört tung MC utan kort när jag var yngre i många år, har man redan B-körkort kan man reglerna, att hantera en tung MC är mer en vana man får med ökad övning och vana hantera den i trafiken, men det var inte vad frågan handlade om.
2023-09-05, 15:29
Medlem
mvpys avatar
Misstaget är ju snarare att en äldre generation fick MC-kort på köpet. Det är helt rimligt att det ändrats.

Sen kanske man bordet låtit alla äldre få köra upp för MC också. Men jag antar att bördan för det skulle bli för stor.
2023-09-05, 15:40
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:

Det handlar om personer födda före 1957(?) Dvs folk över 65 år nu. Kan väl knappast vara något att klaga på idag.
2023-09-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Misstaget är ju snarare att en äldre generation fick MC-kort på köpet. Det är helt rimligt att det ändrats.

Sen kanske man bordet låtit alla äldre få köra upp för MC också. Men jag antar att bördan för det skulle bli för stor.
Ja. Men hurihelvete gamla är de idag? 85+ eller???
2023-09-05, 15:56
Avslutad
Citat:
För att de ansåg att det var orimligt att tvinga vana mc-förare att behöva göra en ny uppkörning.

Tänk dig att de delar upp B-kortet i olika behörigheter så att du helt plötsligt inte för köra din egen bil. Hade du varit nöjd?

Citat:
Det urholkar inte systemet det minsta. Det är bara en lång övergångsfas.

Citat:
Är du en sådan där liten pajsare som alltid tror att Sverige är unikt så fort du stöter på något du inte förstår?
2023-09-05, 15:57
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Långt in på 80-talet fick man C behörighet om man fick ett intyg från firman man jobbade åt. Det är långt värre än ett mc kort.
2023-09-05, 16:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Missade det tåget, med gratis A kort med några månader.

Min mamma brukade reta mig att hon fick köra motorcykel, men aldrig skulle komma på tanken att göra det.
Jag fick inte, men körde lite i alla fall.
2023-09-05, 18:50
Medlem
StonedMonkeys avatar
För har man haft en lag som gäller är det knepigt att ändra den retroaktivt.
2023-09-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
För att de ansåg att det var orimligt att tvinga vana mc-förare att behöva göra en ny uppkörning.

Tänk dig att de delar upp B-kortet i olika behörigheter så att du helt plötsligt inte för köra din egen bil. Hade du varit nöjd?

Det urholkar inte systemet det minsta. Det är bara en lång övergångsfas.

Är du en sådan där liten pajsare som alltid tror att Sverige är unikt så fort du stöter på något du inte förstår?

Du är gammal gubbe som säkert fick din A-behörighet gratis i cornflakes paketet, grattis du var på rätt sida när du föddes.

Jag tror inte min morsa som är 90 år gammal är lämplig köra tung MC, eller är du allvarlig korkad på allvar?

Det är bara förnya alla körkort och rensa bort alla A-behörigheter fram tills man fick det med automatik.
2023-09-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Missade det tåget, med gratis A kort med några månader.

Min mamma brukade reta mig att hon fick köra motorcykel, men aldrig skulle komma på tanken att göra det.
Jag fick inte, men körde lite i alla fall.

Precis det urholkar hela förtroendet för körkort när alla fick A-behörighet utan att göra något när de tog B-körkort, helt galet korkat, urholkar hela förtroendet för systemet.

Jag ska skicka in förfrågan till berörd myndighet så kanske dom tar upp det igen..
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in