Citat:
Ursprungligen postat av
AD-3sTrIpEs
Ja för vanliga människor i Sverige är det självklart så.
Men för individer som inte är intresserade av solresor, gå på krogen, köpa hus eller investera i något och som har stora familjer som de kan umgås med hela dagarna så fungerar det annorlunda. Det är folk som ofta aldrig arbetat med något annat i sina hemländer än att ta hand om familj/barn. Och om du lägger på flerbarnstillägg, skenäktenskap m.m. Och räknar in att de flesta bor i billiga hyresrätter i utanförskapsområden, så förstår du att det inte blir särskilt dålig ekonomi. De lever inte som Svensson så man kan inte räkna på det sättet, har inga husdjur eller andra utgifter.
De ser det som värt att leva så.
Jag lever på bidrag och ser på det på ett helt annat vis. Nåväl jag hade soc men ville verkligen inte mycket då jag hade
noll självkänsla och alla arbeten inte passade. Ingen berättade hur enkelt jag hade kunnat arbeta inom vården t.ex. vilket jag hade älskat. Det var bara dagis de ville ha in mig på för att jag var sååå braaa med barn. Jag ville absolut inte arbeta med barn utan utbilda mig. Hade praktik senare en vända och jag tyckte om arbetet med äldre på helt annat vis. Lätt att jag hade försökt få i än en fot inom äldreomsorgen eller hemtjänsten om jag vetat vilket lätt arbete det är (sådant jag redan gjorde för allt o alla gratis).
Nu har jag sjukersättning och jag har verkligen kämpat flera vändor för att komma ifrån den men det är väldigt svårt själv och jag lider av grova sömnproblem. Jag kommer aldrig kunna heltidsarbeta men jag strävar efter att i framtiden försöka få bort halva ersättningen och åtminstone arbeta deltid.
Det spelar ingen roll vad ni andra tolkar det som. Jag har sett många gå på bidrag och röda tråden är avsaknaden av självförtroende, självkänsla, att tro att man klarar av något och framförallt att människor inte vet vad olika arbeten innebär. När man inte vet tror man att det är jättesvårt och begriper inte hur många arbeten det är som är saker man själv kanske redan gör.
Du förstår, en kvinna hemma med barn är t.ex bevisligen kapabel att ta hand om barn, städa, tvätta och så vidare. Utbildningen är låg för att kunna sätta in folk på olika arbetsplatser men först måste de få uppleva
varför det är bättre och
att de klarar av arbetet. Sedan så hade jag också en stor otur med väldigt dåliga arbetsintervjuer. Sådant påverkar också. Att en del idioter sitter och uppträder illa mot arbetssökande.