2023-09-05, 13:47
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Möter dom där feta kärringarna varje dag i sina jävla hucklen. Det enda du skulle få av dom är en föraktfull blick. I deras ögon är du en underlägsen hund.

Äsch, tycker jag inte stämmer. Det är alltid dessa damer i hucklen som låter mig gå före i kön på mataffären, då de ser att jag bara har några enstaka mjölkpaket. Händer mer ofta än sällan.

De är snälla som fan, men möjligtvis lite lata och pallar inte lära sig språket, varken på egen hand eller genom SFI.
Citera
2023-09-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Ja för vanliga människor i Sverige är det självklart så.

Men för individer som inte är intresserade av solresor, gå på krogen, köpa hus eller investera i något och som har stora familjer som de kan umgås med hela dagarna så fungerar det annorlunda. Det är folk som ofta aldrig arbetat med något annat i sina hemländer än att ta hand om familj/barn. Och om du lägger på flerbarnstillägg, skenäktenskap m.m. Och räknar in att de flesta bor i billiga hyresrätter i utanförskapsområden, så förstår du att det inte blir särskilt dålig ekonomi. De lever inte som Svensson så man kan inte räkna på det sättet, har inga husdjur eller andra utgifter.

De ser det som värt att leva så.
Jag lever på bidrag och ser på det på ett helt annat vis. Nåväl jag hade soc men ville verkligen inte mycket då jag hade noll självkänsla och alla arbeten inte passade. Ingen berättade hur enkelt jag hade kunnat arbeta inom vården t.ex. vilket jag hade älskat. Det var bara dagis de ville ha in mig på för att jag var sååå braaa med barn. Jag ville absolut inte arbeta med barn utan utbilda mig. Hade praktik senare en vända och jag tyckte om arbetet med äldre på helt annat vis. Lätt att jag hade försökt få i än en fot inom äldreomsorgen eller hemtjänsten om jag vetat vilket lätt arbete det är (sådant jag redan gjorde för allt o alla gratis).

Nu har jag sjukersättning och jag har verkligen kämpat flera vändor för att komma ifrån den men det är väldigt svårt själv och jag lider av grova sömnproblem. Jag kommer aldrig kunna heltidsarbeta men jag strävar efter att i framtiden försöka få bort halva ersättningen och åtminstone arbeta deltid.

Det spelar ingen roll vad ni andra tolkar det som. Jag har sett många gå på bidrag och röda tråden är avsaknaden av självförtroende, självkänsla, att tro att man klarar av något och framförallt att människor inte vet vad olika arbeten innebär. När man inte vet tror man att det är jättesvårt och begriper inte hur många arbeten det är som är saker man själv kanske redan gör.

Du förstår, en kvinna hemma med barn är t.ex bevisligen kapabel att ta hand om barn, städa, tvätta och så vidare. Utbildningen är låg för att kunna sätta in folk på olika arbetsplatser men först måste de få uppleva varför det är bättre och att de klarar av arbetet. Sedan så hade jag också en stor otur med väldigt dåliga arbetsintervjuer. Sådant påverkar också. Att en del idioter sitter och uppträder illa mot arbetssökande.
Citera
2023-09-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Vad kräver du och övriga i tråden av mannen? Sida upp och sida ner skrivs det som mest om kvinnan. Men mannens inkomst, varifrån kommer den? Det krävs två för att bli med barn! Blir hon frivilligt gravid? Någon skrev faktiskt att även han får bidrag av något slag.
Oavsett så har de säkert även bostadsbidrag då de är en barnfamilj. Så de klarar sig nog. Men ställ krav även på mannen, och de barn i familjen som är vuxna!!

Bidrag från soc är ingen självklarhet, görs flera avslag för många hela tiden. Inte heller sjukpenning eller sjukersättning är en självklarhet.

Talas det förresten inte engelska eller franska i alla afrikas länder?

Jag har tolkat det som att kvinnan är ensamstående (åtminstone på pappret). Men du kanske är något på spåren där. Det känns lite som att vi inte blir serverade historien i sin helhet, det saknas pusselbitar.

Försörjning på ett eller annat sätt borde vara en självklarhet. Den som tycker annorlunda är en mycket dålig människa.
Citera
2023-09-05, 14:00
Medlem
Klart som fan hon inte vill integreras i Svenska samhället, hon tyckte de va as gött o bara ligga hemma o knulla fram nya gängkriminella samtidigt som hon håvade in bidrag år efter år från den sjuka jävla svenska byråkrati apparaten.

Sånt här har funnits under hur lång tid som helst kommer bara fortsätta i Sverige tills skattetrycket blivit så stort att hela skiten brakar samman.

Det finns ingen återvändo, när Sverige är nere på samma nivå som Eritrea så kommer dom efterblivna jävla politikerna fortfarande stå där med öppen mun o säga "vi Såg DeT InTe KoMmA".
Citera
2023-09-05, 14:04
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollfame

Det spelar ingen roll vad ni andra tolkar det som. Jag har sett många gå på bidrag och röda tråden är avsaknaden av självförtroende, självkänsla, att tro att man klarar av något och framförallt att människor inte vet vad olika arbeten innebär. När man inte vet tror man att det är jättesvårt och begriper inte hur många arbeten det är som är saker man själv kanske redan gör.

Det stämmer för många eller kanske de flesta. För ensamma individer är det självklart bättre att arbeta. Man blir inte isolerad och man tjänar pengar/gör nytta. Självklart är det så.

Men för personer som har 6 barn, en man, släktingar och vänner från samma land och som själva lever likadant så fungerar det inte så. För det första får man ofta ut betydligt mer pengar än någon som dig, som går på sjukersättning. Man får etableringsersättningar, bostadsbidrag, barnbidrag och flerbarnstillägg, man ingår skenäktenskap osv. Och man lever mycket billigare än er svenskar. Deras sociala situation är inte som ensamma svenskar som går på sjukersättning.
Citera
2023-09-05, 14:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ja du har rätt. Men du missar att livet på bidrag är ett skitliv och rädslor och okunskaper kring vad de kan göra eller hur saker fungerar håller dem hemma. Det är en gigantisk förändring att gå hemma mot att komma ut och göra något.

Bidragslivet är skit. Du får det omedelbart bättre om du arbetar. Den enda rikedom en människa på bidrag har är tid och utan pengar är tiden inte särskilt meningsfull.
Jo, men nu resonerat du som en svensk. Jag har filosoferat lite runt olika utgångspunkter i livet i detta inlägg: (FB) SVT: Mamman struntade i SFI – familjen av med socialbidraget de haft i 10 år
Citera
2023-09-05, 14:12
Medlem
Citat:
Jag lever på bidrag och ser på det på ett helt annat vis. Nåväl jag hade soc men ville verkligen inte mycket då jag hade noll självkänsla och alla arbeten inte passade. Ingen berättade hur enkelt jag hade kunnat arbeta inom vården t.ex. vilket jag hade älskat. Det var bara dagis de ville ha in mig på för att jag var sååå braaa med barn. Jag ville absolut inte arbeta med barn utan utbilda mig. Hade praktik senare en vända och jag tyckte om arbetet med äldre på helt annat vis. Lätt att jag hade försökt få i än en fot inom äldreomsorgen eller hemtjänsten om jag vetat vilket lätt arbete det är (sådant jag redan gjorde för allt o alla gratis).

Nu har jag sjukersättning och jag har verkligen kämpat flera vändor för att komma ifrån den men det är väldigt svårt själv och jag lider av grova sömnproblem. Jag kommer aldrig kunna heltidsarbeta men jag strävar efter att i framtiden försöka få bort halva ersättningen och åtminstone arbeta deltid.

Du förstår, en kvinna hemma med barn är t.ex bevisligen kapabel att ta hand om barn, städa, tvätta och så vidare. Utbildningen är låg för att kunna sätta in folk på olika arbetsplatser men först måste de få uppleva varför det är bättre och att de klarar av arbetet. Sedan så hade jag också en stor otur med väldigt dåliga arbetsintervjuer. Sådant påverkar också. Att en del idioter sitter och uppträder illa mot arbetssökande.

Ja du har ju tur att du bor i ett land där man backas upp, tror du om du befunnit dig i Afrika på nån stäpp hade fått något gehör för sömnproblem eller dålig självkänsla?
Nu vet jag ju inte om du är svensk eller invandrad låtsas-svensk, men antar du är född svensk och då har vi ju en skyldighet att ta hand om dig.

Dom här jävla människorna som kommer hit enbart för att vi har ett välfärdssystem dom kan utnyttja skall inte vara här, oavsett vad deras problem är, dom hör till ett annat land som skall ta hand om dom.
Jag fattar, det är inte rättvist men det finns inget i världen som är rättvist tyvärr.. det är så det ser ut och för att ändra på detta går inte, det tåget har gått för längesen.
Citera
2023-09-05, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jag har tolkat det som att kvinnan är ensamstående (åtminstone på pappret). Men du kanske är något på spåren där. Det känns lite som att vi inte blir serverade historien i sin helhet, det saknas pusselbitar.

Försörjning på ett eller annat sätt borde vara en självklarhet. Den som tycker annorlunda är en mycket dålig människa.

De är folkbokförda på samma adress. Står även att de är gifta, enligt Ratsit. Även flera barn syns där.
Citera
2023-09-05, 14:19
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Är det någon som har en aning om vad som kommer ske med kvinna och hennes familj nu ifall socialbidraget blir indraget?
Hur stort är det bidraget?
Hur går det till med att betala hyra osv?

Jag antar att detta socialbidraget är frånskilt andra bidrag så som bostadsbidrag, flerbarnstillägg osv? Så rent ekonomiskt och praktiskt kanske hon kan få det att gå runt trots indraget socialbidrag?

Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
De är folkbokförda på samma adress. Står även att de är gifta, enligt Ratsit. Även flera barn syns där.
Citera
2023-09-05, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Många tänker på det här med att leva på bidrag ur ett svenskt perspektiv. Man tänker ”åh vad fattigt, klart att ingen frivilligt vill ha det så” eller ”det är så förnedrande att leva på bidrag så det gör ingen som kan undvika det”.
På den tiden jag var en liten knodd så var ett "socialfall" bland det fulaste man kunde vara. Man såg inte ens ned på sin lokala Fylle-Börje med lika dömande ögon, han åtnjöt ändå en viss offerstatus då han oftast blev alkis av något som hamnade utanför hans eget förstånd eller vilja. Men för den late fanns det ingen förståelse eller förlåtelse, varenda krona som denne uppbar sågs som en stöld ur det gemensamt hopslitna.

Man trodde måhända att den här uppfattningen skulle försvinna om man slutade säga "socialfall" och istället programmerade in "utanförskap" som begrepp i något försök att ge snålskjutsen något sorts offerskimmer. Jag vill nog påstå att ur ett i sanning svenskt perspektiv hjälpte det inte ett smack. Det förnedrande idag är snarare att gå till jobbet varje dag för den lilla skillnad man får för besväret jämfört med den som inte gör det.

Citat:
Men att få en gratis arbetsfri försörjning är inte det hela. Bara att bo i civiliserat högutvecklat industriland är rena paradiset mot hur en del människor hade det tidigare. Bara sånt som att det kommer varmt och kallt vatten ur en kran, man behöver inte gå fem km med en kruka på huvudet varje dag för att hämta vatten. Man kan skita och pissa i en speciell stol och sedan tar någon hand om det. Man behöver inte krafsa ett håll i marken med en pinne. Det finns asfalterade vägar dit man behöver gå. Det finns bussar som tar en överallt och det står på en lapp när och vart bussen ska gå och den går verkligen dit den ska när den ska.
Vi har nog alltid varit duktiga på att veta hur förhållandevis bra vi haft det och hur värdefullt det har varit. I vårt lilla hörn av världen har vi tålmodigt och målmedvetet byggt upp vår lilla bubbla och rättat mun efter matsäck allteftersom den har tillåtit det. Vi har däremot blivit förtvivlat duktiga på att glömma bort hur det blev till och i sin förlängning att det inte kan tas för givet. Nu beter sig allt fler som om välståndet uppstod av sig självt och kan delas ut i vilken omfattning som helst. För vi är så jävla RIKA tack vare att vi är så LYCKLIGT LOTTADE. Inte för att vi varit vår egen lyckas smeder och tagit vara på de tillgångar vi förfogat över.

Om du ger en man en fisk...
Citera
2023-09-05, 14:25
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter

Försörjning - självklart
Ingen skall svälta i landet men systemet är uppbyggt på så vis att att en familj med två vuxna och
fyra barn får netto efter skatt 28.800 kr i månaden om dom tex skulle ha en hyra på 9.000 kr
Det motsvarar en bruttolön på 36.000 kr.
Inte lönsamt för familjen att skaffa jobb. För varje krona dom tjänar så sänks bidragen så det blir
samma pengar tillslut. Så varför skall dom jobba ?

Om du inte förstår hur sjukt systemet är så är du en mycket dålig människa.
Sluta vara så jävla naiv.
Citera
2023-09-05, 14:27
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Försörjning - självklart
Ingen skall svälta i landet men systemet är uppbyggt på så vis att att en familj med två vuxna och
fyra barn får netto efter skatt 28.800 kr i månaden om dom tex skulle ha en hyra på 9.000 kr
Det motsvarar en bruttolön på 36.000 kr.
Inte lönsamt för familjen att skaffa jobb. För varje krona dom tjänar så sänks bidragen så det blir
samma pengar tillslut. Så varför skall dom jobba ?

Om du inte förstår hur sjukt systemet är så är du en mycket dålig människa.
Sluta vara så jävla naiv.

Nollkollfame, där har du svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in