2023-09-05, 10:35
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Nu är jag inte helt kunnig i ämnet men har inte dessa varit i Ukraina i flera månader?

De har de nog, men de har vad jag vet inte satts in i strid förrän nu. 82:a luftlandsättningsbrigaden (som är uppbyggd kring Challenger) har varit strategisk reserv hittills, men nu sätter AFU in sina allra sista reserver i anfallsvektorn Robotyne-Tokmak-Melitopol. Challenger finns säkert på andra brigader också, jag har inte koll på vilka.

Vi kommer garanterat få så många fler skrotade Challenger (och Marder och Stryker) den närmsta tiden, för nu är slutstriden riktigt het på Zaporizjzja-fronten.
Citera
2023-09-05, 10:37
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Världens fd, näst största krigsmakt trålar efter hjälp - och faller handlöst i ranking.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Kubas och Rysslands "vänskap" har gränser, gränser som Ryssen inte drar sig för att korsa.
Citera
2023-09-05, 10:37
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
De har de nog, men de har vad jag vet inte satts in i strid förrän nu. 82:a luftlandsättningsbrigaden (som är uppbyggd kring Challenger) har varit strategisk reserv hittills, men nu sätter AFU in sina allra sista reserver i anfallsvektorn Robotyne-Tokmak-Melitopol. Challenger finns säkert på andra brigader också, jag har inte koll på vilka.

Vi kommer garanterat få så många fler skrotade Challenger (och Marder och Stryker) den närmsta tiden, för nu är slutstriden riktigt het på Zaporizjzja-fronten.

Min amatörmässiga gissning är att Tokmak kommer att ha en avgörande betydelse, oavsett hur det går. Tror det är ett par månader kvar innan man kan dra några större slutsatser om den här fasen i konflikten.
Citera
2023-09-05, 10:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Värst vad du gissar.

Du har ingen aning om vad dessa har uträttat hittills inte heller att det skulle vara deras sista "strategiska reserv".

Citat:
Självklart. Används saker så kan de ibland gå sönder.

Det kan också vara för att Ukraina vädrar genombrott som de används. Det är också ett sätt att se på saken.
Citera
2023-09-05, 10:40
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Känns som många inlägg bygger på den siffran, dåligt för tråden.

Det är det. Det var Kyiv Independent som gick ut med dessa siffror i går och som nog var felaktiga. Deras artikel är nu borttagen. Alas.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-09-05 kl. 10:42.
Citera
2023-09-05, 10:52
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
..men nu sätter AFU in sina allra sista reserver i anfallsvektorn Robotyne-Tokmak-Melitopol..
Källa på det eller rysslögn?
Citera
2023-09-05, 10:53
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Putin offrar hur många ryska liv som helst så länge som det håller honom själv vid liv och vid makten. När kriget tar slut beror på när väst slutar dutta och börjar stöda Ukraina ordentligt. Det är klart att man inte vinner ett krig med några hundra tanks.

Vad Ukraina skulle behöva är kanske 1000tanks, 2000IFV, 3000APC, 300 attackplan, mycket mera artilleri och luftvärn. Dessa mängder är inga som helst problem för väst att leverera. Desto fortare politikerna i väst inser att dom måste sluta med symbolhandlingarna och börja stöda Ukraina på riktigt istället för att bara slå sig för bröstet, desto fortare kan man avsluta kriget.

Sovietunionen förlorade 80000 tanks under WW2, den konflikten var mycket större och utrustningen inte speciellt avancerad men det borde ändå få politikerna att förstå att det inte hjälper att dutta med nån leopard här och där utan det behövs kvantitet.
Bra skrivet!
Symbolhandlingar är vad det känns som. Det känns igen mycket från landet jag lever i.
Citera
2023-09-05, 10:56
Medlem
Ungern Frankrike säger det uppenbara: Ryssland måste erbjudas en deal som respekterar deras säkerhetsintressen efter kriget.
EU nation calls for ‘security guarantees’ for Russia
NATO membership for Ukraine should be out of the question, the head of the Hungarian prime minister’s office has said
https://swentr.site/news/582288-hungary-security-guarantees-russia/

Western Europe needs a security deal with Russia – French FM
The post-Ukraine conflict order must respect the “stability interests of all,” Catherine Colonna has told Le Monde
https://swentr.site/news/582313-france-security-guarantees-russia/

....vilket var precis det Ryssland ville innan kriget.

26 januari 2022: US, NATO deliver written replies to Russia on security demands
Western leaders have called many of the demands non-starters.
While the contents of the Western responses were not released, U.S. and NATO leaders were clear that their responses did not make any concessions on several core Russian demands
https://www.politico.eu/article/us-delivers-written-reply-to-russia-on-security-demands/
Citera
2023-09-05, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Haha, ungefär så

Igår fick vi även höra att pUtLeR var en "man av folket" för han besökte en fabrik....

Han besökte inte en fabrik, det var ju ett sjukhus med krigsskadade, flera av dom sittande i rullstol. Och man kan ju inte utesluta att det var en propagandafilm. Bli skadad och räddad så får du träffa store ledaren Putin!
Citera
2023-09-05, 11:00
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ungern Frankrike säger det uppenbara: Ryssland måste erbjudas en deal som respekterar deras säkerhetsintressen efter kriget.
EU nation calls for ‘security guarantees’ for Russia
NATO membership for Ukraine should be out of the question, the head of the Hungarian prime minister’s office has said
https://swentr.site/news/582288-hungary-security-guarantees-russia/

Western Europe needs a security deal with Russia – French FM
The post-Ukraine conflict order must respect the “stability interests of all,” Catherine Colonna has told Le Monde
https://swentr.site/news/582313-france-security-guarantees-russia/

....vilket var precis det Ryssland ville innan kriget.

26 januari 2022: US, NATO deliver written replies to Russia on security demands
Western leaders have called many of the demands non-starters.
While the contents of the Western responses were not released, U.S. and NATO leaders were clear that their responses did not make any concessions on several core Russian demands
https://www.politico.eu/article/us-delivers-written-reply-to-russia-on-security-demands/
Hahaha det kommer inte finnas säkerhetsgarantier för er. Ni våldför er på ett land som inte vill bli en del av ert ruttna imperium igen. Det är rent bullshit du förmedlar här i tråden och när kriget är slut kommer Ukraina bli en del av NATO och EU....
Citera
2023-09-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Härligt inslag om hur effektivt robot 70 är o fick ryzzen backa med sina ka52 o su 25.

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1698814604548223100?t=rUZdzlMINmpzSpP_DzCrBg&s=19

Känns bra att vara svensk när man ser en så här trevlig reklamfilm 👍
Vem vill inte ha våra system efter att tittat 😆
Citera
2023-09-05, 11:01
Medlem
Citat:

Vad du menar är att ryssarna snart har fått så mycket däng att dom ger upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in